דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / בריטניה החלה, באופן רשמי, את תהליך יציאתה מהאיחוד האירופי

שגריר בריטניה באיחוד הגיש אתמול (ד') מכתב רשמי המודיע על כך | כעת, יתחילו הצדדים במו"מ שעשוי להימשך שנתיים | ממשלת בריטניה תצטרך להציג לציבור מתווה עתידי לכלכלה המקומית, שנשענת בכבדות על הסכמי הסחר של האיחוד

הנציג הקבוע של בריטניה בבירת האיחוד האירופי בריסל, סר טים בארו (משמאל) מגיש את מכתב הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי לנשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק. (צילום: Yves Herman/Pool Photo via AP)
הנציג הקבוע של בריטניה בבירת האיחוד האירופי בריסל, סר טים בארו (משמאל) מגיש את מכתב הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי לנשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק. (צילום: Yves Herman/Pool Photo via AP)
יונתן קירשנבאום

ממשלת בריטניה הפעילה אתמול (רביעי), באופן רשמי, את סעיף 50 של הסכם ליסבון, ובכך החלה את תהליך יציאתה מהאיחוד האירופי. משמעות הצעד היא שלבריטניה יש שנתיים להגיע להסכם עם האיחוד על הקשר העתידי של המדינה איתה. בתום השנתיים, תעזוב בריטניה באופן סופי את האיחוד.

הנציג הקבוע של בריטניה באיחוד האירופי, סר טים בארו, הגיש אתמול את מכתב הקשה הרשמי של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, לפרישת המדינה ממנו. מיי הסבירה כי בעקבות תוצאות משאל העם ביוני שעבר, בו החליט העם הבריטי לעזוב את האיחוד ברוב של 51.9%, נדרשת הממשלה בראשותה לבצע את ההחלטה. "אני כותבת כדי לתת ביטוי להחלטה הדמוקרטית של העמים בממלכה המאוחדת" כתבה מיי.

נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, מחזיק במכתב הפרישה של בריטניה מהאיחוד. (צילום: AP Photo/Virginia Mayo)
נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, מחזיק במכתב הפרישה של בריטניה מהאיחוד. (צילום: AP Photo/Virginia Mayo)

"ההחלטה אינה מבטלת את הערכים אותם אנו חולקים עם אירופה" הוסיפה, "תוצאות משאל העם היו הצבעה בעד השבת הריבונות כפי שאנו מבינים אותה". נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, פרסם הודעת תגובה רשמית לקבלת המכתב, בה התייחס למשא ומתן המתקרב בין הצדדים. על פי ההודעה, האיחוד האירופי "ייגש לשיחות באופן קונסטרוקטיבי, ותוך ניסיון להגיע להבנה". טוסק אף הוסיף כי "אנו רוצים לראות את הממלכה המאוחדת כשותפה קרובה בעתיד".

במכתבה, ביקשה מיי כי האיחוד ינהל את השיחות על תנאי עזיבתה של בריטניה במקביל לשיחות על הסכם עתידי בין הגופים. על כך אמרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, כי "המשא ומתן צריך, קודם כל, להבהיר כיצד נתיר את הקשר בינינו. רק כששאלה זו תיפטר נוכל להתחיל לדבר על הקשר העתידי שלנו".

מיי נדרשת להציג בפני הציבור הבריטי תוצאות פוליטיות בזמן הקרוב, כדי להתמודד עם חוסר הוודאות לגבי עתיד כלכלת המדינה. במכתבה, ציינה ראשת הממשלה כי בריטניה מעוניינת להגיע "להסכם מקיף בנוגע לסחר". כיום, כלכלת בריטניה קשורה קשר אדוק עם כלכלת אירופה, וכלכלתה נשענת על הסכמי הסחר של האיחוד האירופי. עם יציאתה ממנו, תאבד בריטניה, למשל, את הזכות לסחור ללא מכסים עם מדינות האיחוד. החשיבות הכלכלית של הסחר עם אירופה, מחייב את הממשלה הבריטית להציג בפני הציבור תוואי להסכם עתידי, שיאפשר וודאות לגבי המשך קשרי המסחר של המדינה עם אירופה. עם זאת, ציינה מיי במכתבה כי "אנו מבינים כי לעזיבה יהיו השלכות על כלכלתה של בריטניה".

מוקדם עדיין לקבוע כיצד יראה הקשר העתידי בין אירופה לממלכה, אך החודשים הקרובים צפויים להיות קריטיים ליכולת של בריטניה להגיע להסכם. יש לקוות כי בריטניה תפעל לקידום האינטרס של המגזר היצרני במדינה, הנשען משמעותית על מסחר עם אירופה ודורש המשך מדיניות של שיעור מכס נמוך. לעומת זאת, קיים חשש כי ממשלת בריטניה תפעל להגיע להסכם שייטיב דווקא עם המרכז הפיננסי בלונדון – המרכז הגדול באירופה – על ידי קביעת תנאים מקלים לחברות פיננסיות אירופיות לפעול במדינה. תנאים מקלים כאלה יכללו, ככל הנראה, צמצום של הרגולציה על הפעילות הפיננסית בבריטניה, הקלות במיסוי של פעילות פיננסית בגבולות בריטניה, וחופש פעולה גדול יותר לחברות הפיננסיות בלונדון.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!