דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / לעבוד מהבית: איך הפך הראיון של הפרופ' לויראלי ולמה יש מי שכועס?

אחרי עשרות מיליוני צפיות בסרטון ויראלי בהשתתפותם שבו אתמול (ג') הפרופסור הבריטי אשתו הקוריאנית וילדיהם לבי.בי.סי כדי להסביר איך זה להפוך לסנסציה ברשת | לג'ונג א-קים היה מה להגיד לכל מי שחשב שהיא האומנת

משפחת קלי מופיעה, הפעם באופן מכוון, בבי.בי.סי, 14 במרץ 2017. צילום מסך מהבי.בי.סי.
משפחת קלי מופיעה, הפעם באופן מכוון, בבי.בי.סי, 14 במרץ 2017. צילום מסך מהבי.בי.סי.

85 מיליון צפיות ברחבי העולם, עשרות אלפי שיתופים ברשתות החברתיות, דיונים אינסופיים וגם מספר תגובות חריפות באסיה – הרשת סוערת סביב הסרטון הויראלי שבו נראה פרופסור בריטי בשם רוברט קלי מתראיין לרשת הבי.בי.סי הבריטית מחדר העבודה בביתו, כשלפתע נראית מאחורי הפרופסור בתו בת ה-4, נכנסת בריקודים לחדר.

 

האירוע הזה היה יכול להרשם תחת ההגדרה "חמוד" ואולי להיות משודר במסגרת לקט של תקלות בשידור כזה או אחר, אך מספר דברים נוספים שנראים בקטע הראיון הקצר הופכים אותו למצחיק ומעורר מחשבה. ראשית, המרואיין עצמו מנסה להמשיך ולהשיב לשאלותיו של המראיין, הנושא אגב היה יחסי 2 הקוריאות, הצפונית והדרומית והמשבר הפוליטי בקוריאה הדרומית, ובסגנון בריטי למדי מנסה להתעלם מנוכחותה של בתו שמצטרפת אליו לפריים, ואף מנסה להדוף אותה בעדינות אל מחוץ לפריים, בזמן שהוא ממשיך לדבר כאילו הכל כרגיל. שניות אחרי שנכנסה הילדה מתגלגל לחדר, רתום על מעין כסא אוכל  נייד, תינוק כבן מספר חודשים. אחריו מתפרצת לחדר, עם ארשת של בהלה על פניה, אישה אסייתית שרבים האמינו כי היא המטפלת של הילדים – אך למעשה מדובר באמם.

האם, ששמה הוא ג'ונג א-קים, מושכת את הילדים, מריון וג'יימס שמם, אל מחוץ לחדר, בזמן שהאב ממשיך לעשות מאמצים עליונים להתמיד בראיון ומתנצל בפני המראיין. בשל העובדה שהתינוק מתגלגל על כיסא נמוך, ואולי גם בניסיון להתחמק מזוית הצילום האם משדלת את ילדיה אל מחוץ לחדר, ולבסוף סוגרת את הדלת, כאשר היא מכופפת, ספק זוחלת על ארבע. לאחר שהדלת נסגרת פרופ' קלי אומר שוב בסגנון בריטי למדי "התנצלותי", וברוח ה-Keep Calm and carry on הבריטי מנסה לשוב ולדבר על האי הקוריאני. העולם הפסיק להתבונן בשלב הזה ונקרע מצחוק.

אתמול שבה משפחת קלי להופיע בבי.בי.סי והפעם – באופן מתוכנן. בראיון משותף ומחוייך סיפרו רוברט, המלמד מדעי המדינה באוניברסיטה בקוריאה הדרומית, וג'ונג א-קים אשתו המקומית, איך זה מרגיש להפוך לסנסציית רשת. "המחשבה הראשונה שלנו הייתה חרדה, שהרסתי את היחסים עם הבי.בי.סי, ושבחיים לא תראיינו אותי יותר", אמר הפרופסור. "אחרי זה ראינו את הסרטון, וכן – הוא מצחיק. נהנינו לראות אותו, ואנחנו מבינים שזה מצחיק לראות משפחה ככה ברגע אמתי ולא מתוכנן". המראיין שאל את קלי כיצד הם חשו עם ההנחה האוטומטית ברשתות כי ג'ונג היא המטפלת של הילדים ולא אמם, ורוברט השיב "הרגשנו עם זה די לא בנוח". ג'ונג עצמה אמרה: "אני מקווה שאנשים יוכלו פשוט להנות מהסרטון ולהמנע מהויכוחים האלה. אני לא האומנת, זה לא נכון. אז אפשר להפסיק עם זה".

 

המראיין לא נמנע מלשאול את הפרופסור שאלה שכהגדרתו הטרידה את כולם – מדוע הוא לא קם בעצמו להוציא את הילדים והאם זה בגלל שהוא התראיין מביתו לבוש בתחתונים? קלי השיב "כמובן שלבשתי מכנסיים" וצחק.

בראיון אחר שקיימה המשפחה אמש, לוול סטריט ג'ורנל אמרה ג'ונג א-קים כי הדלת של חדר העבודה בדרך כלל נעולה כשקלי מתראיין. "לא הפעם", חייכה. "כן זו הטעות שלי, והיא הפכה אותנו פתאום למפורסמים" אמר קלי.

האירוע המבדר היה כאמור מוקד לשיח רב ברשתות החברתיות, כאשר עבור רבים היווה הסרטון הדגמה מוחשית ופומבית ביותר לחוויה של עבודה מהבית בעת נוכחותם של הילדים. הנגישות הגדולה, באמצעות האינטרנט והרשתות הסלולריות, המאפשרת עבודה מהבית, יוצרת "התנגשות עולמות" בין הזמן הפרטי, הביתי והמשפחתי של העובדים והעובדות, ובין הזמן בעבודה. אחת השאלות הגדולות שצפויות להשפיע על העולם ועל הכלכלה העולמית היא ההשפעה שיש לצורת העבודה הזו על העובדים והעובדות, על חיי המשפחה והזמן הפרטי, ועל תפוקות העבודה בדרך זו.

אך בעוד שגולשים רבים בפייסבוק הביטו בסרטון מחוייכים, תוהים לעצמם כיצד יגיבו בפעם הבאה שילדם יתפרץ לשיחת הסקייפ הקריטית שקבעו, באסיה מחו רבים כנגד הגזענות שהתבטאה בהתייחסות הראשונית לג'ונג א-קים כמטפלת. דיווח של ה"צ'יינה דיילי" על הסרטון והתגובות לו הדגיש את העובדה ש"טיים" פרסמו את הסרטון וכתבו שמדובר באומנת, ומאוחר יותר תיקנוו, וכן הדגישו שיח ער ברשתות המגנה את הגזענות של כל מי שהניחו שמדובר בעובדת של הפרופסור בשל היותה אישה אסייתית צעירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!