דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות

הבחירות להסתדרות / יחימוביץ' להסתדרות: לא לאפשר לעובדים להצביע במקומות העבודה

לטענת פרקליטה של יחימוביץ', הצבת הקלפיות במקומות העבודה היא פתח לאי סדרים ולהשפעה פסולה על העובדים. מטה ניסנקורן: "זלזול בציבור העובדים"

בחירות בהסתדרות, ארכיון (צילום: נועם מוסקוביץ/ פלאש 90).
בחירות בהסתדרות, ארכיון (צילום: נועם מוסקוביץ/ פלאש 90).
אסף צבי

שלי יחימוביץ', המתמודדת על ראשות ההסתדרות, פנתה למוסדות ההסתדרות בדרישה לבטל את הצבת הקלפיות במקומות העבודה בבחירות לראשות הארגון שייערכו ב-23 במאי. לטענתה של יחימוביץ', הצבת הקלפיות במקום העבודה פוגעת בדמוקרטיה, מאחר והיא יוצרת פתח לאי סדרים ומאפשרות ל"בעל השררה" (הכוונה ליו"ר ההסתדרות המכהן אבי ניסנקורן) להשפיע על התוצאות. במטה סיעת "עוגנים" בראשות ניסנקורן אמרו בתגובה כי דרישתה של יחימוביץ' "פוגעת בזכותם הדמוקרטית של העובדים לממש את זכותם ולהצביע במקום העבודה".

במכתב לוועדת הבחירות כתב פרקליטה של יחימוביץ', עו"ד איתן לירז, כי "הצבת קלפיות במקומות העבודה תחת עינה הפקוחה של ההסתדרות אינה תקינה, היא בעלת השפעה הרסנית על יכולת ניהול מערכת בחירות דמוקרטית, תקינה וראויה… גם באשר לקלפיות הניידות, שהן כידוע המצאה הסתדרותית שאין לה אח ורע בעולם, לא כל שכן בארגון כה גדול, המונה מעל חצי מיליון בעלי זכות הצבעה, הרי שהשימוש בהן פוגע באופן מיוחד בעיקרון חשאיות הבחירות." עו"ד לירז התריע כי במידה ופנייתו לא תתקבל, הוא יפנה בנושא גם לבית המשפט.

מערכת הבחירות הקרובה להסתדרות תהיה השלישית שבה מתאפשרת הצבעה במקומות עבודה. נוהג זה החל בשנת 2007, בניסיון להעלות את אחוז ההצבעה בבחירות לארגון, ולהקל על הצבעת העובדים, שאינם נהנים מיום שבתון כמו בבחירות לכנסת. באותה מערכת בחירות ב-2007, שבה התמודד עופר עיני כנגד ליאון בן לולו, עמד שיעור ההצבעה על 32 אחוזים מבעלי זכות הבחירה בהסתדרות – 147 אלף בוחרים מתוך כ-460 אלף. שיעור הצבעה זה היה אמנם נמוך ב-3 נקודות האחוז משיעור ההצבעה בבחירות שנערכו לפני כן בשנת 2002, אז הצביעו 35% מבעלי זכות הבחירה. אך למרות שבבחירות הראשונות עם הצבעה במקומות העבודה ירד שיעור ההצבעה, ייתכן שההצבעה במקומות העבודה היא שמנעה ממנו לרדת אפילו יותר: בן לולו היה מועמד לא מוכר, והתחושה הכללית טרם הבחירות הייתה שניצחונו של עיני מובטח. במערכת הבחירות הקודמת להסתדרות (2012), שבה התמודד עיני מול ח"כ איתן כבל, טיפס שיעור ההצבעה ל-40%.

ההצבעה בבחירות הקרובות להסתדרות תיערך ב-2,106 קלפיות, מהן 792 במתקני הסתדרות באזורי מגורים ו-1,102 קלפיות שיוצבו במקומות עבודה גדולים המונים מעל 100 בעלי זכות בחירה. בנוסף תתאפשר הצבעה ב-212 קלפיות ניידות, שיעברו בין מקומות עבודה קטנים יותר ויאפשרו זמן קצוב של הצבעה לעובדים בהם. הקלפיות הניידות יעברו במקומות עבודה שבהם מעל 15 בעלי זכות בחירה. היום (רביעי) תערוך ועדת הבחירות "פיילוט" של התנהלות הבחירות. עו"ד לירז דרש כי הוועדה תאפשר ליחימוביץ' ונציגיה לעקוב מקרוב אחר ההתנהלות בניסוי הבחירות.

ממטהו של ניסנקורן נמסר בתגובה כי "יחימוביץ' ממשיכה בפוליטיקה הקטנה שלה. יחימוביץ מתנשאת וממשיכה לזלזל בציבור העובדים. היא רוצה לפגוע בזכותם הדמוקרטית של העובדים לממש את זכותם ולהצביע במקומות העבודה. אולי ליחימוביץ' נוח להגיע על האופניים לאיזו קלפי תל אביבית ברנז׳אית, אבל לא נאפשר זלזול שכזה בציבור העובדים. כפי שנחשף, יחימוביץ' וכבל לא מתעניינים בהסתדרות או בעובדים והיא בשבילם סידור עבודה. לא נסכים לפגוע בזכות הדמוקרטית של העובדים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!