דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

זכויות עובדים / תקדים: חברת בנייה נקנסה על ליקויי בטיחות, למרות שאף פועל לא נפצע

החברה, 'עדן לבונה', נקנסה ב-265 אלף ש"ח על אי עמידה בחוקי הבטיחות | "בבסיס העבירות שנעברו על ידי הנאשמים עמד אינטרס כלכלי" כתב השופט, "רצון להפחית את העלויות הכרוכות בבניית הבניין. הפחתת עלויות זו אין לקבל כלגיטימית, עת שהיא מבוססת על יצירת סיכון לפגיעה ברווחתם ושלמות גופם של מבצעי העבודה באתר"

אתר בנייה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
אתר בנייה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה גזר קנס פלילי בסך כ-265 אלף ש"ח על חברת הבניה 'עדן לבונה', וקנס פלילי אישי בסך כ-89 אלף ש"ח על מי שכהן כמנכ"ל וכבעליה, על אי עמידה בחוקי הבטיחות, והפרת צווי בטיחות שניתנו לה. ייחודו של פסק הדין בכך שניתן על אף שבמזל לא נפגעו עובדים כתוצאה ממחדלי הבטיחות.

במהלך חודש נובמבר 2013 ערכו מפקחי מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה ביקורת באתר בניה של החברה בשכונת גבעת אולגה שבחדרה, ומצאו בו ליקויי בטיחות ומחדלים המוגדרים כעבירות פליליות על שורת הוראות פיקוח ובטיחות הקבועות בחוק. בגין העבירות הוצא לאתר צו בטיחות המורה להפסיק בו את עבודות הבנייה, עד לתיקון הליקויים.

קורבנות תאונות הבניין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
קורבנות תאונות הבניין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

לאחר הביקורת הראשונה בתחילת החודש, שבו המפקחים למקום עוד פעמיים במטרה לוודא את ביצוע הצו, אך מצאו כי הופר וכי החברה המשיכה בעבודות הבנייה מבלי לתקן את הליקויים.

עו"ד רנין יעקוב מנסור, מהלשכה המשפטית במשרד העבודה והרווחה (אז במשרד הכלכלה), הגישה כנגד החברה והבעלים כתב אישום אשר כלל ארבעה אישומים, שכל אחד מהם כלל מספר עבירות מהותיות, ביניהן: אי מינוי מנהל עבודה, אי הודעה על התחלת עבודות בנייה, אי גידור משטחי עבודה מהם עלול ליפול אדם, שימוש בכננת חשמל מבלי שנבדקה על ידי בודק מוסמך, שימוש בכלי חשמל ביתיים, שימוש בלוח חשמל שבור, אי פיקוח על שימוש בקסדות מגן, אי קיום הדרכה, אי מסירת מידע לעובדים בדבר סיכונים במקום העבודה, אי ניהול פנקס הדרכה וחמור מכל הפרות צווי בטיחות.

"במחדלם של הנאשמים לפעול בהתאם לדיני הבטיחות בעבודה השונים, העמידו את מבצעי העבודה באתר בסכנה ממשית לפגיעה גופנית, ואף אובדן חיים. מדובר בעבירה הפוגעת בערך חברתי בסיסי ומוגן, מן המעלה הראשונה", כתב השופט אסף הראל בפסק דינו, והוסיף כי על אף שאיש לא נפגע כתוצאה מהתנהלות הנאשמים, אין בכך כדי לאיין את חומרת המחדל. "לפגיעה האמורה בערך החברתי המוגן, שנגרמה עקב העבירות בהן הורשעו הנאשמים, לא יכולה להיות הצדקה הטמונה בצורך להגן על אינטרס לגיטימי אחר. זאת משום שבבסיס העבירות שנעברו על ידי הנאשמים עמד אינטרס כלכלי – רצון להפחית את העלויות הכרוכות בבניית הבניין. הפחתת עלויות זו אין לקבל כלגיטימית, עת שהיא מבוססת על יצירת סיכון לפגיעה ברווחתם ושלמות גופם של מבצעי העבודה באתר".

מלבד הקנסות אשר הוטלו על הנאשמים, נקבע כי יחתמו על התחייבות שלא לשוב לבצע להבא עבירות בטיחות במשך שלוש שנים, ולא – יוטל על החברה קנס נוסף בסך 70 אלף ש"ח, ועל בעליה – 40 אלף ש"ח.

"אנו ממשיכים לקרוא מכאן לחברות הקבלניות ומבצעי הבניה באתרים, לשמור על סביבת עבודה בטוחה לעובדים, לספק להם אמצעי בטיחות מתאימים ולהקפיד על דרישות החוק" נמסר ממינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.

מחברת עדן לבונה נמסר כי הפסיקה היתה 'שרירותית מאוד', היות והחברה הביאה ראיות כי לא היו עבירות בטיחות. כמו כן טענו כי החברה כלל לא היתה קבלן הביצוע אלא החברה היזמית בלבד, וכי הביצוע היה בהתקשרות עם קבלני משנה. "רצו כנראה בגלל מצב הבטיחות בענף למצוא קורבן להתנפל עליו על שטויות כמו זה שלעובדים אין כובעי פלדה, שזה בכלל באחריות קבלן המישנה שבנה את הבניין" הסבירו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!