דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

עבודה מסוכנת / שבוע לפני קריסת המנוף: פועל נפצע באורח בינוני-קשה באותו אתר

מנוף צריח קרס אתמול (א') באתר בנייה של חברת אורתם מליבו ברמת גן | בשבוע שעבר נפצע פועל, באורח בינוני-קשה, באותו אתר. אז נמנע משרד העבודה מסגירת האתר, משום שחברת הבנייה דיווחה כי מדובר בפציעה בינונית בלבד, שלא מחייבת סגירה לפי החוק

קריסת המנוף ברמת גן (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).
קריסת המנוף ברמת גן (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנוף מנוף צריח קרס הבוקר (ראשון) באתר בנייה של חברת אורתם מליבו ברחוב הירדן פינת יהושע ברמת גן. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים תל השומר את מפעיל המנוף, גבר כבן 38, כשהוא במצב בינוני עם חבלות ראש וגפיים. גבר נוסף, כבן 31, נפצע באורח קל, עם חבלות ושפשופים. בשבוע שעבר אירעה תאונת עבודה באותו אתר ממש, אז נפצע עובד באורח בינוני-קשה בנפילה מגובה.

זמן קצר אחרי קריסת המנוף, בשעה 12:11, נמסר למד"א מרחב דן על פיגומים שקרסו באתר בנייה נוסף ברמת גן, הפעם ברחוב ההגנה. צוותי מד"א פינו לבית החולים פצוע אחד במצב קל.

כאמור, בשבוע שעבר נפל עובד מולדובי כבן 30, ונפצע באורך בינוני-קשה באותו אתר בדיוק – 'מגדל הספורט ברמת גן'.  על אף שמד"א דיווחו על פציעה קשה בתאונה זו, במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה והרווחה לא הוציאו לאתר צו סגירה כנדרש בחוק, ואף לא הוציאו לו צווי בטיחות. כעת לאחר קריסת המנוף, הודיע מינהל הבטיחות על עצירת העבודה למשך 48 שעות.

בתשובה לשאלת קו לעובד בנושא השיבו כי על פי בדיקה שערך מפקח המינהל יום לאחר התאונה הקודמת, העובד נפצע באורח שאינו מחייב את סגירת האתר על פי החוק. במכתב התגובה הסבירו כי ראש צוות העבודה המולדובי, ומנהל העבודה במקום, הסבירו להם כי העובד שוחח עם אישתו טלפונית ואמר לה כי הוא צפוי להשתחרר. זאת על אף שעל פי דיווח מד"א הועבר במצב קשה, כשהוא מורדם ומונשם לבית החולים, ועל פי בדיקת קו לעובד הוגדר מצבו כבינוני-קשה על ידי בית החולים בערב יום התאונה.

נזכיר כי אין זו הפעם הראשונה שמנהל הבטיחות מברר את מצבם של עובדים שנפצעו בעבודה רק למול גורמים באתר הבנייה בו נפצעו, ואינם מבררים את מצבם מול הגורמים הרפואיים המטפלים בהם. בחודש ספטמבר 2016 נפצע פועל  באורח קשה בטבריה, ומנהל הבטיחות טען כי נפצע באורח קל בלבד. רק לאחר פניית דבר ראשון הוצא לאתר צו עצירת בניה. גם באוגוסט 2016, זמן קצר לאחר כניסת החוק לעצירת בניה באתרים בהם התרחשה תאונה קשה או קטלנית, ארע מקרה דומה בקריית מוצקין, שנחשף בדבר ראשון.

"בנס לא היו נפגעים"

"יצאנו מבית חולים חזרה לתחנת מד"א כשלפתע ראינו מולנו מנוף שקורס" סיפר פרמדיק מד"א, עודד שינקמן, "תוך כדי שאנחנו מדווחים במהירות למוקד המבצעים של מד"א על האירוע הגענו למקום. בתוך המנוף שקרס נלכד גבר כבן 38, יחד עם פועלים מהאתר חילצנו אותו בהכרה וסובל מחבלות בראש ובגפיים. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותו במצב בינוני ויציב לבי"ח". דורון בצלאלי חובש ארגון הצלה שהגיע אף הוא למקום אמר כי "בנס שלא היו נפגעים מקרב האזרחים שחלפו במקום", לדבריו המנוף קרס על כיכר בסמוך לאתר הבנייה.

קריסת המנוף ברמת גן (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).
קריסת המנוף ברמת גן (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).

ח"כ איל בן ראובן, ממובילי המאבק הפרלמנטרי בתאונות הבניין, אמר בעקבות קריסת המנוף ברמת גן כי "מצב הבטיחות בענף המנופאות ירוד ומסכן את חיי המנופאים והסובבים. והתוצאות בהתאמה- יש תאונות. העלתי הצעת חוק שמחייבת התקנת מד רוח על כל עגורנאי והפסקת עבודה ברוחות חזקות, אך מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לא מקדם את הנושא. צריך להתעורר מהשאננות ולפעול באופן מיידי!"

מחברת אורתם מליבו נמסר כי "מדובר באירוע מצער שאת נסיבותיו אנחנו בודקים כעת, יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים. המנוף, שנשכר ותופעל על ידי חברה גדולה ובעלת ניסיון, עבר את כל הבדיקות ע"י הרשויות ובודק מנופים מאושר לפני תחילת העבודות ובמהלך חודש ינואר האחרון. כמו כן המנופאי שהפעיל אותו הינו בעל רישיון בתוקף. בטיחות בעבודה הוא הנושא החשוב ביותר והראשון שעומד לנגד עיני החברה והאתר נמצא בפיקוח צמוד של ממונה בטיחות. נמתין לבדיקות כלל הגורמים על מנת להבין מה גרם לתקלה באתר, ומכאן אנו שולחים איחולי החלמה לנפגעים באירוע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!