דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפלג

בארץ / 'העדה החרדית' והפלג הירושלמי הפגינו אתמול בירושלים נגד הגיוס לצה"ל

האלפים שמילאו אתמול (ג') את רחובות השכונות החרדיות בירושלים מחו כנגד מאסר העריקים החרדים | הקריאות הפכו לקיצוניות יותר ומכוונות כלפי שר הביטחון ליברמן | בשולי ההפגנה צעירה הותקפה באלימות

הפגנת הפלג הירושלמי והעדה החרדית בירושלים 28/3/2017  (צילום: קבוצת הוואטסאפ ׳מחאת החרדים׳).
הפגנת הפלג הירושלמי והעדה החרדית בירושלים 28/3/2017 (צילום: קבוצת הוואטסאפ ׳מחאת החרדים׳).

אלפי המפגינים מ'הפלג הירושלמי' ומ'העדה החרדית' התכנסו על מנת למחות כנגד מעצרי העריקים החרדים, וכנגד מה שהם מכנים 'גזירות הגיוס'. הרחובות בשכונות החרדיות במרכז ירושלים נחסמו לתנועה, ועשרות שוטרים ואנשי יס"מ הגיעו על מנת לשמור על הסדר.

ההפגנה אמש, היוותה עליית מדרגה במאבק השוליים הקיצוניים בחברה החרדית במאבק בגיוס בצה"ל. זו גם היה שיתוף פעולה משמעותי ראשון בין אנשי העדה החרדית, הקבוצה הקיצונית ביותר ברחוב החרדי המנותקת מהמדינה וממוסדותיה מאז קום המדינה, ובין 'הפלג הירושלמי', הליטאית שפועלת תחת הנהגתו של הרב שמואל אוירבאך.

הפגנת הפלג הירושלמי והעדה החרדית (צילום: קבוצת הוואטסאפ ׳מחאת החרדים׳).
הפגנת הפלג הירושלמי והעדה החרדית (צילום: קבוצת הוואטסאפ ׳מחאת החרדים׳).

ההפגנה היתה אמנם גדולה יותר מקודמותיה, אך התנהלה באותו האופן – אלפי המאמינים התכנסו, שמעו דברי נאצה כנגד המדינה והשירות בצה"ל, מעטים התגרו בשוטרים וניסו לחסום כמה צמתים, וחסל סדר ההפגנה כהלכתו.

העצרת התנהלה בעברית ובאידיש, ואת החלק בעברית הנחה הרב דוד זיכרמן, והתבטא בשפה קשה: "עברנו את פרעה, עברנו את האינקוויזיציה, עברנו את היטלר – נעבור גם אתכם. נמלא את בתי הכלא כמו שמילאנו אותם בגלות. מילאנו – אבל נשארנו". לעומתו, מנחה העצרת בשפת האידיש אמר אחר דברי הגר"ש אויערבך, "בשם הרב, מתבקש הציבור להתפזר אחר העצרת בצורה רגועה".

הפגנת הפלג הירושלמי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
הפגנת הפלג הירושלמי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

כפי שפורסם בחדשות ערוץ 2, צעירה נקלעה לשולי ההפגנה, והותקפה ע"י מפגינים צעירים בבעיטות, דחיפות ויריקות, עד ששוטרי מג"ב חילצו אותה מהאלימות.

הרב אוירבך אמר מעל בימת הנואמים "אסור להשלים עם מציאות של גזירות שמד. יש לנו תורה אחת", והשלטים שנשאו המפגינים השוו את "גזירת הגיוס" לחטיפת ילדי תימן, ושלט אחד מחה כנגד דיכוי חופש הדת, כשתמונתו של שר הביטחון מתנוססת לצד סדאם חוסיים העיראקי, קדאפי הלובי, סטאלין הרוסי וקים ג'ון און הקוראני.

בשעות הצהריים התפרסמו ידיעות כי רבנים ספרדים הורו למאמיניהם להצטרף להפגנות, אולם כמה שעות מאוחר יותר הכחישו או חזרו בהם הרבנים הגאון רבי בן ציון מוצפי, ו'בכיכר השבת' פורסם כי המקובל רבי בניהו שמואלי, ראש ישיבת 'נהר שלום', שחתימתו מופיעה במודעה טען כי הסכים שחתימתו תופיע בתנאי שגם ראש ישיבת 'פורת יוסף' הגאון רבי משה צדקה יחתום, אך מכיוון שהרב צדקה לא חתם, הרי שאינו מסכים להשתמש בשמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!