דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עיראק

עיראק / צבא ארה"ב: בוחנים האפשרות כי מטוסינו אחראים להרג אזרחים במוסול

מתחזקת ההערכה כי הפצצה אוירית אמריקאית גרמה להרג של מאות אזרחים, בהם נשים וילדים רבים | נבדקת האפשרות שדאע"ש מילכד את הבניין במטרה לגרום לאסון | השאלה שעולה: האם חל שינוי באסטרטגיית הלחימה של ארה"ב באזור?

אדם יוצא מהריסות ביתו במוסול שהופצץ במהלך הלחימה בימים האחרונים. 24 במרץ (צילום: AP Photo/Felipe Dana).
אדם יוצא מהריסות ביתו במוסול שהופצץ במהלך הלחימה בימים האחרונים. 24 במרץ (צילום: AP Photo/Felipe Dana).

העיתונות האמריקאית דיווחה אמש כי צבא ארה"ב אישר בפניה כי הוא פתח בבדיקה וחקירה בדבר האפשרות כי במהלך הפצצה אוירית שערכו מטוסים אמריקאיים, במסגרת המערכה המתמשכת לשחרור העיר מוסול שבעיראק מידי דאע"ש, נהרגו מאש אמריקאית אזרחים רבים, ככל הנראה למעלה מ-200.

הדיווחים על מותם של מאות אזרחים, בהם נשים וילדים רבים, החלו לזרום באמצעות רשתות חברתיות ובאמצעות רשת התקשורת הרשמית הכורדית, החל מיום חמישי. אולם נכון לכעת נותרו שאלות רבות פתוחות לגבי מה בדיוק אירע, ומדוע. להלן רשימה חלקית של השאלות העולות מהאירוע הקשה, ממה שידוע לנו כעת וממה שאינו ידוע.

מתי?
ההפצצה אירעה מתישהו בין ה-17 במרץ ל-23 במרץ. המערכה במוסול נעשית תוך לחימה קרקעית של כוחות הצבא העיראקי, בתמיכה אוירית של קואליציה בינלאומית בהובלת ארה"ב.

מה קרה? 
הניו-יורק טיימס הביא את עדותו קצין בכיר בצבא העיראקי שטען שהוא עצמו ביקש את ההפצצה האוירית מאת המטה של הקואליציה הבנילאומית, על מנת לפגוע בצלפים של דאע"ש שהתמקמו בבניין בשכונת אל-ג'דידה במוסול. ג'נרל מייג'ור סעדי (דרגה מקבילה לאלוף) אמר כי כוחותיו לא היו מודעים לעובדה כי מרתפי הבניין היו מלאים באותה עת במשפחות שחסו בתוך בניין המגורים.

לעומת זאת, דובר מטעם הצבא האמריקאי, קולונל תומס, העלה בפני העיתונות את האפשרות כי הסיבה לפיצוץ איננה פצצות אמריקאיות אלא פגיעה במכונית שמולכדה על ידי לוחמי דאע"ש, או אפילו שהבניין כולו מולכד על ידי דאע"ש על מנת לגרום למותם של אזרחים רבים. "אנשינו עבדו כל הלילה כדי לבדוק את התשובה לשאלה הזו", צוטט תומס בניו-יורק טיימס, "והאירוע מקבל תשומת לב ברמות הגבוהות ביותר".

של מי האחריות?
הקואליציה הבינלאומית למאבק בדאע"ש הוציאה הודעה בעקבות האירוע, אשר לצערנו כוללת מספר רכיבים מוכרים מהלחימה באזורנו. "הקואליציה הבינלאומית", נכתב בהודעה, "לא תזנח את מחויבותה לכוחות הלוחמים העיראקיים רק בשל הטקטיקות חסרות האנושיות של דאע"ש, הכוללות לחימה מתוך אזורים מוגנים כגון בתי ספר, בתי חולים, בתי תפילה ושכונות מגורים".

חרף האמירה הזו, גופים אזרחיים העוקבים אחר הלחימה בעיראק ובסוריה טוענים כי מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב חלה עלייה במספר האבידות של אזרחים במסגרת הלחימה של ארה"ב בדאע"ש ובמקומות נוספים.

גופים שונים העלו את הטענה כי מבצע אוירי של ארה"ב כנגד אתר שהוגדר על ידי הצבא האמריקאי כ"נקודת מפגש של פעילי אל קאעידה בסוריה" באזור חלב, פגע למעשה במסגד וגרם להרג של 49 אזרחים, לפני כעשרה ימים. ארה"ב כבר לקחה אחריות על הרג בשוגג של אזרחים בתימן, במהלך פעולה אוירית של ארה"ב, לפני מספר שבועות.

האם יש שינוי במדיניות ארה"ב בלחימה?
כבר בשבוע הראשון לכהונתו, ביקש הנשיא טראמפ מהפנטגון לבחון את האסטרטגיה של הלחימה האמריקאית כנגד דאע"ש. לטענת טראמפ האסטרטגיה שהתווה אובמה הייתה "רכה" מדי, וטראמפ ביסס חלק ניכר ממסע הבחירות שלו על הבטחה כי תחת ממשלו יכה הצבא האמריקאי בדאע"ש מכה ניצחת.

אולם, בקשתו של טראמפ, לפחות מבחינה רשמית, עדיין נבחנת. על פי הפנטגון אין שינוי בהוראות הפתיחה באש בלחימה האוירית כנגד דאע"ש.

נתונים ועדויות מן השטח עשויים להצביע על כך שהמצב בפועל השתנה. הניו-יורק טיימס הביא עדות של מפקד בכיר בצבא העיראקי שטען כי התהליך להזמנת סיוע אוירי כתמיכה בלחימה נעשה מזורז יותר בתקופה האחרונה. בעבר מתחו קצינים עיראקיים ביקורת על הקשיים באישור תקיפות אויריות, אשר יוחסו לרצונו של ממשל אובמה להימנע מפגיעה באזרחים.

הניו-יורק טיימס והוושינגטון פוסט ציטטו גורם מארגון אזרחי בשם "מלחמות אויר" (airwars) הממוקם בבריטניה, ואשר טען כי עד לנקודה זו בחודש מרץ נהרגו בעיראק ובסוריה 1,058 אזרחים וזאת לעומת 465 אזרחים שנהרגו באזור זה בחודש דצמבר, החודש המלא האחרון לכהונת אובמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!