בדיון שנערך הערב (שני) בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הסכימו הנהלת אגד וההסתדרות לדחות את השביתה שתוכננה למחר בבוקר ולהכנס למשא ומתן אינטנסיבי, וזאת בהמלצת השופטת אסנת רובוביץ'. המשא ומתן יימשך עד יום חמישי הקרוב, והמדינה תצטרך להביע את עמדתה על ההסכם עם העובדים לא יאוחר מיום שלישי הבא. לאחר מכן, אם יגיע המשא ומתן למבוי סתום, ייפגשו הצדדים שוב בבית הדין לעבודה.

מההסתדרות נמסר כי "ההסתדרות מכבדת את הצעת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, ותשהה את השביתה המתוכננת באגד לטובת מיצוי המשא ומתן."

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ בירך על ביטול השביתה באגד ומניעת סבל ופגיעה ביותר ממיליון נוסעים."

דובר אגד, רון רטנר: "אנו שמחים שבית הדין קיבל את פניית יו״ר אגד אבי פרידמן, לעצור את השביתה ולמנוע פגיעה קשה בציבור הלקוחות ברחבי הארץ. בכך נענה פרידמן לפניית שר התחבורה ישראל כץ ולהתחייבות השר לערוב למימון עלות ההסכם שיושג."

בתחבורה בדרך שלנו, ארגון נוסעי התח"צ בישראל, ברכו על ביטול השביתה. לדברי איתי חיים, יו"ר הארגון: "מאבק הנהגים בכל הענף מהווה תמרור אזהרה. למשרד התחבורה יש אחריות גדולה בשיפור מעמד הנהג בישראל וההכרה בעיסוק כמקצוע, כרגולטור מוביל, לנוכח הפיחות החמור במעמד ובתנאים במקביל למחסור החמור במספר הנהגים בענף. זו הזדמנות לשפר הליכי רגולציה בענף לטובת כל המשתמשים והמפעילים. עם זאת, לא ייתכן שכסף ציבורי יהיה הפקר. אם נקבע מתווה עם מפעיל, יש לעמוד בו, אחרת שאר המפעילים ידרשו השוואת תנאים לאגד ובמידה רבה של צדק."

בשעות האחרונות דן בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בבקשת הנהלת אגד לצו מניעה כנגד השביתה שתוכננה להתקיים מחר. הפנייה לבית הדין באה אחרי שאמש (ראשון), הורה שר התחבורה ישראל כץ להנהלת החברה לנהל משא ומתן עם ההסתדרות על הסכם השכר של עובדיה, בנפרד מזה שמנהלת החברה עם הממשלה על הסכם הסובסידיות.

כץ תקף בחריפות את עובדי אגד, ואמר כי "אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את ההחלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו". לדבריו, אגד חייבת להפוך מקואופרטיב לחברה, לאפשר הוצאת קווים למכרז, ולהכניס משקיע אסטרטגי להרחבת תחומי פעילות ולמימון חלק מדרישות העובדים. מנגד, הורה כץ לאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה, ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח.

ישראל כץ (צילום ארכיון: אלכס קולומונסקי).

לא ברור כיצד תוכל אגד לנהל את המשא ומתן על הסכם השכר במנותק מהבטחת איתנותה הכלכלית באמצעות הסכם הסובסידיות. לאחרונה הגישה אגד למשרדי התחבורה והאוצר תכנית מרחיקת לכת, שנכתבה במשותף עם הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, גל הרשקוביץ. התכנית כוללת מרכיבים של שינוי מבני והתייעלות, ובעיקר מתווה לפרישה מואצת של חברים, זאת במטרה להגיע למצב תחרותי מלא עם יתר חברות התחבורה בישראל. כיום יש בחברה כ-1,450 חברים, כשליש ממספר החברים שהיו בה עם תחילת הסכמי התחרות לפני 15 שנה.

"השינויים המידיים שאנחנו מבקשים הם עדכון טבלת השכר. שנהג מתחיל מקבל 39 שקלים לשעה, אבל ככל שהשנים יחלפו הוא יעלה בשכר, כדי לייצר מצב שעובדים יהיו לויאליים למקום העבודה", אמר לדבר ראשון אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, במדי אגד נואם בהפגנת העובדים, נובמבר 2016. (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות).

לדבריו, ההסתדרות מכוונת לתוספת של אחוז אחד בשנה. "אבל אנחנו רואים שהחברה במצוקה מכיוון שאין להם הסכם סובסידיות. הם אומרים – 'גם אם אנחנו מסכימים, כל עוד המדינה לא חותמת הסכם סובסידיה, אנחנו לא יכולים להתחייב להעלאת שכר של העובדים'".

"מי שמשלם בינתיים את המחיר הם העובדים" הוסיף אדרי, "עברו כבר שנה ושלושה חודשים מתום ההסכם הקודם. מרבית האשמה לא מוטלת על אגד אלא על המדינה, שמושכת זמן כדי ללחוץ את אגד שיעשו התייעלות".

אדרי לא שלל הוצאה למכרז של קווים מסוימים, ובתנאי שבטחונם התעסוקתי של העובדים ישמר. לדבריו, כבר היום יש מחסור גדול בנהגים בחברה, והיא נאלצת להשתמש במיקור חוץ לביצוע חלק מהקווים.

נכון להיום מחזיקה אגד ב-38% מהתחבורה הציבורית בישראל. על פי הסכם התחרות צפויה החברה להצטמצם לכ-20% עד שנת 2020.