דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכון וולקני

חקלאות / בג"ץ האריך את פסיקתו לעצור את פעולות הצוות המייעץ בנושא העברת מכון וולקני לצפון

חוקרי ועובדי המכון וההסתדרות דורשים את ביטול מינוי הצוות המייעץ שמונה על ידי ראש הממשלה מכיוון שלטענתם אין בו אף מומחה המכיר את פעילות המכון | השופטת ענת ברון קבעה כי דיון בעתירה ייקבע טרם היציאה לפגרת הקיץ

מכון וולקני. צילום: ד"ר אבישי טייכר / ויקיפדיה.
מכון וולקני. צילום: ד"ר אבישי טייכר / ויקיפדיה.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בג"צ האריך אתמול (שני) את פסיקתו מלפני שבועיים, אשר הורתה למשרד החקלאות לעצור עד להחלטה אחרת את פעולות הצוות המייעץ בנושא העברת מכון וולקני לצפון. השופטת ענת ברון קבעה כי יקבע דיון בעתירה טרם היציאה לפגרת הקיץ. ועדי החוקרים והעובדים במכון וההסתדרות הדורשים את ביטול מינוי הצוות שמונה על ידי נתניהו, או למצער – מינוי חוקר מומחה מתחום המחקר החקלאי המכיר היטב את פעילות המכון, ונציג מטעם עובדי המחקר במכון כחברים מלאים בצוות.

לטענת ההסתדרות, הגוף האמון על פי חוק לייעץ בנושאים מחקריים לשר החקלאות הינו המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח אזרחי (מולמו"פ) שבמשרד החקלאות, ומינויו של הצוות המייעץ, שאין בו כל בעל הכשרה מחקרית הקשורה לתחום, מהווה נטילת סמכות שלא כדין ומינוי בלתי סביר.

במשך תקופה ארוכה טענו חוקרי המכון כי דו"ח של מועצה זו השולל את מהלך ההעברה החפוז של המכון לצפון, מוסתר על ידי משרד החקלאות. לקראת דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה שהתקיים לפני כשבועיים – פורסם הדו"ח, הקובע באופן חד משמעי כי תהליך העתקה חד ומהיר של מכון וולקני לצפון טומן בחובו סכנה להמשך קיום מחקר חקלאי מתקדם במדינת ישראל בשנים הקרובות ולכן יש להימנע ממנו.

דיון בנושא מכון וולקני בוועדת המדע (צילום ארכיון: דוברות הכנסת).
דיון בנושא מכון וולקני בוועדת המדע (צילום ארכיון: דוברות הכנסת).

המולמו"פ הסבירה בדו"ח כי "תנאי הכרחי להצלחת העתקה של מרכז מחקר הוא בהצלחת העברתו של עיקר כח האדם המוביל לתקופה ארוכה לאתר החדש", וזאת "כיוון שגם אם האתר החדש עשיר בכוח אדם איכותי ומנוסה – המחקר של היום מבוסס במידה רבה על ניסיון אישי ועל ידע בלתי פורמאלי (Tacit Knowledge). זהו ידע שקשה לתעדו, וקשה להעבירו לצוותים חדשים אלא בתהליך של חניכה ממושכת". כמו כן הצביעו במועצה כי על אף קיומה של תשתית סביבתית מסוימת בצפון (מיג"ל, מכללות ומרכזים חקלאיים), היא אינה מספקת בוודאי שלא בכל תחומי הפעילות של המכון, ואינה תחליף לסביבה התומכת במיוחד של הפקולטה לחקלאות ולמכון ויצמן.

עם זאת המליצו במולמו"פ על גיבוש תכנית שתתפרס לעשור לפחות במסגרתה תוקם באופן הדרגתי שלוחת פעילות של המכון בגליל, אשר תתמקד בפעילויות יישומיות רלוונטיות לאיזור, ועל תהליך דומה בדרום הארץ. בכל מקרה המליצה המולמו"פ על "המשך הקיום והפיתוח של ליבת הפעילות במרכז אשר תתמקד במחקר עומק, בחיזוק הקשרים עם האקדמיה המובילה בארץ ובפעילויות שאינן מזוהות עם אזור מסוים", וכן על שקילת האפשרות לעבות את הפעילות המחקרית במכון על ידי העתקת פעילות הפקולטה לחקלאות ברחובות לקמפוס מכון וולקני.

בדיון שנערך לפני שבועיים בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אמר ח"כ עומר בר-לב כי "בעקבות זימון הדיון הזה הדו"ח בכלל פורסם, אני לא ידוע למה הוא היה במחשכים עד עכשיו. אני בעד פיתוח הצפון אך אנחנו עלולים להצטער עשור ויותר על אובדן היכולת המדעית והטכנולוגית של מדינת ישראל בתחום החקלאות. יש לפתח את הצפון והדרום אבל המטה ראוי שיישאר במרכז ובמכון וולקני". ח"כ מנואל טרכטנברג הוסיף: "זהו אחד המכונים החשובים ביותר בישראל. המדינה היססה לתמוך בצורה מספקת במכון שצריך להתפתח עוד. אסור לדבר במונחים של להזיז, להעתיק, אלא במונחים של זרוע, של שלוחה בצפון, בגליל. הדבר יפתח את הצפון ויתרום לכלל הארץ אבל רק אם יהיה מרכז תומך ומנווט". "מהנימה ששמענו בדיון הקודם בהשתתפות שר החקלאות נשמע היה שההחלטה כבר התקבלה, כך נשמע שגם הוועדה שכונסה מצד רה"מ נועדה להכשיר את ההחלטה" אמרה ח"כ יעל פארן, והוסיפה כי ניתן גם לפתוח מכון נוסף בצפון.

"אין לנו שום כוונה להסתיר דבר, הדו"ח גלוי וידוע, כל הציבור יכול להתרשם מהתוכן" אמר מנכ"ל משרד המדע, פרץ וזאן, "עבודת המולמו"פ איננה שוללת מעבר של המרכז לצפון, היא מביאה מספר נקודות שיילקחו כהמלצות בבוא הוועדה שמינה ראש הממשלה להחליט אם להעתיק את המכון. אין שום כוונה להרוס את המכון או לפגוע במצוינות שלו במעבר צפונה, משרד המדע תומך בקידום המחקר והפיתוח בצפון כולל העברת המכון". שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד החקלאות הוסיף: "אני כחבר הוועדה שמינה רה"מ להחליט בנושא אמור לשמוע את הטענות והצדדים כדי לתכלל את הדברים ולהביא אותם לידי החלטה. הסמכות של הוועדה היא לתת החלטה, אם זה להעביר, אם זה להעביר את חלקו או כולו. הדו"ח יגיע לוועדה, נקרא, נשקול, נחווה דעתנו לראש הממשלה אחרי שנשמע את מגוון הדעות שיש".

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב סיכם את הדיון: "הוועדה חוזרת ומחזקת את המחקר החקלאי בישראל, יש לעשות הכל לחיזוקו וקידומו. אני לא רואה את היריבות בין הצדדים בעין טובה – על משרד החקלאות והמכון לקיים דיון ענייני וגלוי. הוועדה תומכת בחיזוק הצפון והפריפריה אבל בתוך כך יש לבדוק אם יש פגיעה במחקר החקלאי. ניתן לפעול אך לא על חשבון פגיעה במחקר, אם יש פגיעה צריכים לומר זאת מראש ולקחת צעד אחורנית – זה צריך להיות בסיס לכל החלטה. יכול להיות מהלך רב שלבי אבל מה שמוביל אותנו זו שלמות המחקר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!