דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודהסטרים

סודהסטרים / ההסתדרות תובעת את סודהסטרים: "פגעו בהתארגנות העובדים"

בתביעה על סך 3 מיליון ש"ח נטען כי מאז הקמת התאגדות העובדים בנובמבר הם זכו למסכת התנכלויות, איומים והפחדות מצד ההנהלה | יו"ר ההסתדרות: "ההסתדרות לא תאפשר ולו פגיעה קטנה בעובדים שמבקשים לממש את זכותם להתאגד" | בהנהלה הכחישו את הטענות

הפגנת עובדי סודהסטרים (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)
הפגנת עובדי סודהסטרים (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)

ההסתדרות הגישה היום (שני) תביעה בסך 3 מיליון שקל כנגד חברת סודהסטרים על פגיעה בהתארגנות עובדיה. זאת לאחר שלטענת ההסתדרות החברה נקטה בצעדים חריגים, פוגעניים ואלימים במיוחד כלפי 1,100 עובדי המפעל שלה הסמוך לרהט. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר עם הגשת כתב התביעה כי: "ההסתדרות לא תאפשר ולו פגיעה קטנה בעובדים אשר מבקשים לממש את זכותם להתאגד בהסתדרות. אין מעסיק הנמצא מעל לחוק, ואנו נעמוד כחומה בצורה אל מול הפעולות הציניות והאסורות בהן נוקטת הנהלת סודהסטרים כדי לפגוע בעובדיה המסורים ולנסות ולהניא אותם ממהלך ההתארגנות". הנהלת סודהסטרים הכחישה את טענות ההסתדרות לפגיעה יזומה של ההנהלה בהתארגנות וטענה כי מדובר ב"קול מחאה אותנטי לחלוטין של חלק משמעותי מעובדי החברה שמתנגדים לנוכחותה של ההסתדרות ולעומד בראש הוועד".

עובדי החברה התאגדו בהסתדרות בנובמבר האחרון, ולטענת ההסתדרות זכו מאז למסכת של פגיעות בהתארגנות ובמוביליה. למרות התרעות ואזהרות רבות מצד ההסתדרות, שלוו בהכרזה על סכסוך עבודה בנובמבר, טוענים בהסתדרות כי הנהלת סודהסטרים בחרה להמשיך ולהגביר את מעשיה כנגד העובדים המתאגדים, במקביל להתנהלות חסרת תום לב במהלך המו"מ להסכם קיבוצי ראשון. עוד ציינו בהסתדרות כי רוב העובדים בחברה הם תושבי הנגב הבאים מרקע סוציו-אקונומי קשה, ומשתכרים שכר מינימלי ביותר וללא כל ביטחון תעסוקתי.

"ההנהלה אמרה לעובדים – תחשבו טוב טוב מה אתם עושים"

בתביעה נטען כי הנהלת החברה מסיתה את העובדים באופן אסור כנגד השביתה הצפויה להתחיל בחברה בימים הקרובים, ועורכת "כנסי הפחדה" בהם היא מעבירה להם מסרים שקריים לפיהם ההסתדרות לא תשלם להם שכר על ימי השביתה. בנוסף נטען כי הנהלת סודהסטרים שוברת שביתה באופן המנוגד לחוק, ומגייסת עובדי קבלן כדי להחליף את העובדים שצפויים לשבות.

טענה נוספת בתביעה היא שהחברה מאיימת על עובדים כי יישללו מהם בונוסים עתידיים שהחברה התכוונה לחלק להם בשל התנהלות אנשי הוועד, וכן שהתאגדות בהסתדרות עלולה להביא לסגירת המפעל והעתקתו לחו"ל, תוך שהיא מזמינה את העובדים "לחשוב טוב טוב מה הם עושים, אם אכפת להם מהפרנסה שלהם".

בנוסף מאשימים בהסתדרות את הנהלת סודהסטרים בעידוד אלימות כנגד נציגי ועד העובדים ועובדי ההסתדרות. לאחר שאתמול (ראשון) התקיפה פיזית קבוצת עובדים המזוהה עם ההנהלה את מזכיר האיגוד המקצועי במרחב הנגב עוזי שדה ואת חברי ועד העובדים. לטענת ההסתדרות, קב"ט החברה ומנהלת משאבי אנוש צפו במאורע ובחרו שלא להתערב. בסודהסטרים הכחישו לחלוטין את קיומו של אירוע אלים במפעל אתמול וטענו כי "במהלך ביקור של נציג ההסתדרות במפעל החברה בלהבים, קבוצה של עובדים הביעה באופן קולני את מחאתה כנגד ההסתדרות וכוונתה להשבית את המפעל. בניגוד לנטען, האירוע הסתיים מבלי שננקטה אלימות כלשהי כלפי נציג ההסתדרות או בכלל." בחברה גם הכחישו כל קשר של הנהלת החברה לאירוע.

בקשת ההסתדרות מתארת את התנאים הקשים בהם מועסקים עובדי החברה, שסיימה את שנת 2016 עם הכנסות עתק של כ-480 מיליון דולר, בעוד שעלות שכרו של המנכ"ל דניאל בירנבאום בשנה זו האמירה לכ-10 מיליון שקל. בין היתר נטען כי ההנהלה אוסרת על העובדים ללבוש מעיל במשמרות לילה כי "כשקר עובדים יותר מהר", ומפטרת עובדים בסיטונות ובשרירותיות, תוך שהיא מצדיקה את צעדיה שכן מדובר לפיה באוכלוסיית עובדים ש"קשה לה להתרגל לעבודה קבועה".

בהסתדרות טוענים כי עד כה הם בחרו למצות את כלל האפשרויות כדי לתת הזדמנות למו"מ, ומתוך אמונה כי סכסוכים בעולם העבודה יש לפתור בדרך ההידברות. בהודעת ההסתדרות נכתב כי "לאור התנהלותה הקיצונית והחמורה של ההנהלה, לא נותר בידי נציגות העובדים אלא לפתוח בשביתה ולדרוש באמצעות כתב התביעה שהוגש כי החברה תחדול מיידית מהפגיעה בהתארגנות העובדים ותפצה את ההסתדרות בסכום של 3 מיליון שקל בגין פגיעתה בהתארגנות העובדים, בזכות השביתה ובעובדים המתארגנים".

בשבוע שעבר פסק אותו בית הדין אליו הוגשה התביעה, בתביעה דומה אחרת שהגישה ההסתדרות, כי רמי לוי והרשת שבבעלותו "רמי לוי שיווק השקמה" פגעו בהתארגנות עובדים באופן קיצוני, וקבע כי על רמי לוי לפצות באופן חסר תקדים את ההסתדרות בסכום של 1.5 מיליון שקל.

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, ציין: "ניכר כי הנהלת סודהסטרים עושה הכל תרתי משמע כדי לנסות לשבור את ההתאגדות של העובדים. אמנם פנינו לשלום אך אין לנו שום כוונה להיבהל או להירתע מהתנהלות אלימה, הן מילולית והן פיזית". הבקשה הוגשה באמצעות הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בראשות עו"ד איריס ורדי, ועל ידי עורכי הדין יעל שילוני, נטלי שוכוביצקי ובוריס מריאקרי ממשרד עו"ד שילוני

הנהלת סודהסטרים: "תביעה מופרכת"

בהנהלת סודהסטרים הכחישו בתוקף כי פגעו בהתארגנות, וטענו שחלק גדול מעובדי החברה אינו מעוניין בהסתדרות ובוועד. ״תביעה מופרכת זו מבטאת איבוד עשתונות מוחלט ומדאיג של ההסתדרות והיא רצופה בטענות קנטרניות ושקריות", נאמר בתגובת החברה, "ההסתדרות מיהרה להכריז על סכסוך עבודה בחברת סודהסטרים לפני כשבועיים ונערכת לשביתה במפעל, אולם תביעה זו הוגשה היום בחטף, לאחר שאתמול ההסתדרות נוכחה לדעת, כי אין לה בסיס תמיכה בשטח כפי שסברה ונראה כי קיימת קבוצה לא קטנה של עובדים שאינם מעוניינים בנוכחות ההסתדרות במפעל."

"לא למותר לציין", הוסיפו בחברה, "כי בין היתר העובדים מוחים באופן קולני כנגד מי שההסתדרות בחרה למנות כיו"ר ועד העובדים הזמני, אדם פושט רגל שהורשע בפלילים בשל סחר בחומרים אסורים. להנהלת החברה, המצוייה בימים אלה בארה"ב לצרכים עסקיים, אין יד ורגל באירועים שמתרחשים בימים האחרונים בחברה. מדובר בקול מחאה אותנטי לחלוטין של חלק משמעותי מעובדי החברה שמתנגדים לנוכחותה של ההסתדרות ולעומד בראש הוועד. ההסתדרות, שמתקשה להתמודד ולהכיל מציאות זו, אינה בוחלת בשום אמצעי על מנת להכתים את הנהלת החברה ובו בזמן מחפשת סולמות על מנת לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפסה ככל הנראה על רקע הבחירות המתקרבות לארגון תוך ניסיון לנהל קמפיין על גב העובדים שלנו. לנוכח ההתקפות האישיות של ההסתדרות ושל העומד בראשה כנגד ניקיון הכפיים של מנכ״ל החברה, דניאל בירנבאום, מודיע בזאת דניאל בירנבאום על כוונתו לבחון תביעת דיבה כנגד אבי ניסנקורן על הכפשות חסרות שחר וחסרות כל רסן."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!