דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מנצחים ומפסידים

ספורט / מנצ׳סטר יונייטד רק במקום החמישי בליגה ועשויה לסיים את העונה למטה מזה. האם מוריניו כבר מכין תירוצים?

וגם השופט שהודח על ידי פיפ״א | הקפטן שירק, והורחק | המאמן הישראלי שהפסיד | ומנצחות השבוע

מאמן מנצ'יסטר יוניטד חוזה מוריניו (צילום: AP Photo/Dave Thompson).
מאמן מנצ'יסטר יוניטד חוזה מוריניו (צילום: AP Photo/Dave Thompson).
יאיר צוקר
ליאור ברטל
אור גואטה
צור רוזנצוויג

מנצחת כי לזכות שלוש פעמים בגביע זו כבר מסורת – איל"ן ספיבק ר"ג

יאיר צוקר

לאחר מותחן צמוד שנמשך כמעט עד סוף המשחק, ניצחה השבוע קבוצת איל"ן ספיבק ר"ג את בית הלוחם חיפה בתוצאה 49:57 וזכתה בתואר מחזיקת גביע המדינה בכדורסל כיסאות גלגלים בפעם השלישית ברציפות.

ר"ג הגיעה למשחק כשהיא רגילה להיות במעמד הגמר, לאחר שזכתה בארבעה גביעים בחמש השנים האחרונות. מולם, בית הלוחם חיפה הגיעה למשחק הגמר כאלופת המדינה הנוכחית.

המשחק שהתקיים במגרש מכבי ראשל"צ לעיניי כ-1,500 צופים נלהבים החל צמוד מאוד משריקת הפתיחה. הקבוצות שיחקו באופן שקול ולא עלו ליתרון משמעותי ברבע הראשון שבסיומו ר"ג הוליכה 7:10 לאחר 4 נקודות רצופות של ליאור דרור.

ברבע השני הרמת גנים כבר עלו ליתרון 5 נקודות אבל החיפאים חזרו ואף הפכו את התוצאה ל19:14, בזכות התעלותם של איתי אלימלך ודותן מישר שלקחו פיקוד על המשחק. החיפאים המשיכו להוביל ולקראת סיום המחצית ספיבק הצליחו לצמק לנקודה מסל של ליאור דרור שחתם את המחצית בתוצאה 25:23 לבית הלוחם חיפה.

הרבע השלישי נפתח בקצב טוב של הרמת גנים, שבזכות סלים של ליאור דרור ועידו שקורי פתחו פער של 27:32 מחיפה. לקראת סוף הרבע החיפאים הרדומים התעוררו וצימקו את התוצאה אבל בסיומו של הרבע השלישי התוצאה עמדה על 29:38 לטובת ר"ג.

בית הלוחם עלו נחושים מאוד להפוך את התוצאה ובפתיחת הרבע המכריע הצליחו לצמק את התוצאה ל-33:38, אולם ליאור דרור המצויין וחבריו העלו את איל"ן רמת גן ליתרון דו-ספרתי של 33:43, שתי שלשות של איתי אלימלך מחיפה צמצמו את התוצאה אבל הרמת גנים הנחושים לא נתנו לה להתהפך בחזרה ומי שקבע את תוצאת המשחק היה ארתור חסון מרמת גן (בן 14) שקבע את תוצאת המשחק על 49:57 עם שריקת הסיום שהחלה את חגיגות הזכייה של איל"ן ספיבק רמת גן בגביע המדינה בפעם השלישית ברציפות, לכל תשואות הקהל שגדש את היציעים.

לרמת גן קלעו: ליאור דרור 22, עשהאל שבו 13, שי ברביביי 10 ועידו שקורי 8. לחיפה: דותן מישור 14, יוסי סוארי 13, איתי אלימלך 10 ואבי קורדובה 8.

נראה שענף הכדורסל כיסאות גלגלים מצליח בשנים האחרות לצבור קהל צופים רב בעיקר בזכות היכולת ליצור ליגה תחרותית מאוד ולשלב שחקנים צעירים מנבחרת העתודה לצד שחקנים ותיקים ומנוסים, יפה לראות את שילוב הדורות בקבוצות ובנבחרת הלאומית שכל ענף ספורט יכול ללמוד ממנו.

מפסיד כי ביזה את סרט הקפטן – גוני יזרעאלי

יאיר צוקר

קשר בין מנהיג הקבוצה למאמן הוא דבר בעל חשיבות רבה בכל קבוצה. המאמן צריך לסמוך על הקפטן שלו בעיניים עצומות והשחקן חייב להיות זה שמגבה את החלטותיו של המאמן מול שאר השחקנים, אפילו אם לפעמים הוא חושב אחרת. פעמים רבות מערכת היחסים הזאת עומדת למבחן וחורצת גורלות כמו במקרה לברון ג'יימס ודיוויד בלאט שהצהיר תחת כל עץ רענן "מחקתי את התרגיל של המאמן", כשנשאל על סל הניצחון מול שיקאגו בגמר המזרח, ובהמשך מערכת היחסים המתוקשרת גרם בסבירות גבוהה לפיטוריו של המאמן הישראלי.

אבל כאשר הקפטן של הקבוצה עובר את הגבול ביחסיו למאמן זו כבר בעיה חמורה שיכולה לפרק מנטלית קבוצה. אירוע חריג ומכוער מאוד התרחש במוצ"ש, במשחק ליגת "ווינר" בכדורסל בין הפועל חולון ומכבי אשדוד/באר טוביה, במהלכו קפטן הקבוצה ואחד מסמליה של חולון ב-5 השנים האחרונות, גוני יזרעאלי, לא אהב את העובדה שמאמנו, דן שמיר, לא שיתף אותו במשחק עד לרבע האחרון.

יזרעאלי נכנס למשחק ברבע הרביעי כאשר חולון כבר הובילה בפער גדול על האורחת מאשדוד. עם כניסתו למשחק, הקפטן של חולון נראה עצבני ולאחר שקלע שלשה פנה לעבר הספסל וסינן כמה מילים בתוספת יריקה, דבר שהיה מפתיע מאוד ביחס לאופיו השקול של השחקן בן ה-32. המשחק הסתיים בניצחון משכנע מאוד של חולון (70:99) שנמצאת במקום השני בטבלה, אך למרות זאת הקבוצה לא עברה לסדר היום ובעקבות המקרה הוחלט לזמן את השחקן לוועדת משמעת על התפרצותו חסרת הרסן לעבר המאמן.

בוועדת המשמעת שנערכה לשחקן ביום ד' הוחלט לשלול ממנו את סרט הקפטן ובנוסף להרחיקו לצמיתות מפעילות במועדון ולקנוס אותו בסכום כספי. יזרעאלי אמנם הביע חרטה בפני המאמן וההנהלה, אך עתידו בקבוצה לא ברור נכון לעכשיו מאחר ושמיר נפגע מאוד מהתנהגותו ושוקל אם להשאירו בקבוצה. על אף ההתנצלות של יזרעאלי האופן בו נהג איננו מצופה מקפטן של קבוצה בעלת אוהדים רבים ושחקנים צעירים שגוני יזרעאלי אמור לשמש עבורם דוגמא ומופת כקפטן וכשחקן ותיק.

מנצחת בעליונות מוחלטת: שירה העליון

ליאור ברטל 

בין השנים 1999-2011 כדורסל הנשים הישראלי חווה את שיא הפריחה שלו. הנבחרת הישראלית העפילה ל-4 אליפויות אירופה בין השנים 2003 ל-2011. קבוצות הכדורסל א.ס רמת השרון ואליצור רמלה היו בשיא תפארתם והגיעו להישגים אדירים במסגרת גביע הקוראץ' שמהווה את המפעל השני בחשיבותו בכדורסל הנשים.

קבוצת א.ס רמת השרון הגיעה לגמר גביע קורץ ב-1999 (המפעל השני בחשיבותו בכדורסל קבוצות נשים באירופה) ואליצור רמלה זכתה בגביע ב-2011 והגיעה לחצי הגמר ב-2008. מתוך ההישגים הנהדרים הגיעה גם החשיפה הגדולה לדמויות הבולטות והמצטיינות שהפכו לפנים ולקול של כדורסל הנשים בישראל.

כל חובבי הספורט בישראל הכירו וידעו מי אלו המאמנת אורנה אוסטפלד והשחקניות לימור מזרחי, אלומה גורן ,לירון כהן ושי דורון. אבל בחמש שנים האחרונות כדורסל הנשים בישראל נמצא בירידה מתמדת ומהעבר המפואר נשארה רק שי דורון כפנים השקטות של מכבי אשדוד ונבחרת ישראל.

לקראת סדרות חצי הגמר יצאה מנהלת הליגה עם מיתוג מחדש וסלוגן "we can do it". אבל אם באמת רוצים להחזיר את כדורסל הנשים למרכז הבמה צריך לתת את החשיפה והבמה לדור חדש צעיר ורענן שיהפוך לפנים ולקול החדש של ליגת אתנה.

כדי לעשות זאת לא צריך ללכת רחוק מדי. כדאי להתחיל מאחת הדמויות הבולטות והמצטיינות בשנתיים האחרונות בכדורסל הנשים, היא המאמנת המצויינת שירה העליון. העליון, שחקנית עבר, מאמנת השנה את קבוצת הנשים, רמת חן, והיא לדעתי הכוכבת הישראלית הגדולה ביותר היום בליגת העל.

העליון בנתה, זו השנה השנייה, קבוצה נהדרת ברמת חן ומצעידה אותה להישגים: שנה שעברה היא השיגה את המקום השני בליגה והגיעה לגמר הגביע. השבוע קבוצתה סיימה במקום הראשון בליגה הסדירה ותהנה מיתרון ביתיות במהלך הפלייאוף.

שירה העליון ידועה כמאמנת טוטאלית שנותנת מעצמה המון ולומדת בצורה יסודית את היריבות של קבוצתה. השבוע, לראשונה בקריירה שלה, היא זכתה בתואר עם קבוצתה שניצחה בגמר הגביע, ב-28 הפרש, את אליצור חולון. עכשיו פניה מועדות לסדרת חצי הגמר מול אותה אליצור חולון בתקווה לעלות לגמר שכולם מצפים לו נגד האלופה הנוכחית קבוצת מכבי בנות אשדוד, בתקווה לזכות באליפות הראשונה שלה ושל רמת חן.

מפסיד וניתן לשפוט אותו: ג'וזף לאמפטי בן 42  (גאנה)

ליאור ברטל

לא כל יום שומעים על שופט כדורגל שמושעה לכל חייו על ידי התאחדות הכדורגל הבין לאומית – פיפ"א. הכל התחיל במשחק הכדורגל במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018 שהתקיימו בין נבחרות דרום אפריקה לסנגל. ג'וזף לאמפטי היה השופט הראשי במשחק  והחליט בהחלטה מעוררת מחלוקת להעניק בדקה ה-42 פנדל לזכות דרום אפריקה המארחת אחרי כדור שהוגבה לרחבה ופגע ברגל של בלם נבחרת סנגל וקבוצת נאפולי קאלידו קוליבאלי.

השופט טען בנחרצות לנגיעת יד של הבלם, למרות שנראה בברור שהכדור פגע בברכו של הבלם. דרום אפריקה ניצלה את המתנה ועלתה ליתרון 1:0. משם המשיכה דרום אפריקה לניצחון ביתי חשוב 2:1.

סנגל התלוננה לאחר המשחק על הטעות הביזרית והמוגזמת לטענתם וכאשר פיפ"א חקרה את העניין היא הגיעה למסקנה שלאמפטי מכר את המשחק. פיפ״א בסיום המשפט שהתנהל לא פרסמה על מה היא הסתמכה והוציאה הודעה כללית "השופט הורשע בהפרת חוק 69 פסקה 1 (השפעה בלתי חוקית על תוצאת המשחק) במהלך משחק המוקדמות מונדיאל 2018 בין מדינות דרום אפריקה וסנגל".

זאת אינה הפעם הראשונה שלאמפטי מסתבך לאחר שיפוט שערורייתי. ב-2010 למפאטי הושעה על ידי התאחדות הכדורגל האפריקאית אחרי שהעניק שער לא חוקי במסגרת משחק חצי הגמר ליגת האלופות האפריקאית. לאמפטי עוד יכול לערער אל החלטה של פיפ"א אך יצטרך להוכיח את היותו חף מפשע.

פיפ"א הודיעה בצעד חסר תקדים שבנוסף להשעייה היא תדון על קיום משחק חוזר בין שתי הקבוצות. יהיה מעניין לעקוב ולראות האם נזכה לצפות בהיסטוריה בהתהוותה אם וכאשר יתקיים משחק בינלאומי חוזר בין שתי נבחרות אחרי מכירת משחק על ידי שופט.

https://www.youtube.com/watch?v=9pkLbx_zrZg&feature=youtu.be

מפסיד: ז'וזה מוריניו לכדורגל המודרני   

אור גואטה

ז'וזה מוריניו הוא ככל הנראה אחד המאמנים שזוכים ליחס האמביוולנטי ביותר בכדורגל העולמי: מצד אחד מאמן "חצוף" עם פה גדול, שאומר מה שהוא חושב, ויודע איך לדרוך לקבוצה שמולו על הנקודות החלשות, גם אם זה לא ספורטיבי במיוחד, ומצד שני מאמן מעוטר ומוכשר שחתום על שני גביעי ליגת האלופות ולפחות על שלושה תארים בכל קבוצה שבה אימן – עד שהגיע למנצ'סטר יונייטד.

השבוע אמר מוריניו לעיתון "פראנס פוטבול" הצרפתי "באנגליה המועדונים כל כך חזקים כלכלית, כך שהשוק פתוח לכולם". המאמן הפורטוגזי הוסיף "אף מועדון באנגליה לא יכול לשלוט. הכוח מחולק והכל קשה יותר: לקנות, לנצח, לבנות קבוצה. למשל בגרמניה, איך אתה יודע מתי באיירן מינכן הולכים לקחת את האליפות? כשהם קונים את השחקן הכי טוב של בורוסיה דורטמונד! גצה, שנה לאחר מכן לבנדובסקי והנה הומלס בשנה שעברה… באנגליה לא משנה אם זו מנצ'סטר יונייטר, ליברפול או סיטי, קבוצה לא יכולה לשלוט לאורך זמן". האם מוריניו כבר מכין את התירוצים?

יונייטד, שנמצאת במקום החמישי, 4 נקודות אחרי ליברפול וכשארסנל ואברטון נושפות בעורפה, לא יכולה להבטיח שתסיים כאחת מארבעת הגדולות העונה. עם תקציב אסטרונומי וקניות שערך מוריניו ב-145 מיליון פאונד (!) רק בתקופת הקיץ (ונזכיר שזלאטן איברהימוביץ' עבר ליונייטד בהעברה חופשית, אך במשכורת של 12 מיליון פאונד לעונה), מוריניו בעצם אומר דבר פשוט אחד: זה לא הוגן שכל הקבוצות עשירות.

אולי כדאי להזכיר למוריניו שאותו ״כדורגל מודרני״ הוא שהפך אותו ממאמן אלמוני של פורטו לאחד המאמנים המבוקשים בעולם ושלח אותו לנדוד ברחבי אירופה לקטוף תארים. אותו כדורגל מודרני, בו לרוב מה שקובע את מיקום הקבוצה יהיה במה סוחר הבעלים שלה חוץ מאשר בשחקנים. אותו כדורגל מודרני, הוא זה שהופך את הכדורגל, במיוחד זה האנגלי, להצגה עבור החברים בפאבים, המשפחות ביציע, הילדים בחנות המזכרות והמהמרים בסוכנויות. לצערנו, מדובר פחות ופחות במועדונים שכונתיים שבונים קבוצה משחקן לשחקן וממסירה למסירה, אלא יותר ויותר במועדונים שנקנים, מושקעים ובד"כ גם מנצחים.

אז מוריניו, לצערנו אתה לחלוטין צודק, השליטה של המועדונים ה"מסורתיים" הולכת ופוחתת ויש יותר מועדונים שמתמודדים על הכרטיס לאירופה. חבל שזו תוצאה של כסף ומסחר, ולא של שום דבר אחר.

מנצחות: בנות הרצליה בכדוריד

צור רוזנצוויג

קבוצת בנות הרצליה ממשיכה לשלוט ביד רמה בכדוריד הנשים בארץ וזאת לאחר שביום שלישי האחרון ניצחה בגמר הגביע את מכבי ארזים רמת גן בתוצאה 33-30. זו הפעם השמינית בתשע שנים שהגביע הולך לעיר הבינתחומית.

מאמן הקבוצה שלמה הופמן אמר על הזכייה "זה תמיד מרגש, כמו בפעם הראשונה ובקטע הזה אנחנו אף פעם לא שבעות". הקבוצה בהובלתן של שיר וקרט, נטלי ברטו ודנה אפלבוים, יכולה להתפנות עכשיו לפרק השני של דרמת הספורט הנקראת 'להגן על התואר' והפעם על אליפות המדינה עם תחילת משחקי חצאי הגמר הפלייאוף השבוע.

נראה שהאופי ההרצליאני נדבק בקבוצה וכמו בנימין זאב גם הן  חוזות הענף בארץ,  בתקוה שלנצח ימשיך לפעום.

מפסיד בצומת המאמן הישראלי: תומר קשטן

ליאור ברטל

סיפורו של תומר קשטן, מאמן קרית שמונה, מסמן אולי את הצומת של המאמן הישראלי בכלל. חבר הצוות, שהפך לעוזר מאמן והוקפץ לעמדת המאמן, במקום בני בן זקן שאימן רק לרגע, מסמל בצורה מאוד טובה את העונה הבינונית מינוס של הקבוצה מהצפון.

הפעול קרית שמונה נמצאת אחרי ארבעה הפסדים ברציפות, אווירת סוף עונה וחוסר מאמץ בקרב השחקנים. השבוע מול הפועל תל אביב היא הפסידה 3-2. תוסיפו לכך את אי העפלה לפלייאוף העליון במחזור האחרון של הליגה ונראה שאפשר להכריז על הבן של דרור קשטן בתור המפסיד של השבוע, ואולי של השנה כולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!