דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אגד

תחבורה ציבורית / בית הדין לעבודה דן בבקשה להוציא צו מניעה לשביתה באגד

במידה ולא יהיו שינויים ישביתו הנהגים את האוטובוסים החל ממחר (ג') ב-5:00 בבוקר | הנהלת אגד ביקשה את צו המניעה לאחר שמש' התחבורה הורה לה לנהל מו"מ על הסכם שכר בנפרד מהמו"מ שלה מול המדינה | יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "מי שמשלם בינתיים את המחיר הם העובדים"

הפגנת עובדי אגד בירושלים (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
הפגנת עובדי אגד בירושלים (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דן בשעות אלו בבקשת הנהלת אגד לצו מניעה כנגד השביתה המתוכננת מחר. הפנייה לבית הדין באה אחרי שאמש (ראשון), הורה שר התחבורה ישראל כץ להנהלת החברה לנהל מו"מ עם ההסתדרות על הסכם השכר של עובדיה, בנפרד מזה שמנהלת החברה עם הממשלה על הסכם הסובסידיות.

כץ תקף בחריפות את עובדי אגד, ואמר כי "אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את ההחלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו". לדבריו, אגד חייבת להפוך מקואופרטיב לחברה, לאפשר הוצאת קווים למכרז, ולהכניס משקיע אסטרטגי להרחבת תחומי פעילות ולמימון חלק מדרישות העובדים. מנגד, הורה כץ לאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה, ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח.

ישראל כץ (צילום ארכיון: אלכס קולומונסקי).
ישראל כץ (צילום ארכיון: אלכס קולומונסקי).

לא ברור כיצד תוכל אגד לנהל את המשא ומתן על הסכם השכר במנותק מהבטחת איתנותה הכלכלית באמצעות הסכם הסובסידיות. לאחרונה הגישה אגד למשרדי התחבורה והאוצר תכנית מרחיקת לכת, שנכתבה במשותף עם הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, גל הרשקוביץ. התכנית כוללת מרכיבים של שינוי מבני והתייעלות, ובעיקר מתווה לפרישה מואצת של חברים, זאת במטרה להגיע למצב תחרותי מלא עם יתר חברות התחבורה בישראל. כיום יש בחברה כ-1,450 חברים, כשליש ממספר החברים שהיו בה עם תחילת הסכמי התחרות לפני 15 שנה.

"השינויים המידיים שאנחנו מבקשים הם עדכון טבלת השכר. שנהג מתחיל מקבל 39 שקלים לשעה, אבל ככל שהשנים יחלפו הוא יעלה בשכר, כדי לייצר מצב שעובדים יהיו לויאליים למקום העבודה", אמר לדבר ראשון אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, במדי אגד נואם בהפגנת העובדים, נובמבר 2016. (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, במדי אגד נואם בהפגנת העובדים, נובמבר 2016. (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).

לדבריו, ההסתדרות מכוונת לתוספת של אחוז אחד בשנה. "אבל אנחנו רואים שהחברה במצוקה מכיוון שאין להם הסכם סובסידיות. הם אומרים – 'גם אם אנחנו מסכימים, כל עוד המדינה לא חותמת הסכם סובסידיה, אנחנו לא יכולים להתחייב להעלאת שכר של העובדים'".

"מי שמשלם בינתיים את המחיר הם העובדים" הוסיף אדרי, "עברו כבר שנה ושלושה חודשים מתום ההסכם הקודם. מרבית האשמה לא מוטלת על אגד אלא על המדינה, שמושכת זמן כדי ללחוץ את אגד שיעשו התייעלות".

אדרי לא שלל הוצאה למכרז של קווים מסוימים, ובתנאי שבטחונם התעסוקתי של העובדים ישמר. לדבריו, כבר היום יש מחסור גדול בנהגים בחברה, והיא נאלצת להשתמש במיקור חוץ לביצוע חלק מהקווים.

נכון להיום מחזיקה אגד ב-38% מהתחבורה הציבורית בישראל. על פי הסכם התחרות צפויה החברה להצטמצם לכ-20% עד שנת 2020.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!