דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מחאה ברוסיה / 'האביב הרוסי': האם הצעירים ברוסיה חוזרים לרחובות?

הצעירים ברוסיה נחשבים לנאמנים במיוחד לשלטון, כש-91% מהם מסכימים עם צעדיו של הנשיא פוטין. אז מה הוציא עשרות אלפים מהם לרחובות להפגנות סוערות בימים האחרונים? סוציולוגים וחוקרי תרבות רוסים מנסים לענות על החידה

מחאה ברוסיה,מרץ 2017 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
מחאה ברוסיה,מרץ 2017 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
דוד טברסקי

עשרות אלפי אנשים הפגינו ברחובות רוסיה, מקלנינגרד במערב עד לוולדיבסטוק במזרח הרחוק, בעשרות ערים ביום ראשון האחרון. ההפגנות הגדולות ביותר נערכו במוסקבה ובסנט פטרבורג, כשבכל אחת מהן השתתפו מעל 10 אלף מפגינים. חלק מההפגנות הוכרזו על ידי כוחות הביטחון במדינה כלא חוקיות, ואלפי מפגינים נעצרו, כשרק במוסקבה דווח על מעל ל-1000 עצורים בסופו של יום ראשון. ההפגנות זכו להתעלמות כמעט מלאה מהתקשורת המרכזית במדינה, שרובה ככולה כפופה בצורות שונות לשלטון. הדיווחים המעטים שנשמעו בתקשורת תיארו את ההפגנות כקטנות בהרבה ממה שהיו, והתרכזו בעיקר בדיווח על מעצרי מפגינים.

בימים האחרונים דיווחו אתרי החדשות אופוזיציוניים ופעילים חברתיים בולטים ברשתות החברתיות על תנאים תת אנושיים בהם מוחזקים העצורים מההפגנות במוסקבה. בין היתר ישנם דיווחים על עינויים, מניעת גישה לשינה, אוכל ושתייה, כשרבים מהם ישנים על הרצפה ונתונים ליחס משפיל והתעללות. "בתאים אשר נועדו ל-2 עצורים לכל היותר כולאים בין 4 ל-8 אנשים, רב הזמן בחושך מוחלט ובתנאים מחניקים" דיווח אתר החדשות 'דוז'ד'. מנהיג המחאה, אלכסיי נבלניי, אחד המתנגדים המרכזיים לפוטין ברוסיה היום,  נתון במעצר מנהלי ל-15 הימים הקרובים ואף קיבל קנס של 20 אלף רובל (350 דולר).

המחאה ברוסיה נמשכת (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
המחאה ברוסיה נמשכת (AP Photo/Dmitri Lovetsky)

בהפגנות נראתה נוכחות מסיבית של שוטרים הנושאים תגי אומון (OMON), כוח משטרתי מיוחד לפיזור הפגנות. לדברי פעילים רבים, נועדו שוטרים אלה להוות ככוח משטרתי אשר כפוף ישירות לנשיא המדינה, ולדימיר פוטין, אשר מטרתו לסכל אירועים מסוג זה.

השתתפותם של עשרות אלפי צעירים בהפגנות ביום ראשון היא חריגה ביחס לאווירה הציבורית ברוסיה בימים אלה. הצעירים במדינה נחשבים לנאמנים מאד לשלטון, נאמנות שהושגה בעיקר דרך אינדוקטרינציה לאומית-מפלגתית במערכת החינוך וחשיפה לתקשורת שנשלטת בעיקר על ידי פוטין. "אחוז האזרחים שמאשרים את מהלכיו של פוטין עמד על ממוצע של 85% בינואר האחרון, כאשר בקרב הצעירים הוא עמד על 91%" כתב אלכסיי לוינסון, סוציולוג בכיר במרכז 'לבאדה' במאמר מיוחד בעיתון 'נובאיה גאזייטה' שמנסה לפענח את אירועי יום ראשון האחרון. לוינסון מצביע על שינוי אפשרי בדפוסי הנאמנות של צעירי רוסיה לקו הממשלתי. "הנתונים של 20 השנים האחרונות מראים תמונה ברורה מאוד של נאמנות כמעט מוחלטת לקו הממשלתי" מציין לוינסון, "צריכה להישאל השאלה למה אחוז הצעירים מבין  האלו שיצאו להפגנות ברחבי המדינה ביום ראשון, שזוהו באופן ברור עם קו אופוזיציוני, הייתה כה גבוה?"

כשהחל ממשל פוטין במהלכים לקראת סיפוח קרים במרץ 2014, מעל ל-70% מהצעירים (בני 17 עד 24) תמכו במהלך, מספר גבוה בהרבה מהנשאלים בטווחי גיל מאוחרים יותר, ובמיוחד המבוגרים ( אשר רק 55% מהם תמכו במהלך). לוינסון מציין שתוך שנה ירד אחוז התמיכה של הצעירים בסיפוח ( 64% לקראת סוף 2014) אך עדיין נשאר גבוה מהממוצע הכללי.

שוטרים עוצרים את אלכסי נבלני בזמן ההפגנה במוסקווה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).
שוטרים עוצרים את אלכסי נבלני בזמן ההפגנה במוסקווה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).

את הסיבות לכך הוא תולה בראש ובראשונה בדמות שאליה מופנים עיקר החצים של המפגינים: ראש ממשלת רוסיה, דימטרי מדבדב. לפי הסקר אותו ערך לוינסון  רק 31% מהנשאלים ידעו להגיד שהם מכירים את מדבדב והוא זוכה רק ל-25% תמיכה בקרב הנשאלים. "שלושה רבעים מהצעירים והצעירות ברוסיה מחשיבים את אגפי השלטון ברוסיה כמושחתים, זה נתון שיכול להסביר את חוסר שביעות הרצון של הצעירים אשר צפו בסרטון של נבלניי". את התמריץ העיקרי של צעירים לצאת החוצה להפגין מסביר לוינסון כנגזרת של המועקה הכלכלית והפוליטית אותה חווים צעירים רוסים רבים במוסדות ההשכלה ובמקומות העבודה שלהם, אשר מאופיינים במשכורות נמוכות, שגרת עבודה אפורה ומנוכרת וחוסר בטחון תעסוקתי קיצוני, וזאת בגלל המשברים הכלכליים במדינה בשנים האחרונות. תנאים אלה מביאים צעירים רבים לנסות לעזוב את המדינה, ולהתגברות תופעות של צריכת סמים ואלכוהול, פשע ואף התאבדויות.

https://www.youtube.com/watch?v=ZU5fiKKRkls&feature=youtu.be

"הגעתי להפגנה בגלל שרציתי לראות במו עיניי כמה חזקה האופוזיציה במדינה " כתב רומן שינגרקין, תלמיד כיתה י"א ממוסקבה באתר LENTA.ru. "על המתרחש גיליתי בבלוג של נבלניי אבל יצאתי להפגין יותר כנגד מה שמתרחש בארץ שלי ולא בשביל לתמוך בו".

"נבלניי חי בתוך הרשתות, שם גם חי הנוער, והוא הצליח להדביק אותם " כותבת ולריה קאסמארה , אחראית על המעבדה למחקר פוליטי בבית הספר הגבוה לכלכלה במוסקבה. "הגישה שלו היא לחלוטין לא פורמלית, עם דיבור אחר ואנרגיות אחרות..וזו קונוטרה מוחלטת למה שהנוער חווה היום במשפחות, בבתי הספר ובעבודה".

"הנתונים לא מראים שלנוער ולצעירים קיימים תמריצים חזקים לצאת לרחובות ולהפגין, אך התמריצים האלו קיימים." מסכם לוינסון. "מה שעוד מחזק תמריצים אלו, הוא המפגש של בני הנוער אחד עם השני בתוך ההפגנות. מדובר כאן על הצורך של הצעירים להשתלט חזרה על הערים שלהם. הם דורשים חזרה את הזכויות שלהם להיות חלק מהמרחב של העיר במובנים התרבותיים והכלכליים בעודם צועקים – זו העיר שלי!"

עוד מזכירים פרשנים רוסים את אירועי האביב הערבי, ומסבירים שהמחאה הנוכחית פותחת זירה חדשה של מאבקים על עתידה של רוסיה: התלמידים מול המורים. הקהל שיצא לרחבות בראשון האחרון חווה את הנושאים הבוערים על סדר היום מאז עלה פוטין לשלטון ב-2012  – המשבר במזרח אוקראינה, סיפוח חצי האי קרים, המשבר הכלכלי של רוסיה והמלחמה בסוריה – בעיקר דרך הוא הרשתות החברתיות שמציגות ניתוח וביקורת אלטרנטיביים למה שמשודר בתקשורת המרכזית אשר מזוהה לחלוטין עם הקו ונקודת המבט הפוטיניסטית. ואין זה פלא שרוב המפגינים  אם כך היו בטווח הגילאים שבין 13 ל 22 – הם הצרכנים העיקריים של גופי התקשורת הללו.

עוד מוקדם להגיד אם המחאה שהתפתחה בימים האחרונים היא אירוע חד פעמי או שתוביל להפגנות נוספים. במידה ואכן יהיה המשך לגל המחאה הנוכחי, מדובר יהיה בשינוי תרבותי וחברתי עמוק בקרב הצעירים במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!