דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עובדים פלסטינים בישראל – בין סדן הכיבוש לפטיש המעסיקים

עובדים פלסטינים במחסום
עובדים פלסטינים במחסום

כ-180 אלף עובדים פלסטינים מגיעים יום יום לישראל על מנת להתפרנס, וסובלים מהיעדר מודעות לזכויות עובדים, היעדר ביטחון תעסוקתי תוך תלות במתווכים, היעדר שקיפות בקריטריונים לקבלת רישיון עבודה, אכיפה לא מספקת על תנאי העסקתם, ומעל הכל – מסבל נוראי במחסומים.

מספר העובדים והענפים בהם הם מועסקים

בשנה האחרונה, עיינתי רבות בדו"ח המקיף שהכין מרכז מאקרו לכלה מדינית על תנאי העבודה של עובדים פלסטינים שכירים בשוק העבודה הישראלי – והתמונה קשה מאוד.
נכון לשנת 2014, חיים בשטחים הכבושים כ-4.5 מיליון פלסטינים, מהם 2.8 מיליון בגדה המערבית, ו-1.7 מיליון ברצועת עזה. זוהי אוכלוסייה צעירה, שרובה נמצאת בגיל העבודה – כ-60.3% מהם הם בני 15 ומעלה, אך רק 4.4% מהם בני למעלה מ-60. עם זאת, ב-15 השנים האחרונות, מאז פרצה האינתיפאדה השנייה בשנת 2000, הכלכלה הפלסטינית מתאפיינת בשיעור השתתפות נמוך בכוח העבודה – בין 38% ל-45.8%.
בישראל, הועסקו בשנת 2014 כ-180 אלף עובדים פלסטינים מהשטחים הכבושים, מהם כ-21 אלף בהתנחלויות, 78 אלף נוספים עבדו בתוך תחומי הקו הירוק והחזיקו ברישיונות רשמיים, ועוד עשרות אלפים שהגיעו לעבודה מדי יום ביומו בצורה לא מאורגנת (נתונים אלה, אגב, אינם כוללים את ירושלים המזרחית). עובדים אלו מהווים יותר מכ-12% מכוח העבודה הפלסטיני, ופרנסתם של כ-600 אלף עד 700 אלף נפשות תלויה בהם. העובדים מועסקים בעיקר בעבודות מסוכנות, קשות ומלוכלכות. 62.8% מהם עובדים בבנייה, 11.4% בכרייה, מחצבות וייצור, 11.1% מועסקים בתחום המלונאות והמסעדנות, -9% נוספים מועסקים בחקלאות, ציד ומדגה. מצבם של ענפים אלה גם גובה קורבנות: 51% ממקרי המוות בענף הבנייה בין השנים 2010 ל-2014, למשל, היו של עובדים זרים ועובדים מהרשות הפלסטינית (81 מקרי מוות). בשנת 2015 נהרגו 27 פועלים פלסטינים, ובשנת 2016 נהרגו 50 עובדים בענף הבניין, כאשר 82% הם עובדים ערבים פלסטינים משני עברי הקו הירוק.

רישיונות עבודה

כיום, רישיונות עבודה מונפקים אך ורק לתושבי הגדה המערבית. דרך ההנפקה אינה מוסדרת, וכך נפתח פתח לפעילות של השוק השחור ולניצול עובדים על-ידי "ראיסים".

המעברים – 15 מעברים, תנאים תת-אנושיים

הסוגיה הכואבת ביותר היא התנאים במעברים, מהם סובלים בכל יום ביומו העובדים הפלסטינים. תיאורו של יום טיפוסי של עובד פלסטיני שכיר בישראל מבטא את כל הטרגדיה כולה ממנה הוא סובל, במעברו בין סדן הכיבוש ופטיש המעסיקים והטייקונים.

על-פי דו"ח ארגון "בצלם", עומס התנועה לכיוון המעברים מחייב את העובדים הפלסטינים להגיע למעברים בשעה מוקדמת, לפעמים אף בשעה 02:30 לפנות בוקר, אם ברצונם להצליח להיכנס לישראל. במחסום, הם עתידים להמתין שעות על גבי שעות, בצפיפות קשה, רק כדי שיוכלו להתחיל את יום עבודתם. בכל שלב מיומם, סובלים העובדים מניצול וקושי – למשל, מעדויות רבות עולה, כי בשל הצורך להגיע מוקדם למחסום, בשילוב היעדרה של תחבורה ציבורית בשני צדי המחסום, נאלצים העובדים לשלם למונית בלית ברירה דמי הנסיעה גבוהים במיוחד. משהגיעו למקום עבודתם, נאלצים העובדים שאין להם רישיון עבודה לעשות את הלילה במקום העבודה עצמו, בעיקר באתרי בנייה, תוך הימנעות כל האפשר מכל מגע עם הרשויות בישראל, ובתנאים קשים של קור או חום קיצוניים, ללא תנאים סניטריים הולמים ובתת-תזונה.

רוצים להתפרנס – אבל שבויים של הפוליטיקה

התמונה הקשה העולה מתיאור זה מלמדת כי ישנו קשר הדוק וישיר בין יכולתם של העובדים הפלסטינים להתפרנס, לבין רף המתח הפוליטי בין שני העמים. למעשה, הם שבויים של הפוליטיקה וסובלים ממנה עד בלי די.
חשוב להבין – לחברה הישראלית יש אינטרס ישיר וברור בקידום תעסוקתם של העובדים הפלסטינים ובקידום פרנסת משפחותים בכבוד ובתנאים הולמים, ובהתאם לחוקים וההסכמים הבינלאומיים. הדבר הן יסייע לכלכלה, וגם ישפיע ישירות ולטובה על היחסים בין שני העמים. ובדיוק כאן, נכנס תפקידם המכריע של האיגודים המקצועיים בישראל ובפלסטין, לצד הממשלות. רק הבנה משותפת כי חובה להגן על עובדים אלה, הבנה שתוליד שיתוף-פעולה הדוק בין האיגודים, תוכל להוביל לשינוי, שכל-כך נחוץ פה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!