דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איפא"ק

מדיני / נתניהו בוועידת איפא"ק: "לכרות בריתות עם מתונים באזור"

הפוליטיקאים הישראלים הם הכוכבים הבלתי מעורערים של השדולה הפרו ישראלית בקונגרס האמריקאי; הרצוג, בנט וליבני היו שם; נתניהו שלח ברכה מצולמת | הרצוג: "נצטרך לקבל החלטה אמיצה על הפרדות מן הפלסטינים"

נאומו המוקלט של ראש הממשלה נתניהו בוועידת איפא"ק. מרץ 2017 (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נאומו המוקלט של ראש הממשלה נתניהו בוועידת איפא"ק. מרץ 2017 (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
שי ניר

"ישראל מחוייבת לעבוד עם הנשיא טראמפ כדי לקדם שלום עם הפלסטינים ועם כל שכנינו", אמר אתמול (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום, באמצעות לווין, לבאי הכנס השנתי של ועידת איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס האמריקאי. נתניהו הוסיף, "אני מאמין שהסכנות המשותפות לישראל ולרבים מבין שכנינו הערבים מעניקות כעת הזדמנות נדירה לבנות גשרים לטובת עתיד טוב יותר, עתיד של שגשוג, ביטחון ושלום."

נתניהו הדגיש את השותפות בין ישראל וארה"ב, במשימה לשמירה על ביטחונן, ולדבריו פירוש הדבר הוא "למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני… להתייצב מול התוקפנות האיראנית באזור והטרור האיראני ברחבי העולם" ו-"להביס כליל את דאע"ש – לא חלקית." נתניהו הזכיר את חזונו בדבר הזדמנות אזורית לישראל לכרות בריתות עם מדינות ערב הסוניות, "לכרות בריתות עם מתונים באזור ששואפים לבנות עתיד טוב יותר ולאמץ את המודרניות והשלום."

נתניהו ציין את פגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפברואר האחרון והדגיש את מחויבותו של הנשיא החדש לישראל, הדגשה שהוטעמה במיוחד עבור הימין הישראלי שנתניהו חושש שיתאכזב מהיד הלא חופשית כמצופה שניתנת מוושינגטון, "ברצוני להודות לנשיא על תמיכתו האיתנה בישראל. הממשל הזה מפגין את מחויבותו לישראל בתרגום המילים הללו למדיניות. הדבר מוצא ביטוי בעמידתה האיתנה באו"ם של השגרירה היילי לטובת הצדק, לטובת ישראל ולטובת האמת. הוא משתקף בהצעת התקציב שהגיש הנשיא טראמפ, המשאירה על כנו את מלוא הסיוע הצבאי לישראל, אפילו בזמן שמהדקים את חגורת התקציב אף יותר ואנו מודים על כך מאוד."

תודה על הסיוע

לשדולת איפא"ק חשיבות רבה בייצוב יחסי ישראל-ארה"ב ובשמירה על האינטרסים החיונים של ישראל. כוחה של השדולה, במובנים רבים, נשען על כך שהיא פעילה בקרב המפלגות הרפובלקנית והדמוקרטית ובתוך כך ממצבת את מעמדה של מדינת ישראל כקונצנזוס בפוליטיקה האמריקאית ומרחיקה את ישראל מלעמוד במרכזם של ויכוחים פוליטים. נתניהו התייחס לתפקיד זה של איפא"ק, "הייתה תמיד שותפה חיונית בחיזוק הברית בין שתי מדינותינו. בבניית תמיכה דו-מפלגתית רחבה בישראל, איפא"ק מסייעת להבטיח שהברית בינינו תעמוד במבחן הזמן", אמר נתניהו. "תודה לכם על הסיוע בהבטחת עתידה של המדינה היהודית האחת והיחידה."

דבריו של נתניהו מתחדדים, אם זוכרים את המתח הגובר מול ממשל אובמה, סביב נאומו של נתניהו נגד הסכם המעצמות עם איראן בקונגרס האמריקאי ללא הזמנת אובמה, נאום שיצר אווירה הממצבת את המפלגה הרפובליקנית כתומכת ישראל לעומת המפלגה הדמוקרטית. שיא המתח בין ממשל אובמה ונתניהו היה לאחר שארה"ב לא הטילה וטו על החלטה 2234 של מועצת הביטחון הרואה בכל ההתנחלויות "מנוגדות לחוק הבינלאומי". בנוסף, מספר ימים לאחר מכן, מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, הטיל ספק בנתניהו כי הוא מחויב לפתרון שתי המדינות. נתניהו השיב לקרי באופן כמעט מיידי והאשים אותו כי הוא יזם באופן אישי את הצעת ההחלטה.

הרצוג בוועידת איפאק (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
הרצוג בוועידת איפאק (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

החלטה אמיצה

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, נאם אף הוא בוועידה, ובניגוד לנתניהו קשר בין מעמדה האזורי של ישראל והלגיטימיות שלה להתקדמות עם הפלסטינים. "יש כעת הזדמנות נדירה להתקדם למהלך אזורי אמתי בזכות אינטרסים משותפים בין מדינת ישראל למדינות ערביות מתונות באזור. ישראל יכולה לפתוח את הדלת ולהתקבל באזור כשותפה לגיטימית, אך לשם כך עלינו להתקדם לכיוון השגת הסכם שלום עם הפלסטינים, להציג חזון של תקווה לשני העמים ולדורות הבאים ולקחת צעדים אמיצים." והוסיף, "אף אחד מאיתנו לא שוכח את הקשר העמוק שלנו לכל שטח ארץ ישראל, אך ברגע ההכרעה נצטרך לקבל החלטה אמיצה על הפרדות מן הפלסטינים ולהבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית." ביחס לתפקידו האזורי של ממשל טראמפ אמר הרצוג, "לאחר פגישתי עם ג'יסון גרינבלט, השליח של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, התרשמתי כי הנשיא מחויב להביא להסכם בין ישראל לפלסטינים."

יהיו פשרות

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס נאם ביום ראשון בוועידה, והביע את המחוייבות הבלתי מתפשרת של ממשל טראמפ לישראל ולביטחונה. ביחס לסוגיית העברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים אמר פנס כי "הנשיא עודו בוחן ברצינות את העברת שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים" וזכה לתשואות מהקהל. ביחס לסכסוך הישראלי פלסטיני אמר פנס כי טראמפ "משקיע הרבה מחשבה במציאת פתרון לסכסוך", והוסיף "יהיו פשרות בדרך לשלום – אך לא נתפשר על ביטחון ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!