דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / משרד התחבורה ואגד מתכתשים - והאוטובוסים בירושלים ממשיכים לא להגיע

עקב בדיקה שגילתה כי 12% מהנסיעות בעיר אינן מבוצעות, איים המשרד על אגד בשלילת קווים - בניגוד להסכם איתה | באגד טוענים שהתנאים בירושלים מקשים על שירות תקין, ושהבעיה המרכזית היא מחסור בעשרות נהגים

נוסעים עולים על אוטובוס אגד בירושלים, ארכיון (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
נוסעים עולים על אוטובוס אגד בירושלים, ארכיון (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התחבורה מאיים כי יעביר קווי תחבורה ציבורית שמפעילה חברת "אגד" באיזור ירושלים לחברות אחרות, בניגוד להסכם איתה, וזאת בעקבות תלונות רבות של אזרחים. לאחרונה עברה החברה מספר שימועים על ידי המשרד, עקב חריגות מתנאי הרשיון שלה, ונקנסה בעשרות מליוני שקלים. למרות זאת, כלל לא ברור האם בכוחו של משרד התחבורה להביא לשיפור המצב, מפני שהבעיה היסודית היא מחסור בנהגים. האם משרד התחבורה יצליח לפתור את הבעיה, או שמדובר באיום ריק ומאות אלפי ירושלמים ימשיכו לחכות לאוטובוס לשווא?

על פי פרסום באתר דה-מרקר, התוצאות מחייבות את אגד לשפר את שירותיה עד ה-10 באפריל, או שייכפה עליה אובדן של קווים לטובת מפעילים אחרים. האתר "כיכר השבת" דיווח כי הקווים הבעייתיים ביותר הם 1, 3 ו-36. באגד אישרו שקיבלו את תוצאות השימוע שערך משרד התחבורה, אך טענו שמבחינה חוקית, המשרד אינו יכול לשנות את תנאי הרשיון של החברה עד שנת 2020.

השירות באגד ירושלים בעייתי כבר במשך מספר שנים. גיל יעקב, מארגון נוסעי התחבורה הציבורית "15 דקות" אומר כי "אנחנו מקבלים הרבה תלונות מנוסעים, ומתריעים כבר כמה שנים על בעיה חמורה בירושלים. מה שקרה עכשיו זה שעודדנו אנשים להתלונן גם למשרד התחבורה, ויש גם חברים ממועצת העיר שפעלו לעודד תושבים להתלונן."

ומה עשה המשרד?
"בעקבות התלונות התחיל המשרד לערוך בקרה תכופה יותר מהמדגמים שהוא עושה בדרך כלל, למרות שהיום יש למשרד כבר נתוני GPS שמראים את מיקום האוטובוסים בזמן אמת. מהבקרה עלה ש-12% מהנסיעות לא מבוצעות. בקווים ספציפיים התגלו אפילו ש-20-30% לא בוצעו, או בוצעו באיחור".

לנתונים החמורים יש מספר הסברים. ראשית, בירושלים יש רמת תשתיות ירודה אשר מקשה על התחבורה הציבורית לפעול באופן תקין. בעיר יש מחסור בנתיבי תחבורה ציבורית, אכיפה לוקה בחסר וכן מחסור במקומות מסודרים בהם הנהגים יכולים לשהות בין נסיעה לנסיעה. בנוסף, מתקיימים בירושלים אירועים לאומיים רבים היוצרים עיכובים בתנועה. וגם המציאות הביטחונית בעיר, וכן הפגנות של הציבור החרדי מעת לעת מקשות על התנועה הסדירה. מאפיין ייחודי נוסף הוא שמאות נהגי אגד בעיר מגיעים ממזרח ירושלים, ובעת מתיחות ביטחונית הם מתקשים להגיע לעבודה.

התנאים האלו הם חלק מהסיבות למחסור בנהגי אוטובוס בבירה. באגד מייחסים זאת ל"מדיניות לוקה בחסר" של משרד התחבורה. יעקב טוען כי גם אגד יכלה לעשות יותר כדי להתמודד עם הבעיה: "אני שומע מאגד שיש בעיה ניהולית ספציפית בירושלים. באופן כללי, החברה קלטה לאורך השנים לתפקידי מטה מאות אנשים שהיו נהגים ובמצבי חירום אפשר היה לגייס גם אותם. יש אשכולות של אגד שבהם המחסור לא חריף כמו בירושלים, ואפשר היה לאזן את זה". תיאורטית, הצעתו של יעקב לגייס נהגים נוספים לירושלים ממקומות אחרים אפשרית, אך במציאות היא קשה למימוש: נהג מאיזור המרכז שיתבקש לעבוד בירושלים, יכול בקלות להתפטר ולעבוד בחברה אחרת באיזור המרכז, כאשר כולן משוועות לנהגים. בתפקידי המטה ישנם שכירים שאינם נהגים וכן חברים שחלקם היו נהגים בעברם. הם אכן יכולים לחזור לנהוג, אך התנאים הקשים של הנהגים כיום והשכר הנמוך מהממוצע בענף גרמו להם לרצות לחדול מכך, ולא בטוח שניתן לכפות זאת עליהם. בנוסף, מדובר בפתרון יקר שיגדיל את הוצאות השכר עקב תוספת שעות עבודה.

יעקב מבקר גם את משרד התחבורה, שלטענתו מרבה להשתמש באיומי סרק ואינו מתמקד בפתרונות עומק. "גם לפני חודשיים משרד התחבורה איים על אגד בהוצאת קווים, ולא קרה עם זה כלום. הם רגילים להציג איומים ריקים. גם אגד וגם המשרד לא נערכו בשנים האחרונות למצב התחבורתי בירושלים. המשרד מודע לבעיה, אבל הוא בחר להוסיף קווי שירות, וזה מגביר את הלחץ."

הוא יכול גם לסגור את חלקם, ולספק אמינות לקווים הקיימים.
"זה אפשרי, אבל זה גרוע כמעט באותה מידה. סגירת קווים תוביל לנטישת התחבורה הציבורית ממי שיכול להשיג רכב. אם אגד לא יכולים לעמוד במשימות שלהם, זה בסדר, אבל אפשר להכניס מפעילים אחרים, גם ממזרח ירושלים. יש פתרונות, אבל לא משתמשים בהם."

בשבוע שעבר התקיים כנס של מפעילי התחבורה הציבורית בישראל. המפעילים העבירו ביקורת של שיטת המכרזים של הקווים, כאשר במהלך הכנס אפילו אודי אדירי, המרכז את תחום התשתיות במשרד האוצר, הודה כי "יצרנו שוק תחרותי מדי". הביטוי "תחרות" עלול להיות מטעה, שכן המפעילים לא מתחרים זה בזה, למעט בנקודה ממוקדת של הגשת הצעות למכרזים המתרחשת אחת לכמה שנים. מכרזים אלו היו הגורם לירידת שכר הנהגים לפני כעשור, צעד שכעת משרד התחבורה מנסה לתקן, עקב המחסור העצום בנהגים המוערך ב-3,000-4000 נהגי אוטובוסים.

"יצרנו שוק תחרותי מידי". אודי אדירי, מרכז תחום תשתיות במשרד האוצר (צילום: דבר ראשון).
"יצרנו שוק תחרותי מידי". אודי אדירי, מרכז תחום תשתיות במשרד האוצר (צילום: דבר ראשון).

בכנס השתתף גם חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית. חנין טען שבתחבורה הציבורית בישראל לא דרוש תיקון, אלא מהפיכה. לדבריו, המצב הולך להמשיך להדרדר, אלא אם תתקבל החלטה פוליטית להעדיף את התחבורה הציבורית על הפרטית באופן של הקצאת הרבה יותר נתיבים למעבר תחבורה ציבורית בלבד, וטיפול בכל התשתיות החסרות – חניונים, מקומות שהייה לנהגים והמשך תוספות השכר.

אגד: "הנתונים בשלוש השנים האחרונות מצביעות על רמת שירות גבוהה"

מחברת אגד נמסר בתגובה כי "באשר לפרסומים בדה-מארקר ובכלל, הרינו להרגיע אותך ואת האחרים – משרד התחבורה ואגד מצויים תחת הסכם תחרות למן שנת 2010 ועד 2020. במסגרת ההסכם ישנם תנאי הפעלה וביצוע ברורים ומוחלטים, ולאף גורם אין כל אפשרות חוקית לסטות מהם, דהיינו אין כל אפשרות בנסיבות הקיימות לממש את איומי הסרק הללו העולים בתקשורת מעת לעת.

"עובדתית, יש מחסור של למעלה מ-3000 נהגי אוטובוס בענף. בירושלים קיים חוסר של עשרות רבות של נהגים, עקב מדיניות לוקה בחסר של הרגולטור. התחבורה בעיר מושתת על עבודתם של 600 נהגים ערבים ממזרח ירושלים, אשר בעיות פוליטיות וביטחוניות מקשות לעתים על הפעלתם הסדירה. יתר על כן, היעדר מתן עדיפות לאוטובוסים בנת"צים, ביציאה ממפרצי תחנות, היעדר אכיפה, ריבוי אירועים לאומיים, ביקורים ממלכתיים, הפגנות חרדים, אירועי בטחון ועוד מקשים על הסדרת התחבורה הציבורית בבירה, ופוגעים חדשות לבקרים במהירות המסחרית של האוטובוסים.

"לסיכום, למרות כל הקשיים, מדדי הבקרה של משרד התחבורה בשלוש השנים האחרונות מצביעים על רמת שירות גבוהה ביותר של אגד, להוציא חודשים מספר אשר מטופלים בהווה במשנה מרץ".

במשרד התחבורה נמנעו מלהתייחס לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!