דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

ביטחון / השב"כ בכוננות גבוהה לקראת נסיונות פיגוע במהלך חג הפסח

ראש השב"כ, נדב ארגמן, סקר בפני ועדת החוץ והביטחון את האיומים הקיימים והתייחס למעורבותם של גורמים קיצוניים בקרב ערביי ישראל בטרור, ולטרור יהודי | "המטרה לאפשר חגים שקטים לכל מדינת ישראל"

ראש השב"כ נדב ארגמן בוועדת החוץ והבטחון (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
ראש השב"כ נדב ארגמן בוועדת החוץ והבטחון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן, סקר אתמול (שני) בפני ועדת החוץ והביטחון את המצב הביטחוני בישראל בהתייחס לאיומים השונים. במהלך הסקירה התייחס ארגמן לעת הנוכחית והזהיר כי "אנחנו עומדים לקראת חג הפסח. אין ספק שתשתיות הטרור, בעיקר הממוסדות בדגש על חמאס ינסו להתסיס את השטח ולבצע פיגועים. המטרה שלנו כמובן זה לאפשר חגים שקטים לכל מדינת ישראל".

ראש השב"כ ציין כי האופן המרכזי בו טרור מתקיים כיום הוא "המפגע הבודד" ולצד זאת חלה עלייה במשקלן של החוליות העצמאיות. מן הצד השני הציג ארגמן את פיתוחן של יכולות מתקדמות לאיתור וסיכול תופעה זו והציג נתון של כ-400 מפגעים ומפגעות פוטנציאלים שנתפסו, בטרם הצליחו לממש את כוונתם.

בהמשך, פירט ראש השב"כ אודות הסיכולים שבוצעו על ידי שב"כ ביו"ש במהלך 2016. לדבריו, סוכלו במהלך שנה זו 344 פיגועים משמעותיים, וביניהם 184 פיגועי ירי, 16 פיגועי חטיפה, 16 פיגועי התאבדות ו-86 פיגועי הקרבה (לרבות דריסה ודקירה).

עוד התייחס ראש השב"כ לעובדה כי ישנה עלייה משמעותית במעורבותם של תושבי מזרח ירושלים המזוהים עם הג'יהאד העולמי בפעילות טרור. לדבריו, בשנת 2016 היו מעורבים בטרור 29 תושבי מזרח ירושלים וזאת לעומת שנת 2015 בה היו מעורבים שלושה תושבים בלבד. כמו כן, ציין ארגמן כי בשנים 2016-2015 חלה עלייה קלה בהזדהות עם "המדינה האיסלמית" של גורמים קיצוניים בקרב ערביי ישראל.

רקטה מעל שמי רצועת עזה (צילום ארכיון: אדי ישראל / פלאש 90).
רקטה מעל שמי רצועת עזה (צילום ארכיון: אדי ישראל / פלאש 90).

עוד התייחס ארגמן למצב ביהודה ושומרון וחשף את מגמת הירידה בהסלמה הביטחונית בשנת 2016. לדבריו, בינואר 2016 בוצעו 132 פיגועים, בחודש פברואר באותה שנה בוצעו 82 פיגועים וזאת לעומת מאות פיגועים שבוצעו רק במהלך אוקטובר 2015. עוד הוא הוסיף כי בשנת 2016 נהרגו מפיגועי טרור 16 ישראלים ואזרח זר אחד ונפצעו 149 (לעומת 20 הרוגים ו-188 פצועים ב-2015).

ראש השב"כ ייחס מגמה זו, בין השאר, למהלכי ההרתעה והסיכול שנקטה ישראל. מבחינה זו, הרף הגבוה יחסית של פיגועים משמעותיים (למרות הירידה בסך הפיגועים והפרות-הסדר) מלמד, כי בעוד שמרבית הציבור מכיר ב"מחיר ההפסד" הכרוך בפנייה לטרור ובחוסר התוחלת, "זרם" של צעירים אקטיביסטים עדיין רואה בו אמצעי לגיטימי להנעת שינוי בזירה.

ראש השב"כ התייחס גם לחמא"ס ולמצב הביטחוני ברצועת עזה ואמר כי מאז מבצע "צוק איתן" נשמר שקט ביטחוני חסר תקדים, ללא הרוגים ישראלים (לראשונה מזה שלושה עשורים). הוא ציין כי לצד זאת חמא"ס הגביר באופן משמעותי את מאמציו לקדם פיגועים ב-יו"ש ובישראל" והוסיף כי "מדובר בשקט מתעתע וכי חמא"ס מנסה לבצע פיגועי הרג המוניים שנמנעים בעיקר בשל פעילות סיכול ישראלית. לדבריו, ב-2016 נעצרו 1,035 פעילי חמא"ס וסוכלו פעולות טרור של 114 חוליות חמא"ס מקומיות (לעומת 70 חוליות ב-2015).

כמו כן, ציין ארגמן את דשדוש שיקום רצועת עזה לאחר "צוק איתן"; משבר בתפקוד תשתיות יסוד (חשמל ומים) ועלייה ברמת האבטלה כגורמים מרכזיים שעלולים לערער את המצב הביטחוני. "חמאס מצויה במצוקה אסטרטגית ומתקשה להציג הישגים מדיניים או לספק פתרונות אפקטיביים לקשיים האזרחיים ברצועה" הוסיף.

בסוף דבריו התייחס ארגמן לטרור יהודי ואמר כי בשנת 2016 בוצעו שני פיגועי טרור יהודי בלבד וכי מדובר בירידה משמעותית לעומת שנת 2015, במהלכה בוצעו 16 פיגועים, החמור שבהם הצתת בית בכפר דומא. ברקע הירידה הבולטת בהיקף הפיגועים ובחומרתם, עומדים סיכול משמעותי והעמדה לדין של תשתיות טרור יהודי, בדגש על מבצעי הפיגוע בדומא (תשתית "המרד") זאת לצד טיפול נחוש מצד מערכת הביטחון בגל ההסלמה הפלסטינית שאפיין את החודשים הראשונים של 2016.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!