דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט עולמי / הכירו את צ'אן יאן טינג - מאמנת הכדורגל שהובילה קבוצת גברים לאליפות

המאמנת הראשית של קבוצת כדורגל הגברים איסטרן מהונג קונג עשתה היסטוריה כשמונתה לתפקיד. מאז הספיקה לזכות עם הקבוצה באליפות, בסופרקאפ ולהעפיל לשלב הבתים בליגת האלופות האסיאתית. סיפורה פורץ הדרך דוגמה נוספת לשינוי מהפכני שעובר עולם הספורט

צ'אן יאן טינג וקבוצתה לאחר הזכיייה באליפות (צילום: AP Photo/Vincent Yu).
צ'אן יאן טינג וקבוצתה לאחר הזכיייה באליפות (צילום: AP Photo/Vincent Yu).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

פריצת דרך לנשים בעולם הספורט המקצועי מתרחשת לרוב באמצעות הקמת ליגות נשים מקבילות, אבל סיפורה של צ'אן יאן טינג, שם שכנראה לא אומר לכם הרבה, הוא שונה. בגיל 28 בלבד, צ'אנג קוראת תיגר על אחת המוסכמות החברתיות העמוקות בכדורגל המקצועני, לפיו אישה לא יכולה להוביל קבוצת ספורט של גברים כמאמנת ראשית.

ב-2015, מונתה צ'אן למאמנת קבוצת הכדורגל ההונג-קונגית איסטרן, והייתה למאמנת הראשונה בהיסטוריה של קבוצת גברים בליגה לאומית בכירה. ב-2016, הפכה למאמנת הראשונה של קבוצת קבוצת כדורגל  גברים שזוכה באליפות לאומית. השנה, כשניהלה את המשחק של קבוצתה בליגת האלופות האסיאתית, הייתה צ'אן למאמנת הראשונה של קבוצת כדורגל גברים בטורניר יבשתי בכיר.

https://twitter.com/3NovicesAsian/status/837198663793401856

דוגמאות הפוכות, של גברים שמאמנים ספורטאיות, יש דווקא לא מעט. באולימפיאדה האחרונה, למשל, שמונה מתוך 12 נבחרות כדורגל הנשים אומנו על ידי גברים, ובישראל מאומנות כל נבחרות הנשים בענפי הכדור על ידי גברים.

רוחות של שינוי

רוחות חזקות של שינוי נושבות כיום בעולם הספורט. וההתפתחות העצומה בספורט הנשים – שעדות לה ניתן למצוא בעובדה שנשים היוו 40% אחוז מהספורטאים באולימפיאדת ריו – הגיעה גם לעולם הכדורגל.

ב-1995 הצהיר מי שהיה אז נשיא פיפ"א,  יוזף בלאטר, כי "העתיד הוא של הנשים". להצהרה זו התלוותה דרישה כי התאחדויות הכדורגל המקומיות יקימו נבחרות וליגות מסודרות לנשים במדינותיהן. החלטה זו עזרה למסד את כדורגל הנשים בעולם, ואפשרה לצמיחה אדירה בכמות השחקניות והמועדונים ברחבי אירופה, מזרח אסיה ואמריקה הצפונית.

בשנת 2014 השקיעה פיפ"א 24 מיליון דולר בפיתוח כדורגל הנשים ברחבי העולם, וכיום יש 174 נבחרות נשים לאומיות, ולפי נתוני פיפ"א, היו בשנת 2014, 29 מיליון נשים ונערות ששיחקו כדורגל ברחבי העולם. פיפ"א משקיעה לא רק בפיתוח של שחקניות כדורגל, אלא גם בפיתוח קורסים מיוחדים להכשרת מאמנות, מנהלות ושופטות מקומיות ובינלאומיות.

סיפורה המופלא של צ'אן יאן טינג הוא עוד שלב בשינוי המהפכני של הענף.

בחירה טבעית

בדצמבר 2015 החליט המאמן הראשי של קבוצת הכדורסל איסטרן, מהליגה הראשונה בהונג קונג, לקבל את משרה כעוזר מאמן בליגה הסינית השנייה. כך קיבלה טינג, ששימשה אז כעוזרת מאמן, את ההזדמנות להפוך למאמנת הראשית של הקבוצה.

"כשהמאמן הראשי שלנו בחר להתקדם בקריירה, וקיבל הצעה מסין, חשבנו על כך שלמאמן מחוץ למערכת ייקח זמן להתרגל לשחקנים,וההפך, באמצע העונה" סיפר פטר לאונג שאו-צ'י המנהל המקצועי של איסטרן, "לכן החלטנו להציע את ההזדמנות לצ'אן, שהייתה עוזרת המאמן מתחילת העונה, והבינה היטב את צרכי המערכת והשחקנים". צ'אן לקחה את ההזדמנות בשתי הידיים, והובילה את איסטרן לאליפות הראשונה בתולדותיה, שעונה עם 14 ניצחונות ב-15 משחקים.

צ'אן, שחקנית נבחרת הנשים של הונג קונג בעבר, היא בעלת תואר ראשון בגאוגרפיה. כשהשלימה את לימודיה, הצטרפה כמנתחת נתונים למועדון הכדורגל פגסוס. זאת למורת רוחם של הוריה, שציפו שביתם תעבור לסין ותשקיע את זמנה במגזר העסקי.

הצטיינותה של צ'אן בפגסוס, הביאה אותה, ב-2012, לתפקיד המנהלת האדמניסטרטיבית של קבוצת סאוטראן. אבל שנה אחת בלבד מאוחר יותר, הציגה לה פגסוס הצעה שלא ניתן היה לסרב לה – עוזרת מאמן.

ב-2015, עשתה עוזרת המאמן הצעירה צעד נוסף קדימה. אחרי שסיימה את קורס האימון, ויכלה להפוך באופן רשמי למאמנת בליגת גברים מקצועית – מונתה צ'אן למאמנת הראשית של איסטרן. עם כניסתה לתפקיד, אמרה לעיתון מקומי כי "איסטרן הוא מועדון בעל שאיפות ומוביל את הליגה, אבל אני לא מפחדת מהאתגר. בעזרת התמיכה של השחקנים וההנהלה אני בטוחה שאוכל לקחת את המועדון לתקופה מוצלחת".

למרות לא מעט גבות שהורמו, וביקורת הנהלת המועדון שבחרה אישה בת 27 כמאמנת ראשית, הוכיחו ההנהלה, השחקנים ובעיקר צ'אן יד כמה היה מדובר במינוי ראוי. 15 חודשים מאז מונתה, מחזיקה צ'אן באליפות, סופר קאפ והובלת הליגה אחרי 15 מחזורים בפער מבטיח של 6 נקודות מהשנייה בטבלה, קיטשצ'ה.

בשבוע שעבר עשתה שוב היסטוריה, שכשניהלה משחק של איסטרן בשלב הבתים של ליגת האלופות האסיאתית. לצערה, הופעת הבכורה שלה בטורניר הייתה מול קבוצת הפאר הסינית, גואנגג'ואו אברגרנדה – אלופת סין בשש השנים האחרונות ואלופת אסיה לשנת 2015. המשחק ההיסטורי נגמר בתבוסה 7:0 לזכות הסינים. אבל איסטרן אספה את השברים והתייצבה למשחק השני, הפעם מול קוואסקי היפנית, שהסתיים בתוצאה 1:1.

https://twitter.com/JuanDirection58/status/837183010709594114

צ'אן הודתה שהיא הייתה מופתעת מהטלפון שהוביל למינויה כמאמנת ראשית. "למען האמת, ציפיתי שזה יקרה רק אחרי גיל 30, אחרי שאזכה לעוד ניסיון בקבוצות קטנות יותר, בטח לא עכשיו", היא המשיכה וסיפרה "כדורגל תמיד היה החלום שלי, גם לשחק וגם לאמן. לא יכולתי לוותר על ההזדמנות לקחת פיקוד על קבוצת צמרת כמו איסטרן, אבל בסוף של כל דבר רק התוצאות יגידו אם עשיתי את החלטה הנכונה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!