דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מסוכנת / המנופאית שפוטרה משום שסירבה לעבוד בתנאים מסוכנים ממשיכה להיאבק

קטי קרקולוב, שההליך המשפטי בתביעתה לפיצויים בגובה 620 אלף ש"ח נמשך מעל לשנה, דחתה לאחרונה הצעת פשרה בגובה 30 אלף ש"ח: "אני רוצה שהדוגמה שלי, כשאנצח במשפט - שזו תהיה דוגמה לכל הקבלנים, שיפסיקו להתייחס ככה למנופאים"

קטי קרקולוב המנופאית שפוטרה כי לא הסכימה לעבוד ברוח בהפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
קטי קרקולוב המנופאית שפוטרה כי לא הסכימה לעבוד ברוח בהפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

קטי קרקולוב, המנופאית שפוטרה לפני כשנה כיוון שסירבה לסכן את חייה ולהפעיל מנוף ברוחות חזקות, סירבה להצעת פיצויים נמוכה מצד המעסיק שלה, והיא מתעקשת להמשיך בהליך המשפטי נגדו. קרקולוב תבעה, באמצעות ההסתדרות, פיצויים בגובה 620 אלף שקלים. היועץ המשפטי לממשלה ונציבות שוויון זכויות בתעסוקה במשרד העבודה הגישו לבית הדין את חוות דעתם בנושא.

קרוקולוב, אם עצמאית לשני ילדים, פוטרה מעבודתה באתר בנייה של חברת מכלוף בכור ובניו באשקלון, לאחר שסירבה לסכן חייה, וחיי אחרים, ולעלות למנוף בעת סופת רוחות שהתחוללה במרץ 2016. בחברת מכלוף בכור התכחשו לעצם קיומם של יחסי עובד-מעביד בינם לבין קרוקולוב, בהיותה עובדת קבלן.

הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).

ההליך המשפטי בעניינה נמשך למעלה משנה, כשקרוקולוב משלמת בתקופה זו מחיר אישי ומקצועי כבד. לאחרונה שלח בית הדין את הצדדים לנסות ולהגיע לפשרה במסגרת ועדה משותפת לפתרון בעיות, מכוח ההסכם הענפי בענף הבניין, בתיווך התאחדות בוני הארץ. בישיבת הוועדה, שהתקיימה ביום שלישי האחרון ותוארה כסוערת ביותר, הציע המעסיק פיצויים בסך 30 אלף שקלים בלבד, הצעה שקרקולוב דחתה, כאמור.

"זה לא רק הכסף, זה גם העלבון שספגתי באותו היום. שהקבלן אומר לי 'אם את לא עולה עכשיו, אל תבואי בכלל', ומפנה לי את הגב. כמה שאני מנסה להיות עובדת טובה – לא מגיע לי יחס כזה" הסבירה קרוקולוב לדבר ראשון, " ומעבר לכך – זה לא קורה רק לי אלא לכל המנופאים בארץ, שמחליפים אותנו כמו גרביים בגלל שאנחנו רוצים לשמור על החוק, וזה ביזיון. אני רוצה שהדוגמה שלי, כשאנצח במשפט – שזו תהיה דוגמה לכל הקבלנים, שיפסיקו להתייחס ככה למנופאים".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, אמר לדבר ראשון כי "לאור מה שעברה העובדת הזו – מערכת הייסורים, שזרקו אותה מהעבודה ונגרם לה עוול, ציפינו שההצעה תהיה מאוד רצינית. הודעתי גם בוועדה – לא נפקיר את העובדת. נלווה אותה ונסייע לה, נמצא את הדרך לעזור לה כדי שהיא תתפרנס עם הילדים שלה. היא לא תהיה שעיר לעזאזל בגלל האומץ הרב שלה ובגלל מה שהיא עשתה".

מארגון מפעילי עגורן צריח נמסר כי "התאחדות בוני הארץ מתישה את הפועלים, דרך המנגנונים שנוצרו על מנת לשמור על הפועל. ארגון מפעילי עגורן צריח רואה את המאבק של קטי כהצצה מזעזעת למציאות יומיומית ודרכי הטיפול בה. אנחנו מקווים שמפה ידעו כל הגורמים הנוגעים בדבר כיצד לפעול".

"המחויבות לכבד את שיקול דעתו המקצועי של העגורנאי"

כעת, אחרי שכשל הניסיון להגיע לפתרון מוסכם, יחזור התיק לבית הדין לעבודה. טענותיהם של קרוקולוב וההסתדרות, זכו לחיזוק משמעותי בדמות עמדות היועץ המשפטי לממשלה ונציבות שוויון זכויות בתעסוקה במשרד העבודה שהוגשו בתיק.

"על המעסיק של העגורנאי מוטלת החובה להבטיח תנאי עבודה בטוחים ולספק אמצעי בטיחות לו ולכל העובדים באתר" נכתב בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, " חובה זו כוללת בין היתר את המחויבות לכבד את שיקול דעתו המקצועי של העגורנאי, המחויב על פי הדין שלא להפעיל את העגורן בתנאי מזג אוויר מסוכנים (הדגשה במקור, נ.צ.כ), שכן אין באתר הבנייה אף גורם אחר שיכול להעריך את מסוכנות ההפעלה של העגורן ולהחליף את שיקול הדעת שלו ברגע נתון שבו מתקיימים תנאי התקנה הרלוונטיים".

כנס המנופאים בהסתדרות 23/2 (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
כנס המנופאים בהסתדרות 23/2 (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).

עוד ציין היועץ המשפטי כי במקום שבו העגורנאי מבצע את המוטל עליו תוך הפעלת שיקול דעת סביר, "אין ספק כי הוא זכאי להגנה מפני פגיעה במעמדו ובתנאי עבודתו, וכן להגנה מפני פיטורין".

נציבות השוויון בתעסוקה ציינה, בחוות הדעת שהגישה לבית הדין, כי "על פניו נראה שחברת מכלוף בכור ובניו הפרה את את חוק שוויון זכויות בעבודה על רקע מגדר, מעמד אישי והוֹרוּת" כלפי קרקלוב, ולכל הפחות מעבירה את נטל ההוכחה לחברה כי מגדרה והיותה אם חד הורית לא היוו שיקול בפיטוריה" טענה זו מבוססת על הקלטה של הקבלן, חיים עטיה, שפורסמה באמצעי התקשורת בה הוא נשמע אומר: "אני עם קטי ביחסים די טובים והכל, פשוט היא לא מתאימה לעבודה, וזהו. ביקשתי מישהו אחר שיבוא. בשביל זה אנחנו מחליפים לא רק את קטי, כל מנופאי שלא מתאים לי, אני מחליף אותו. אם היא לא מתאימה כי היא מאחרת ויורדת בלי אישור מהמנוף בלי לדווח למנהל עבודה, גם כשהיא יוצאת לחופשים ארוכים, וילדים והיא גרושה. לא משנה, דברים אישיים, עם ילדים, אז כל פעם יש לה בעיה, לא מתאים לי זהו. כל פעם אני סופג, סופג, סופג, ואמרתי זהו, עד היום מספיק".

בחברת מכלוף בכור ובניו בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!