דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / מתקפה של המורדים נגד אסד בדמשק: הצליחו לחבר שתי שכונות נצורות

המורדים הפתיעו את צבא אסד במתקפה מתואמת כנגד כוחותיו, שבה נהרגו כ-150 חיילים | בתגובה החלו הפגזות ארטילריה שלא נראו בעיר מזה שלוש שנים | בועידת השלום בקזחסטן דנים על יציאת חיזבאללה והכוחות השיעים מסוריה בפיקוח רוסי

עשן מיתמר מהפצצות כבדות של שכונת ג'ובר במערב דמשק בסוריה, אוגוסט 2013. (צילום: סוכנות AP)
עשן מיתמר מהפצצות כבדות של שכונת ג'ובר במערב דמשק בסוריה, אוגוסט 2013. (צילום: סוכנות AP)
אוריאל לוי

ארגוני הג'יהאד בסוריה במתקפה מתואמת נגד צבא אסד: החל מאתמול (ראשון) בבוקר, פתחו שלושה ארגונים ג'יהאדיסטים במתקפה על צבא סוריה הנאמן לבשאר אסד, והצליחו לחבר שתי שכונות בדמשק במצויות בשליטתם.

בטרם עלתה השמש של יום ראשון, פרצו שתי מכוניות עמוסות חומרי נפץ מחסומים של צבא סוריה במזרח דמשק והתפוצצו. היה זה אות פתיחה למתקפת פתע של הארגונים "תחריר אל-שאם" ו"אחרר אל-שאם", ארגוני המורדים הגדולים ביותר בסוריה המקושרים לאל-קאעידה, שכנראה עמלו עליה מספר חודשים. תוך שעות ספורות מפיגועי התופת הצליחו ארגוני המורדים לחבר שתי שכונות נצורות, ג'ובאר וקאבון, באמצעות כיבוש אזור התעשייה והכביש המהיר המפריד ביניהן – כביש M5, שהוא העורק הראשי של דמשק צפונה. השכונות שהמורדים חיברו מצויות תחת שליטתם מזה ארבע שנים לפחות, ומחוברות לעיר דומה ולפרבריה המזרחיים של דמשק.

התקפת המורדים הפתיעה את משטר אסד בעוצמתה. כשני קילומטרים מזרחית לחומות העיר העתיקה שבלב דמשק מתנהלים מאז קרבות כבדים. לפי דיווחים של עיתונאים מקומיים, במהלך יום ראשון נהרגו כ-150 לוחמים מצבא סוריה והמיליציות הנלחמות לצידו, לצד כ-50 שנשבו ועוד עשרות שנסו על נפשם משדה הקרב. עוד דווח כי צבא סוריה הוציא להורג 20 מחייליו ומפקדיו שערקו משדה הקרב. עיתונים המזוהים עם משטר אסד דיווחו על "מאות הרוגים משני הצדדים". תושב העיר סיפר כי "הרחובות ריקים והצבא שלח עשרות חיילים וטנקים לרחובות. קולות הפגזים מג'ובאר לא פוסקים". עד ראייה אחר סיפר כי אזרחים נראו בורחים מאיזור העימות. אבו עבדו, מפקד בארגון המורדים פליאק א-רחמן אמר כי המתקפה נועדה "להקל את הלחץ על המורדים, בזמן שהמשטר לא עוצר את הפצצותיו והפגזותיו על אנשינו".

מתקפת הנגד של צבא סוריה לא איחרה לבוא, וכללה ארטילריה כבדה על השכנוות שבשליטת המורדים ועשרות גיחות של הפצצות אוויר. הטלוויזיה הסורית דיווחה כי הצבא הצליח לסכל ניסיונות חדירה של החמושים למרכז דמשק. בשעות הערב החלו להישמע פיצוצים גם בלב דמשק, שנגרמו ככל הנראה מהפצצות ארטילריה של המורדים. מקורות שונים דיווחו כי בניין הטלוויזיה הסורית וארמונו של אסד הופצצו. שגריר רוסיה בסוריה דיווח כי בניין השגרירות הופצץ גם הוא. מבני המגורים של הקצינים הרוסים בשכונת המסחר בדמשק פונו מיושביהם, והקצינים הועברו לשכונת מאזה המבוצרת בה שוכן ארמונו של הנשיא. כל השגרירויות בדמשק נסגרו, והדיפלומטים התפנו ממנה. דמשק לא ספגה הפצצות כאלה מזה שלוש שנים.

בתוך כך טען אבו סאלח טחאן, בכיר בארגון "אחראר אל-שאם", כי ראשי הארגון דנים באפשרות לחבור לקואליציית "תחריר אל-שאם" וזאת בהסכמה טורקית. משמעות הדבר היא איחוד בין שני ארגוני המורדים הגדולים ביותר בסוריה, וזאת תחת דגל האסלאם הקיצוני.

יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).
יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה).

בימים אלו מתנהלת בעיר אסטנה שבקזחסטן ועידת שלום, בה דנים כמה ארגוני מורדים עם אנשיו של אסד בתיווך רוסי וטורקי. אתמול (ראשון) דנו השיעים על נסיגת חיזבאללה והמיליציות השיעיות בפיקוד איראני מסוריה. דוברי הוועידה דיווחו כי הוחלט שרוסיה תפקח על יציאה הדרגתית של לוחמי חיזבאללה מסוריה, אלא שלא דווח טווח הזמנים שבו אמורה לצאת לפועל החלטה זו.

בשבוע שעבר ציינה סוריה שש שנים לפרוץ המלחמה. בשש השנים האחרונות נהרגו בסוריה כ-465,000 בני אדם, 13.5 מיליון אזרחים נזקקים לסיוע הומניטרי, 4.7 מיליון מתוכם חיים תחת מצור או במקומות שלא ניתן להגיע אליהם מפאת המלחמה. 6.3 מיליוני סורים נעקרו מביתם אך עדיין חיים בתוך המדינה. בנוסף אליהם, 5,842,368 סורים נאלצו להחמלט מהמדינה, וכעת הם חיים כפליטים במדינות שונות ברחבי העולם. יותר ממחצית בתי החולים והמרפאות בסוריה נסגרו או נפגעו כתוצאה מהלחימה, וקרוב לשני שליש מהרופאים במדינה נאלצו להימלט ממנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!