דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גני תקווה

עבודה מסוכנת / עניין עם פועלי בניין: ראשת מועצת גני תקווה תגביר את האכיפה על הבנייה

בישוב המתפתח גני תקווה, אירעה בתחילת מרץ תאונת בניין קטלנית בה קיפח את חייו פועל. ליזי דלריצ'ה, ראשת המועצה, החליטה שנחוצה התערבות נוספת, ותגביר את הפיקוח על הבנייה על מנת להבטיח את בטיחות הפועלים והתושבים

ראשת המועצה המקומית גני תקווה לצד בנין המועצה (תמונות: באדיבות המצולמת | דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויק).
ראשת המועצה המקומית גני תקווה לצד בנין המועצה (תמונות: באדיבות המצולמת | דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויק).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלריצ'ה, הודיעה כי בכוונתה להצטרף למערך הביקורת על הבטיחות באתרי הבניה, לצד פעילות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שמשרד העבודה והרווחה. דלריצ'ה כתבה בפייסבוק כי המועצה החליטה לשכור את שירותיו של מהנדס בטיחות שיבצע בדיקות תקופתיות באתרי הבניה הפרטיים והציבוריים ביישוב. ביקורות אלה יוצגו למועצה וישמשו כמדד להגברת הבטיחות. "באמצעות פעולה זו נפעל להגברת שלום הציבור, וזאת מבלי לגרוע מאחריותם של גורמי הפיקוח הרגולטוריים", נכתב בהודעה לתושבים.

"היישוב שלנו נמצא בתנופת בניה אינטנסיבית, יש לנו תב"ע (תוכנית בניין עיר – נ.צ.כ.) מאושרת של 4,000 יחידות דיור וקריית חינוך של 39 דונם. חדשות לבקרים אנחנו שומעים על רשלנות, תקלות או תאונות, ואחרי התאונה האחרונה שהיתה, אמנם אצל קבלן פרטי ולא קשור למועצה, והתאונות בתל אביב, ורמת גן ועוד, מהנדס העיר ישב איתי לפגישה ואמרנו מה עושים?" הסבירה דליריצ'ה ל'דבר ראשון'. "איפה שיש גנים למטה יש למעלה בניין. זו האחריות שלי, חס וחלילה אם הם יצאו לחצר ומישהו שבונה למעלה בניין יפול להם על הראש. ומה אני אגיד לתושבים – זה לא אני זה היזם?"

מתחילת שנת 2017 ועד עתה, סוף מרץ, נהרגו 9 פועלים בענף הבניין. האחרון שבהם בתאונה בגני תקווה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מתחילת שנת 2017 ועד עתה, סוף מרץ, נהרגו 9 פועלים בענף הבניין. האחרון שבהם בתאונה בגני תקווה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

"הסתכלנו על כל הכספים של היטלי הפיתוח, ואמרנו שזה סכום יחסית נמוך לעומת כל ההוצאות המטורפות, ואנחנו ניקח עוד בקרה אחת של המועצה. סמכות חוקית לאכוף זה בעייתי, אבל לפחות סנקציה, לבדוק, שתהיה הרתעה". דלריצ'ה מסבירה כי מדובר באחריות נוספת וולנטריות שהרשות לקחה על עצמה, מעבר לחתימה ולבדיקת תוכניות הבנייה.

הטרגדיות לא פסחו גם על גני תקווה – מאז תחילת השנה נרשמו בארגון 'קו לעובד', המתעד את תאונות הבניין בישראל, שתי תאונות בנין ביישוב, שתיהן כתוצאה מנפילת חפץ כבד. בעוד שבתאונה הראשונה שהתרחשה בינואר נפצע פועל באורך בינוני, בתאונה שהתרחשה בתחילת החודש הזה, נהרג פועל בן 56, ההרוג התשיעי מאז תחילת השנה.

מה שהעלה לסדר היום הציבורי את אחריות העיריות והרשויות על נושא הבטיחות בענף הבניה, הן שתי קריסות של מנופי ענק שארעו לאחרונה בהן נפצעו מפעילי המנוף ועוברי אורח נוספים, ונגרם נזק כבד לרכוש. במקרה של קריסת המנוף ברמת גן בשבוע שעבר, שבו נפצע מפעיל המנוף וגבר נוסף, היו לתאונה סימנים מקדימים. רק שבוע קודם לכן נפצע באותו האתר פועל בנפילה מגובה. ייתכן ופיקוח הדוק יותר, הן מצד מינהל הבטיחות והן מצד העירייה עשויים היו למנוע את המקרה. גם קריסת המנוף בבת ים אשר פצעה קשות את המנופאי, ושלושה עוברי אורח מלבדו, נבעה כנראה מליקוי הנדסי, זאת על אף שהעירייה מחייבת הוצאת אישור הנדסי לעגורנים הפועלים בשטחה.

המועצה המקומית גני תקווה (צילום: דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויק).
המועצה המקומית גני תקווה (צילום: דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויק).

בקבוצה למאבק בתאונות בניין, סבורים כי פעולת הפיקוח של העירייה על בטיחות הבניה באתרים שבתחומן, מחוייבת מכוח פקודת העיריות והרשויות המקומיות, וזאת במקביל לפיקוח שמבצעת המדינה באמצעות מינהל הבטיחות. בקבוצה מסתמכים על סעיף 236 לתקנה, בה נכתב כי הרשות "תפקח על הקמתם, הריסתם, שינוים ותיקונם של בנינים", וכן "תקבע אמצעי זהירות שיש לנקוט נגד תאונות בשעת הקמת בנינים, הריסתם, שינוים ותיקונם".

בהתאם לכך קראו בקבוצה לרשויות המקומיות להתנות מתן היתרי בניה בקיום התנאים המחויבים בחוק כגון: דיווח על אתרי הבניה למינהל הבטיחות, קיום האישורים הנדרשים להפעלת עגורן צריח, גידור מלא באתר, שילוט כחוק הנושא את פרטי הקבלן המבצע ופרטי מנהל העבודה, והתנהלות העבודה במרחק בטוח מקווי חשמל. כמו כן קראו בקבוצה לרשויות נוספות ללכת בדרכה של מועצת גני תקווה, לערוך בדיקות תקופתיות באתרי הבניה השונים, ואף להוציא צווי סגירה לאתרים מסוכנים.

"על הרשויות המקומיות האחרות ללכת בעקבות מועצת גני תקווה ולפעול כנדרש על פי חוק. התושבים מוזמנים לפנות לרשויות שלהן ולדרוש מהן לממש את חובותיהן החוקיות כדי להבטיח את בטיחות התושבים והעובדים הבונים בהן" כתבה הדס תגרי, מייסדת הקבוצה בדף הפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!