דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עובדי חיפה כימיקלים חסמו את צומת עזריאלי בתל אביב

מאות העובדים מוחים על איומי ההנהלה לפיטורים נרחבים, בשל הוראת בית המשפט לסגור את מיכל האמוניה במפרץ חיפה | "רק אתה יכול לעצור את הסיוט הזה ולהציל אותנו", כתבו העובדים לראש הממשלה נתניהו, במודעה שפורסמה בכלי התקשורת

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).

מאות עובדי חיפה כימיקלים חוסמו אתמול (שלישי) בבוקר את צומת עזריאלי בתל אביב וקראו לראש הממשלה להתערב במשבר ולהציל את מקום עבודתם. לאחר שהמשא ומתן בעניינם הגיע למבוי סתום, עובדי החברה מחריפים את מאבקם, והם דורשים לשמור על מקומות העבודה וההסכמים הקיבוציים שהושגו בשנים של עבודה קשה. במקום נוצרו עומסי תנועה כבדים.

בהפגנה משתתפים ועדי העובדים ממפעלי חיפה כימיקלים דרום, המיוצגים על ידי ההסתדרות, ומהצפון, המיוצגים על ידי כוח לעובדים, זוהי ההפגנה המשותפת הראשונה של שני הוועדים.

איליה, הכימאי הראשי במפעל בדרום: "אנחנו מבינים שתושבי חיפה פוחדים, אבל עשו עליהם מניפולציה בלי בושה".

המפגינים חסמו את צומת קפלן, במשך שעה ארוכה. שכבו על הכביש. לבושים בחולצות עליהן נכתב "היום עובד בכבוד – מחר ברחוב". חלקם אחזו במגפונים, הפעילו את הצופרים וקראו "אם חיפה כימיקלים לא תעבוד, כל המדינה לא תעבוד". כוחות המשטרה שהגיעו למקום התנהגו במתינות ולא פינו את העובדים בכוח, עד כה.

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי (צילום: יח״צ ועד העובדים).
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי (צילום: יח״צ ועד העובדים).

 

במודעה שפרסמו היום העובדים בכלי התקשורת, נכתב: "אדוני ראש הממשלה, הצילו! סגירת מפעל חיפה כימיקלים, בצפון ובדרום, שולחת אותנו, 1,500 משפחות, לרחוב ערב חג הפסח. אתה מחזיק את המפתח לפתרון. רק אתה יכול לעצור את הסיוט הזה ולהציל אותנו".

לדברי העובדים, "בעוד מספר ימים צפוי מפעל חיפה כימיקלים להיסגר ו- 1500 עובדים יפלטו ממעגל העבודה. קיימים פתרונות, אין סיבה לסגור את המפעל ולפטר את העובדים. אנחנו במלחמה על הבית שלנו, על הפרנסה שלנו. אין לנו ברירה אלא לנצח".

אתמול הצטרפה ההסתדרות למאבק עובדי חיפה כימיקלים. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע על סכסוך עבודה בתעשייה ובקרב מעסיקים בדרום הארץ. בהודעה שפרסם, קרא ניסנקורן "לכל הצדדים להגיע לפתרון אמתי שימנע אבדן אלפי מקומות עבודה באזור מוכה אבטלה, ערב חג הפסח".

"לא מבין איך כולם לא פה איתנו"

עומרי, תושב באר שבע בשנות העשרים לחייו, המועסק כעובד אחזקה בחברה מזה ארבע שנים, אמר ל'דבר ראשון' כי "אנחנו עובדים במפעל הדרומי. מעכשיו עוצרים את האמוניה, אני מעריך שתוך שבוע כל הקווים יושבתו ואנחנו נלך הביתה כי לא יהיה מה לעשות איתנו".

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי (צילום: דבר ראשון).
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי (צילום: דבר ראשון).

איציק, אך הוא בשנות העשרים לחייו, המועסק כעובד עובד אחזקה מזה חמש שנים, אמר כי "המדינה החליטה לסגור את המפעל בצפון, הם חושבים שזה מסוכן, אין לנו בעיה עם זה. אבל המדינה גם צריכה לדאוג לנו".

"לא מבין איך כולם לא פה איתנו. אם אין אמוניה זה יפגע בכל התעשייה. צריך שימצאו פיתרון" הוסיף.

איליה, בן 53 מערד, הוא הכימאי הראשי במפעל הדרומי כבר שש שנים. "אמוניה מסוכנת כמו שכלור וברום וגז טבעי מסוכנים ואת כולם יש בחיפה" אמר לדבר ראשון, "המדינה מתנהגת כמו מישהו שקיבל עקיצה ביד אז הוא כורת את היד. אנחנו יודעים לעבוד עם האמוניה למרות הסיכונים, 30 שנה לא היו תקלות".

"המדינה מאבדת עכשיו שני אחוזים של ייצוא" הוסיף, "במקום להביא לה שני מיליארד שקלים בשנה, נמצוץ ממנה דמי אבטלה. סגרו עכשיו את המיכל, כל שרשרת הייצור נפגעה. אומרים שאפשר לעשות מתקן חדש לייצור אמוניה – אבל זה לוקח שלוש שנים, לא חודשיים. זה כמו שהריון זה תשעה חודשים ואי אפשר להקדים"

בין היתר, קראו המפגינים: "אם חיפה כימיקלים לא תעבוד, כל המדינה לא תעבוד"

" אנחנו מבינים שתושבי חיפה פוחדים" סיכם, "אבל עשו עליהם מניפולציה בלי בושה. יש סכנה,אבל היא הרבה יותר קטנה ממה שתיארו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!