דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רחוב סומסום

חינוך / כל הילדים מדהימים - 'רחוב סומסום' צירף לתוכנית דמות של ילדה אוטיסטית

ג׳וליה, הדמות החדשה ברחוב סומסום (Zach Hyman/Sesame Workshop via AP).
ג׳וליה, הדמות החדשה ברחוב סומסום (Zach Hyman/Sesame Workshop via AP).

סטייסי גורדון, מי שתפעיל את ג'וליה, חיבור טבעי לדמות, כאם לילד שאובחן על הרצף האוטיסטי : "העובדה שהחברים של הבן שלי יחשפו לתכנים הללו בטלוויזיה, לפני שייתקלו בסיטואציות הללו בכיתת הלימוד, אולי תנטרל חששות. הם יבינו שהוא משחק בדרך משלו, ושזה ממש בסדר".

עמית יזרעאלי
עמית יזרעאלי
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

אחד מכל 68 ילדים, לפי סטטיסטיקה אמריקאית, מאובחן על הספקטרום האוטיסטי.

תכנית הילדים 'רחוב סומסום' אשר חרטה על דגלה כבר שנים להציג ולחנך לחברה בריאה וטובה, בחרה שלא לדלג על נתון זה ולהציגו לציבור, האמריקאי בינתיים, בדרך היפה והטובה שהם יודעים לעשות: דמות ילדה בסדרה, המשולבת בפעילות ממקומה שלה, וזאת מבלי להציגה כחריגה אלא בייחודה כילדה.

מטרת התכנית המוצהרת היא לפתח מיומנויות לימודיות וזאת דרך למידה חוויתית, ומיומנויות חברתיות דרך עיסוק וחשיפה של סיטואציות מחיי היום-יום. לאור מטרה זו פותחו גרסאות לסדרה ב-22 מדינות בעולם.

לדוגמה, בגרסה האמריקאית אחד השחקנים נפטר (מר הופר, 1983), ובחרו שלא להמשיך את דמותו עם שחקן אחר, אלא לתת מקום והתייחסות למוות בסדרה ולהתמודד עם אחת מעובדות החיים ברמת הילדים. בגרסה הישראלית של התוכנית ישנו מפגש קהילתי שכונתי בריא ומלמד בין ילדים, נוער ומבוגרים יהודים וערבים, כביטוי לאחד האתגרים בחברה הישראלית.

הוספת  דמותה המצויירת של ג'וליה נעשתה כחלק מיוזמה חינוכית של הפקת רחוב סומסום בשנת 2015 תחת הכותרת "לראות את המדהים בכל הילדים" (See Amazing In All Children) וכבר קיבל את ההאשטג SeeAmazing#. ההפקה יצרה תוכן חינוכי והסברתי מקיף ומונגש לילדים באתר 'רחוב סומסום' שמספר ומלמד על אוטיזם דרך דמותה של ג'וליה.

גולת הכותרת של האתר הוא סיפור דיגיטלי 'אנחנו מדהימים – 1,2,3', בו מפגש בין אלמו וג'וליה לאבי, כאשר במפגש אלמו מסביר לאבי איך לתקשר עם ג'וליה ועל האופנים בהם ג'וליה מתקשרת ועל היחודיות שבהם: לפעמים צריך להמתין יותר זמן לתשובה, לפעמים צריך לחזור על השאלה בפשטות כמה פעמים. לג'וליה זכרון מעולה והיא זוכרת את כל המילים לשירים, ג'וליה קופצת כאשר היא מתרגשת, לפעמים ג'וליה לא מסתכלת על מי שהיא מדברת איתו, ג'וליה רגישה לרעשים שלאחרים לא מפריעים, ועוד ועוד.

באתר סרטונים רבים, המנגישים ומפגישים את האוטיזם לילדים, כמו גם למבוגרים: החל מהסבר פשוט וכנה, דרך חיזוק ההורים לילדים שילדיהם אובחנו על הספקטרום האוטיסטי – על תפקידם בתמיכה וסיוע, ואפילו על המשמעות של חברויות וקהילה תומכת ביכולת לגדל ולחנך ילדים אוטיסטים.

לאחר התגובות המרגשות והטובות ליוזמה החליטו בהפקה של 'רחוב סומסום' להפוך את ג'וליה לדמות אמיתית בגרסה הטלויזיונית. התכנית בה תוצג ג'וליה לראשונה תשודר באפריל השנה.

לסטייסי גורדון, מי שתפעיל את ג'וליה, חיבור טבעי לדמות. כאם לילד שאובחן על הרצף האוטיסטי, סטייסי מכירה ומנכיחה את הניואנסים הקטנים וההתמודדויות החברתיות והטיפוליות בתנועות וקולה של ג'וליה. גורדון מספרת: "העובדה שהחברים של הבן שלי יחשפו לתכנים הללו בטלוויזיה, לפני שייתקלו בסיטואציות הללו בכיתת הלימוד, אולי ינטרל חששות. אולי הם פחות יחששו לראות אותו בוכה. הם יבינו שהוא משחק בדרך משלו, ושזה ממש בסדר".

היא מוסיפה: "חשוב שילדים ללא אוטיזם ייראו איך אוטיזם נראה".

ואולי פה אנחנו נוגעים באחד המושגים החשובים: מודעות. התקווה שמודעות והנגשה תמוסס את הזרות והפחד ותוביל את העולם, ילדים, מבוגרים ואת ציבור המחנכים לתת מקום, ללמוד, ולהכניס אל החברה את הילדים (והמבוגרים) שעל הרצף האוטיסטי.

החלום של קריסטין פררו, אחת מכותבות התוכנית הוא שג'וליה "לא תהיה ג'וליה הילדה מרחוב סומסום עם האוטיזם, אלא רק ג'וליה". החזון הזה הדורש מאיתנו כחברה, שנדע לקבל את האחר והשונה שבנו כיחיד ומיוחד, וכשותף בחברה שלנו. כמדהים, לא כחריג.

כנראה שצריך ללמוד איך "לראות שכל הילדים מדהימים", ועלינו כחברה ללמד זאת בבתי הספר, בתנועות הנוער, בתכניות הטלוויזיה וברשת – ונראה כי האימרה של המחנך היהודי מהמאה הקודמת, יאנוש קורצ'אק, מרמזת לנו על הדרך, "תיקון העולם, משמעו תיקון החינוך".

קודם כל, צריך שבאמת נראה את זה שכל הילדים מדהימים, אחרי זה, כמבוגרים אחראיים, כדאי שנבנה את חברתנו ככזאת: כעוטפת, מחזקת, מקבלת, מנגישה, נפגשת וסבלנית לשונות ולפלא שבכל אדם, כי 'כל אדם נברא בצלם'.

רחוב סומסום האמריקאי הציג הדרך את שלהם לתקן את העולם – דרך סיפור, משחק ושיר – מה יהיה עלינו?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!