דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

בארץ / האם מצלמות בגנים ימנעו התעללות בילדים או יגבירו חשדנות כלפי גננות?

בדיון שנערך אתמול (ג') בוועדה לזכויות הילד לקראת הצעת החוק של ח"כ שאשא-ביטון אשר תחייב הצבת מצלמות בגנים, בין השאר, נחלקו הדעות | ח"כ מאיר כהן "כשאנשים יודעים שהם מצולמים הם פועלים אחרת" | "התקנת מצלמות פירושה אובדן האמון במערכת החינוך", אמרה לילי פוקמונסקי מהסתדרות המורים

מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
דוד טברסקי

אמש (שלישי) נערך דיון בוועדה לזכויות הילד לקראת הצעת חוק אותה מתכוונת להגיש יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), הקוראת להצבת מצלמות במוסדות שבהם שוהים חסרי ישע (תינוקות, ילדים בגיל הרך, קשישים ועוד), "הפיתרון ייתן מענה להורים שמזמן איבדו את אמונם במערכת ולצורך שלהם להגן על ילדיהם כשאלו שוהים במסגרות השונות. יתרה מכך, פיתרון זה ישמש גם ככלי עבור הגננות והמטפלות כדי להגן על עצמן במקרים של תלונות שווא" אמרה ביטון בדיון.

"יש תחושה של חירום, המדינה מתנהגת בהסתר פנים", אמר ח"כ מאיר כהן (יש עתיד). כהן תמך בחוק, והדגיש ש כ-300 אלף ילדים נמצאים היום במעונות פרטיים ולא מפוקחים, "אף אחד לא בודק אותם ורואים הכל דרך השקל, כמה אני מרוויח. נפגשתי פעם עם צוות בעקבות תלונה על קבוצה של מטפלות. כראש עיר לא הייתי בוחר בהם להיות ליד תלמידים. אין שום סינון," אמר כהן, "מצלמות עושות את העבודה, כשאנשים יודעים שהם מצולמים הם פועלים אחרת".

ח"כ יפעת שאשא ביטון בכנס חינוך טכנולוגי (צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין פנטון).
ח"כ יפעת שאשא ביטון בכנס חינוך טכנולוגי (צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין פנטון).

הדיון התקיים על רקע גילויי האלימות ומקרי ההתעללות בילדים שנחשפו לאחרונה באמצעי התקשורת, והתמקד בצעדים הננקטים כלפי אנשי צוות שהוגשו נגדם תלונות במשטרה או במשרד החינוך. שאשא-ביטון וההורים שהובילו לקיום הדיון בוועדה, טוענים שהמדינה לא עושה מספיק בשביל למנוע התעללות בילדים במוסדות החינוך לגיל הרך. בשנה האחרונה עלתה וחזרה המחאה על כך שמעל לשלושת רבעי ילדי גיל הרך בארץ נמצאים במעונות לא מפוקחים.

"אובדן האמון במערכת החינוך"

לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים בוועדה לזכויות הילד, התנגדה להצבת המצלמות במוסדות החינוך וביקשה להבחין בין המוסדות הפרטיים למפוקחים, "ראוי להבחין בין הגנים הפרטיים, למערכת הגנים הממלכתית שנמצאת תחת פיקוח מתמיד", אמרה פוקמונסקי. "התקנת מצלמות פירושה אובדן האמון במערכת החינוך". פוקמונסקי הדגישה שנשות החינוך במערכת המפוקחת הן נשות מקצוע מהמעלה הראשונה, ”בניגוד לשוק המטפלות שפרוץ לחלוטין ונעדר כל הסמכה הכשרה או פיקוח, מערכת הגנים הממלכתיים נמצאת תחת פיקוח מתמיד. ראוי להבחין בין הגנים הפרטיים, המשפחתונים, הפעוטונים למערכת הגנים הממלכתית בה עובדות גננות בעלות תואר אקדמי שעברו הכשרה מתאימה, אותן מלווה צוות מקצועי של פסיכולוגים ויועצים וכמובן נמצאות תחת פיקוח מתמיד של המפקחות."

זאב גולדבלט, מנכ"ל פורום וועדי ההורים היישוביים יצא כנגד דבריה של פוקמונסקי "אנו תומכים בהצעת יו"ר הוועדה להתקנת מצלמות במעונות ובגנים. יתר על כן, אני סבור שההורים יסכימו לסייע במימון ההתקנה. גם הטענות של ההסתדרות לא ברורות לי, שהרי רוב המוסדות הציבוריים כגון בנקים, קניונים וחנויות מצולמים והכול חוקי….אז מה הבעיה? אלא אם רוצים להעלים מחדלים."

פוקמונסקי ענתה על דבריו שההגנה אינה אוטומתית וכאשר יש חשד בהתעללות, מתחיל תהליך בירור מידי המעב בתוכו גורמים רשמיים. "התקנת מצלמות בגני הילדים הממלכתיים תגרום נזק בלתי הפיך למערכת, להתפתחות הילדים, ליחס בין ההורה לילד, לחברת ילדי הגן, ליחס הילדים למערכת החינוך ועוד." לדעת פוקמונסקי, הצבת המצלמות פוגעת במרחב האמון של הקהילה בגננות ויוצרת תקדים לאווירה של חשדנות ועויינות כלפי אנשי החינוך, "בעידן בו התערבות ההורים היא דבר שבשגרה התפתחות הילדים כישות עצמאית ונפרדת מהם קשה וכמעט בלתי אפשרית, מצלמות בגני הילדים יהדקו את חבל הטבור סביבם."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!