דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ביטחון / פעיל בארגון סיוע טורקי חשוד בפעילות בזרוע הצבאית של חמאס

תושב רצועת עזה בן 39 פעל כמנהל סניף רצועת עזה של ארגון הסיוע TIKA וחשוד בהונאה, החזקת נשק, ייצור אמצעי לחימה והעברת מידע מהארגון לזרוע הצבאית של חמאס | הוא נעצר כשניסה להגיע להכשרה של הארגון בטורקיה דרך ישראל

פעילים בזרוע הצבאית של חמאס (צילום: Rahim Khatib / פלאש90).
פעילים בזרוע הצבאית של חמאס (צילום: Rahim Khatib / פלאש90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

דוברות השב"כ התירה לפרסום כי בפעילות של שירות הביטחון הכללי בסיוע משטרת ישראל, נעצר לחקירה בפברואר השנה מחמד מורתג'א (39) תושב רצועת עזה שפעל כמנהל סניף רצועת עזה של ארגון TIKA – ארגון סיוע הומניטארי של ממשלת טורקיה,  בחשד כי פעל בזרוע הצבאית של החמאס.

על פי החשד, מורתג'א שגויס לחמאס בשלהי שנת 2008 החל לפעול משנת 2009 במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס. פעילות זו כללה, בין היתר, הכשרות ואימונים צבאיים, לרבות ייצור אמצעי לחימה ומטעני נפץ וכן חפירת מנהרות טרור. מורתג'א אף אחסן בביתו אמצעי לחימה כגון רימוני יד ונשקים.

במהלך החקירה התברר שיציאתו דרך ישראל להכשרה מטעם ארגון TIKA הטורקי,  שהביאה למעצרו נועדה בין היתר לשם השגת מידע שיסייע לחמאס לשפר את דיוק הרקטות המשוגרות לעבר ישראל.

עוד עלה בחקירה, כי החל משנת 2012 שימש מורתג'א כמנהל סניף של הארגון הטורקי ברצועת עזה. עוד העלתה החקירה כי מורתג'א הונה את ארגון TIKA, בכך שניצל את משאבי הארגון ותקציביו, שהיו מיועדים לפרוייקטים הומניטריים משמעותיים ברצועת עזה, עבור הזרוע הצבאית של חמאס. הונאה זו בוצעה במעורבות הדרג הבכיר בחמאס ברצועת עזה, ובראשו איסמאעיל הניה.

כך, למשל, העביר למנהליו בארגון TIKA רשימות של תושבי רצועת עזה כמועמדים לקבלת סיוע כלכלי בשל היותם נזקקים. בפועל, רשימות אלו הועברו לידיו על ידי בכירים בחמאס ומרבית ה"נזקקים" כביכול היו פעילי טרור בחמאס ובני משפחותיהם, אשר זכו לשורת הטבות ומענקים בדרך זו.

שיטת פעולה נוספת הביאה להעברת מיליוני ש"ח עבור פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, תוך כדי ולאחר הלחימה במהלך "צוק איתן". כמו כן, חבילות מזון שבמקור נתרמו על ידי ארגון TIKA עבור האוכלוסייה הנזקקת ברצועת עזה, הועברו לפעילי הזרוע הצבאית של חמאס. בנוסף, בתום מבצע "צוק איתן" מימן ארגון TIKA אירוע פומבי, במהלכו זכו פעילי חמאס למענקים והטבות.

ארגון טורקי נוסף שעלה בחקירה כמשתף פעולה עם חמאס הוא ארגון IHH שהוכרז על ידי ישראל כארגון טרור בשנת 2008 בשל תמיכתו בחמאס. הארגון סייע לממן באופן ישיר את פעילותה של הזרוע הצבאית של החמאס.

החקירה חשפה כי מהמט קאיא, המשמש כראש סניף ה-IHH ברצועת עזה, העביר לידי בכירי החמאס, איסמאעיל הניה וראאד סעד, כספים במזומן שהגיעו מטורקיה והיו מיועדים לזרוע הצבאית של החמאס. הכספים שהעבירה ה-IHH לחמאס הצבאי שימשו,  בין היתר, להקמת מתקן לאימוני הכוח הימי במוצב חמאס, וכן לרכישת ציוד ואמצעי לחימה. בדרך זו העביר ארגון ה-IHH לזרוע הצבאית של החמאס, באופן שיטתי ובמשך שנים כספים ששימשו להתעצמות הצבאית של חמאס.

מורתג'א סיפק בחקירה מידע אופרטיבי רב על תוואי-מנהרות, שיטות הפעולה של חמאס בחפירת מנהרות, תכניות פעולה בלחימה, וכן ייצור אמצעי לחימה. חקירתו של מורתג'א מספקת חשיפה רחבה לדרכי פעולתו של חמאס הן בהשגת משאבים עבור התעצמותו, והן בתחום הצבאי האופרטיבי. מידע זה, המצטרף למידע רב שהתקבל בחקירותיהם של פעילי חמאס צבאיים בשנה האחרונה, מצביעים על מאמצים ניכרים שמשקיע חמאס בהכנות לעימות צבאי עם ישראל, על חשבון המצב ההומניטרי ברצועת עזה.

חקירה זו ממחישה את שיטות ההונאה המגוונות בהן נוקט חמאס מול הקהילה הבינלאומית וארגוני הסיוע ההומניטאריים. מהלכי הונאה אלה, בהם מעורבים בכירי הארגון, מביאים להסטת כספים ומשאבים, המיועדים לשיקום רצועת עזה ואוכלוסייתה הנזקקת. הונאה זו מאפשרת לחמאס מרחב תמרון רחב יותר בניצול כלל משאביו החומריים והכלכליים לצרכי פעילות הטרור והתעצמות צבאית.

מוקדם יותר היום, הותר לפרסום על ידי דוברות שב"כ כי במסגרת פעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי עם צה״ל ומג״ב, בוצעה אתמול בלילה הסגרת אמל"ח בעיירה תייסיר שבאיזור דותן.

ההסגרה מומשה לאחר מעצרם של שלושה סוחרי אמל"ח מהכפר שבחקירתם בשב"כ בשבועות האחרונים עלה בין היתר, כי הם היו מעורבים בגניבת אמל"ח מבסיסי צה"ל ובסחר באמל"ח. השלושה: גומעה חאלד דיאב עאמר, יליד 87, יזיד זאהי אחמד אבו עלי, יליד 98 וגאנם מוחמד צאלח אבו מוחסן, יליד 69. האמל"ח שנתפס הלילה כלל מקלע נגב, אר פי ג'י, 16 רימוני עשן, תחמושת 5.56 ו-7.76.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!