דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
באסל ג'טאס

בארץ / אתמול חתם ח"כ גטאס על הסדר טיעון במסגרתו יודה במעשיו ויתפטר מכנסת ישראל

גטאס מואשם בהברחת טלפונים סלולארים לכלא והכנסת מסמכים שלא דרך הנהלת בית הסוהר, אמצעים העשויים לשמש לטרור | חבר הכנסת ירצה שנתיים בפועל בכלא ישראל

שי ניר

אתמול נחתם הסדר טיעון בין ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) והפרקליטות, במסגרתו יודיע גטאס על התפטרותו המיידית מכנסת ישראל, יודה בעובדות כתב האישום ויורשע בעבירות המיוחסות לו. כך מסרה פרקליטות המדינה, והוסיפה שכתב האישום יוגש בשבוע הבא ושההסדר נחתם בהמשך לשימוע שנערך לגטאס בפני היועץ המשפטי לממשלה.

בעניין העונש, הוסכם בין הצדדים כי גטאס ירצה שנתיים בפועל ועוד מאסר על תנאי שיקבע על ידי בית המשפט. הפרקליטות תעתור לבית המשפט על מנת להטיל עליו קנס כספי ובנוסף, תבקש מבית המשפט לקבוע, במסגרת גזר הדין, כי יש קלון במעשים אותם ביצע נוכח סוג העבירות, אופיין והנסיבות בהן נעברו. 

בכתב האישום שיוגש בתחילת השבוע הבא מיוחסות לחה"כ גטאס עבירות של הברחת טלפונים סלולארים לכלא, מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור (עבירה לפי חוק המאבק בטרור), הכנסת מסמכים שלא דרך הנהלת בית הסוהר ומרמה והפרת אמונים על ידי עובד ציבור.

גטאס אישר את דבר חתימת הסדר הטיעון עם הפרקליטות ובהודעה שמסר נאמר כי הוא "מדגיש שוב שכל אשר עשה נובע ממניעים אישיים מצפוניים והומניטריים כלפי האסירים ושהוא מקבל אחריות מלאה על כל מעשה." 

"הגענו להסדר טיעון ששונה באופן מהותי ומשמעותי מכתב האישום הראשוני שהוגש נגד ח"כ גטאס", אמר אביגדור פלדמן, עוך דינו, בשיחה עם חדשות 2 Online. "בעקבות המו"מ שהתנהל, כתב האישום רוכך בצורה מאוד משמעותית מעבירה שהעונש עליה הוא 10 שנות מאסר לעבירה הרבה יותר קלה שהעונש המקסימלי עליה הוא 5 שנות מאסר".

במערכת הפוליטית הגיבו להודעה על הסדר הטיעון

"אני מתקשה להבין מדוע הפרקליטות מסתפקת בשנתיים מאסר בלבד לגטאס על פעולות של סיוע לטרור, כאשר הראיות כה מוצקות. מקווה שבית המשפט יחמיר הרבה מעבר לכך" אמר השר לביטחון פנים גלעד ארדן והוסיף, "כח"כ הוא ניצל את חסינותו וניסה לסייע למחבל וסיכן בכך חיים רבים. שנתיים? על עבירות כלכליות מקבלים בישראל במקרים רבים 3 שנות מאסר ואף יותר".

השר להגנת הסביבה זאב אלקין, יוזם מהלך ההדחה של גטאס מהכנסת אמר, "שמחתי לשמוע שגטאס הבין שיש לסיים את הפארסה הזו וקיבל את ההחלטה הנכונה. בכך, ימוצה עמו הדין ויוחזר הכבוד לבית המחוקקים". 

סגן יו"ר הכנסת ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) ברך על הסדר הטיעון עם גאטס, "מסירה אות קלון מהכנסת, שוב הוכח שלחוק ההדחה אין מקום בדמוקרטיה הישראלית". חסון בדבריו התייחס לדיון שהתקיים השבוע בוועדת הכנסת להדחת גטאס באמצעות הפעלתו התקדימית של חוק ההדחה. בדיון הוחלט לדחות את ההצבעה ליום שני מאחר והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה אמר כי מתנהל משא ומתן עם גטאס במסגרתו יודה במיוחס לו וכי יתפטר בעצמו ובנוסף כי הקואליציה הייתה צפויה להתקל בקשיים להשלים את ההדחה מאחר ולא הייתה צפויה לגייס את הרוב הדרוש (90 חברי כנסת) במליאת הכנסת. עוד אמר חסון כי, "בדיון בכנסת השבוע על הדחתו של גאטס אמרתי שאם לא יתפטר עד יום שני אתמוך בהדחתו, אני חש הקלה שלא נאלצתי לעשות צעד זה ושהח"כ המבריח הסיק מסקנות בעצמו."

ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר כי "מקומו של גאטס בכלא ולא בכנסת. אין ספק שחוק ההדחה והמהלך של הכנסת להדחתו, הובילו להתפטרותו ובעיקר לכך שניפטר ממנו בקרוב מאוד והכנסת לא תישא את הבושה הגדולה הזו על כתפיה. יחד עם זאת, אמשיך בהליך הדחתו כרגיל עד אשר התפטרותו של באסל גטאס תיכנס לתוקף". 

ח״כ רויטל סויד (המחנה הציוני) קיבלה בברכה את ההודעה על הסדר הטיעון ואמרה בתגובה, ״גטאס הוא עבריין שמקומו בכלא ולא בבית הנבחרים כפי שמוכיח הסדר הטיעון. הסדר הטיעון גואל אותנו בדיוק בזמן מנוכחותו הפסולה של גטאס בכנסת, ונמנע מצב בו היה מופעל חוק ההדחה האנטי-דמוקרטי״. והוסיפה, ״גטאס ביצע מעשה בלתי נסלח לחבר כנסת, אך חשוב להדגיש שבעבירותיו החמורות הוא מייצג אך ורק את עצמו ולא מאות אלפי אזרחים ערבים״. 

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב התייחס בביקורת להודעה ואמר בתגובה כי "מדובר פה בעונש קל ביותר שיפגע בצורה קשה בהרתעה ויעודד מעשים בזויים מסוג אלה בעתיד" והוסיף כי, "גטאס ישתחרר מהכלא לאחר שנתיים בלבד, כגיבור ולוחם צדק של כל אלה שמייחלים להכחדתה של מדינת ישראל. זה לא המסר שאנו רוצים להעביר לבוגדים ולמרגלים שפועלים ללא הרף למען חיסולה של מדינת ישראל."                  

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי "דגל שחור מתנוסס" מעל ההסדר טיעון והוסיף כי הוא "מצביע על אבדן דרך והעובדה שאינו כולל את העבירות הביטחוניות שביצע גטאס, מכשיר את הקרקע לפעולות דומות בעתיד. המסר שהעסקה הזו נותנת לגטאס וחבריו הוא שהסיוע למחבלים כנראה השתלמו למחבל גטאס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!