דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב / ראש ה-FBI אישר קיום חקירה על קשרים בין מטה טראמפ לרוסיה

ג'יימס קומי העיד אתמול (ב') בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים וחשף את קיומה של החקירה, שהחלה כבר בקיץ 2016 | קומי דחה גם את טענות הנשיא כי ממשל אובמה צותת למטה הבחירות שלו | טראמפ סירב להתרגש, והגיב לדברים בטוויטר

ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני במרץ 2017 (AP Photo/J. Scott Applewhite)
ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני במרץ 2017 (AP Photo/J. Scott Applewhite)

לשכת החקירות הפדרלית של ארה"ב (FBI) חוקרת את האפשרות שמקורביו של הנשיא, דונלד טראמפ,עמדו בקשר עם גורמים רשמיים בסוריה במטרה להטות את תוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות, אך אמר אתמול בסנאט (שני) ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, באישור רשמי יוצא דופן על  בדיקה שהנשיא סירב להודות בקיומה, פטר אותה כחדשות מזויפות והאשים בה את המפלגה הדמוקרטית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).

במהלך הדיון, שארך חמש שעות ארוכות, הפריך ראש ה-FBI גם את טענת טראמפ כי קודמו בתפקיד התקין אמצעי ציתות בגורד השחקים הניו יורקי שלו, טענה שהעסיקה את אנשי הבית הלבן ותסכלה את עמיתיו הרפובליקנים שנאלצו להודות כי לא ראו כלה ראיה שתומכת בה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/837996746236182529

קומי, שמיעט במילים במהלך השימוע כולו, סירב להציג פרטים על ההיקף, המטרות ולוח הזמנים של חקירת ה-FBI, שעלולה להטיל צל על הבית הלבן בחודשים, ואפילו שנים, הקרובות. הוא סירב לומר אם הבדיקה העלתה כבר עדויות על שיתוף פעולה של מקורבי טראמפ עם הרוסים במהלך מסע בחירות בו התבצעו מספר חדירות למחשבי המפלגה הדמוקרטית, שהחוקרים מאמינים שכוונו לסייע לטראמפ לנצח את יריבתו הילרי קלינטון.

"אני יכול להבטיח לכם," התחייב ראש ה-FBI, "שנלך בעקבות העובדות, לכל מקום שיובילו אותנו".

דבריו של קומי אתמול יוצאים דופן במיוחד, לאור הסירוב ההיסטורי של הסוכנות בראשה הוא עומד לדון בעבודתה. אולם, לדבריו, העניין הציבורי הרב בנושא, ואישור מחלקת המשפטים, הפכו את חשיפת החקירה להולמת.

לדבריו, חקירת הקשרים בין הצדדים החלה ביולי האחרון, כחלק מבדיקה מקיפה יותר של התערבות רוסית בפוליטיקה האמריקנית. משמעות הדבר היא שטראמפ נבחר לנשיאות, בזמן שמקורביו היו עדיין תחת חקירה בחשד לקשרים עם רוסיה.

מקורבים של קלינטון השוו אמש את שתיקתו של קומי בנושא במהלך המירוץ לנשיאות עם ההצהרות הפומביות שלו, בשנה שעברה על סגירת החקירה בעניין שרת הדוא"ל של המועמדת הדמוקרטית, וההצהרה הפומבית, קרוב ליום הבחירות, כי הסוכנות תחדש את חקירתה. רבים במפלגה הדמוקרטית מאשימים את העדכונים הציבוריים של קומי בליבוי הטענות על חוסר האמינות של קלינטון, ובהסטת מצביעים נגדה.

אתמול, הודה קומי כי "יש אנשים שמנסים לעשות הקבלה למקרי עבר" בהם הוא וגורמים רשמיים נוספים היו פתוחים יותר, אך, לטענתו, אז היה מדובר בחקירות שהסתיימו.

במקרה הנוכחי, לא ברור כמה זמן יידרש ל-FBI להחליט אם בוצעו פשעים, אך חקירות מודיעין מסכל נוטות להיות ארוכות וסבוכות- -ולעתים קרובות הן מסתיימות ללא כתבי אישום. קומי, כאמור, סירה להתחייב ללוחות זמנים.

חבר הקונגרס הרפובליקני מיוטה וראש ועדת המודיעין של בית הנבחרים בפניה התנהל השימוע, דווין נונס, אמר לקומי שהגילויים על החקירה הציבו "ענן שחור גדול" מעל האנשים שמנסים להנהיג את המדינה. "ככל שתגיעו לשורש העניין מהר יותר, כך יהי טוב יותר לכל האמריקנים", הוסיף.

קומי העמיד את עצמו, לראשונה באופן פומבי, בעמדה מנוגדת לזו של הנשיא, כשסתר שורת ציוצים שפרסם לאחרונה טראמפ, בהם טען כי הנשיא אובמה צותת לשיחותיו במהלך מסע הבחירות. "ביחס לציוצים של הנשיא על ציתותים שביצע לכאורה הממשל הקודם, אין לי כל מידע שתומך בציוצים אלו, וביצענו בדיקה מקיפה בתוך ה-FBI", אמר. קומי הוסיף כי הדברים נכונים גם למחלקת המשפטים האמריקנית.

קומי נזהר שלא לדון באישים ספציפיים, כמו היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. הוא אף ביקש שמי שמאזין לדבריו לא יסיק מסקנות בנושאים אליהם סירב להגיב. נראה שהנשיא טראמפ בחר להתעלם מהערה זו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ראש ה-FBI קומימסרב להכחיש שתדרך את הנשיא אובמה על שיחות שביצע מייקל פלין לרוסיה.

קומי הוא רק האחרון בשורה של גורמי ממשל אמריקנים שדחו את טענותיו של טראמפ, אותן העלה הנשיא האמריקני ללא כל ראיות תומכות. נונס עצמו דחה אותן מוקדם יותר בשימוע.

לצידו של קומי, העיד אתמול גם ראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), מייקל רוג'רס, שדחה את הטענות כי שירותי הביון הבריטיים היו מעורבים בניסיון ציתות למטה הבחירות של טראמפ. בשבוע שעבר הצביע הבית הלבן לאמירה של פרשן ברשת פוקס ניוז על מעורבות בריטית, זאת הניסיון לחזק את טענותיו של הנשיא. צעד שעורר זעם בממשלת בריטניה.

השימוע אתמול הפך, מהר מאוד, למחלוקת בין שתי המפלגות. חברי הוועדה הדמוקרטים לחצו לקבל פרטים על חקירות ה-FBI, בעוד הרפובליקנים התמקדו בסיקור התקשורתי ובאפשרות שנעשה שימוש לא הולם בחומרים מסווגים שהושגו באמצעי מעקב.

דו שיח לא שגרתי

שלא במפתיע, טראמפ פנה לטוויטר עוד לפני תחילת השימוע, שם האשים את הדמוקרטים בפברוק של האשמות על אנשי מטה הבחירות שלו. הנשיא כתב כי, במקום לעסוק בו, הקונגרס וה-FBI צריכים לבדוק את ההדלפות לתקשורת ואולי אפילו את קלינטון.

"הסיפור האמתי שהקונגרס, ה-FBI ואחרים צריכים לבחון הוא ההדלפה של מידע מסווג. חייבים למצוא את המדליף עכשיו!", צייץ טראמפ אתמול בבוקר, בזמן שמרבית רשתות החדשות בכבלים עסקו בחשדות על ההתערבות הרוסית.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/843779892776964097

הנשיא המשיך לצייץ גם במהלך השימוע, מה שיצר שיח פומבי, ולא שגרתי, בינו לבין ראש ה-FBI שמשרת תחתיו.

אחרי שטראמפ כתב כי ה-FBI וה-NSA אמרו לקונגרס שרוסיה לא השפיעה על תהליך הבחירות, ערער קומי על תיאור המצב הזה. לדבריו, ה-FBI לא הביעה דעה, ואין לה כל עמדה או מידע, על ההשפעה האפשרית על הבחירות, משום שלא מדובר במשהו שהסוכנות בחנה.

הנשיא טען גם שקומי אמר שאין כל עדות לקשר בין אנשיו לרוסיה, למרות שקומי לא אמר זאת.

טראמפ טען גם, מבלי לספר הוכחות, שמטה הבחירות של קלינטון עמד בקשר עם רוסיה, ואולי אפילו סיכל חקירה פדרלית בנושא. גופי המודיעין האמריקנים לא העלו, באופן פומבי לפחות, את האפשרות לקשר בין הקלינטונים למוסקבה. גורמים במודיעין האמריקני דווקא כן אמרו כי הם מאמינים שמוסקבה פרצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית בניסיון לסייע לבחירתו של טראמפ.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/843813078076719107

הדמוקרטי הבכיר בוועדה, אדם שיף מקליפורניה, הציג כרונולוגיה שלדבריו מראה קשר, תדיר ומטריד, בין מקורבי טראמפ לגורמים מתווכים ברוסיה.

"האם יכול להיות שכל האירועים והדיווחים האלה לחלוטין לא קשורים אלה לאלה, ומדובר בלא יותר מצירופי מקרים מצערים?" שאל שיף, "כן, זה אפשרי. אך מה שעוד אפשרי, אולי אפילו יותר מאפשרי, שהם לא היו צירופי מקרים, לא מנותקים אלה מאלה ולא בלתי קשורים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!