דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

יחסי חוץ / ראש הממשלה יצא לביקור בסין בליווי שרים ואנשי עסקים

נתניהו הצהיר כי מטרת הביקור היא "לפתוח שווקים חדשים" למדינת ישראל, אך מומחים מזכירים שכשעושים עסקים עם הסינים יש כמה דברים שצריך לזכור | במקביל המריא הנשיא רובי ריבלין לביקור ממלכתי בויאטנם

נתניהו עולה על מטוס (צילום ארכיון: משה מילנר \ לע"מ)
נתניהו עולה על מטוס (צילום ארכיון: משה מילנר \ לע"מ)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא היום (ראשון) לפנות בוקר לביקור רשמי בבייג'ין, בירת סין. ביקורו זה של נתניהו בא בעקבות הזמנת ממשלת סין, לציון 25 שנים ליחסים הדיפלומטים בין שתי המדינות. במהלך ארבעת ימי הביקור יפגש נתניהו עם נשיא סין, שי ג'ינפינג ועם ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג וישתתף בוועידת החדשנות השלישית המשותפת לישראל וסין. זהו ביקור רשמי שלישי של ראש ממשלה ישראלי בסין, כשהראשון היה אהוד אולמרט בשנת 2007. נתניהו עצמו ביקר בסין בפעם הקודמת בשנת 2013.

"אנחנו נמשיך בשיחות להקמת הסכם אזור סחר חופשי בין סין לישראל ונקיים את ועדת החדשנות השלישית המשותפת לישראל ולסין" כך אמר נתניהו בישיבת הממשלה שהתקיימה ביום חמישי בשבוע שעבר והוסיף, "אנחנו כמובן ממשיכים לפתח שווקים חדשים, לפתוח שווקים חדשים לכלכלת ישראל וזה דבר שאני מצפה גם לשיתוף הפעולה של כל השרים והם עושים זאת".

מלשכת נתניהו נמסר כי מטרות הביקור הן המשך חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי עם ממשלת סין לרבות הגדלת היצוא של ישראל לסין, משיכת השקעות סיניות לישראל והגדלת שיתופי הפעולה התעשייתיים והמחקריים בין החברות הסיניות והישראליות. עוד נמסר כי במהלך הביקור ייחתמו שורה של הסכמים כלכליים אשר במטרתם לסייע לתעשייה הישראלית להגדיל את מספר החברות הפועלות והמייצאות לסין ובתוך כך ייפגש נתניהו עם ראשי תאגידים סינים.

rאש הממשלה הסינית דאז, לי קצ'יאנג (שמאל) מלווה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעוברם את משמר הכבוד מחוץ להיכל העם בבייג'ין במהלך ביקורו האחרון בסין, מאי 2013 (צילום: לע"מ)
rאש הממשלה הסינית דאז, לי קצ'יאנג (שמאל) מלווה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעוברם את משמר הכבוד מחוץ להיכל העם בבייג'ין במהלך ביקורו האחרון בסין, מאי 2013 (צילום: לע"מ)

משלחת עסקית בכירה המונה עשרות אנשי עסקים ישראלים, ממגוון תעשיות ומחברות הפועלות בסין וחברות המעוניינות לחדור לשוק הסיני תצטרף לביקור הרשמי וחברי המשלחת ישתתפו בפורום עסקי עם למעלה מ-500 מוזמנים.

לצד המטרות הכלכליות והאינטרס הישראלי בפתיחת השווקים הסינים, מומחים בנושא מסבירים גם את הסיכונים הכרוכים בכך. המשק הכלכלי הסיני בנוי בצורה כזו שכל תאגיד או חברה סינית קשורים לממשלת סין ואף נשלטת על ידה ומחויבת לאינטרסים הפוליטיים הממשלתיים, ולא רק להגיונות השוק החופשי. ראש המטה לביטחון לשעבר גיורא איילנד התייחס לנושא בשיחה עם דבר ראשון ואמר כי, ״מבחינת הסינים, מה שמסתתר מאחורי השקעה במדינה זה רצון להיות בעל יכולת, בסופו של דבר, להשפיע גם על החלטות פוליטיות." והוסיף, "אם אתה מסתכל על חצי ממדינות אפריקה, הן נשלטות לחלוטין על ידי סין כיום, כתוצאה מהליך שהם התחילו לפני 15-20 שנה״, הסביר איילנד. ״לכן, צריך להיות מאוד מאוד זהירים. זה לא עסקה שברגע שהיא מסתיימת כל אחד חוזר לדרכו וכל אחד מבסוט מהצד הכלכלי גרידא. יש בזה דברים שמעבר לכך״.

איילנד מבדיל בין השקעה בפיתוחים טכנולוגים, דוגמת מובילאיי, לבין מעורבות של חברות סיניות בתחום התשתיות. "עצם ההשקעה, אם תהיה וכאשר תהיה של סין בחברות ישראליות, בטכנולוגיות ישראליות, זה בפני עצמו דבר שהוא לא רע. יש לזה יתרונות. החסרונות הן כשאתה מגיע לדברים הנוגעים לתשתיות לאומיות. כשמגיעים לתשתיות לאומיות צריך להיות זהירים. גם נושא כמו תנובה שזה נושא שהוא לכאורה לא תשתית לאומית במובן הרגיל של העניין, אבל חברת המזון אולי מספר אחד בארץ אז לא בטוח שאתה שמח שהדברים בידיים סיניות."

גם מספר שרים ישתתפו בביקור הרשמי בהם השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל אופיר אקוניס, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר החקלאות אורי אריאל וצפויים להיחתם, במהלך הביקור,  הסכמים לשת"פ בתחום התעופה, החינוך, הבאת עובדי בנייה סינים לישראל, מדע, בריאות, הגנת הסביבה ותכנית תלת-שנתית לצוות המשימה לחיזוק הקשרים הכלכליים בין ישראל לבין סין.

במקביל לנסיעתו של נתניהו, המריא לפנות בוקר גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לביקור ממלכתי בוייטנאם בהזמנת נשיא וייטנאם. את הנשיא מלווים בנסיעתו משלחת אנשי עסקים ישראלים בכירים בראשות יו"ר איגוד התעשיינים, שרגא ברוש, ובהשתתפות יו"ר מכון הייצוא רמזי גבאי. כמו כן מצטרפת לנסיעתו משלחת של ראשי חברות ביטחוניות ישראליות בראשותו של ראש סיב"ט, מישל בן ברוך.

"אני יוצא הלילה לביקור חשוב בוייאטנם," אמר הנשיא טרם המראתו והוסיף: "ביקור זה מהווה ביטוי לידידות ההולכת ומתחזקת בין שתי המדינות. יחד איתי יוצאת משלחת של ראשי חברות עסקיות מובילות מכל חלקי המשק של ישראל ומשלחת ראשי חברות ביטחוניות מכל התחומים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!