דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נכים

מאבק הנכים / מאות נכים הפגינו בדרישה להעלאת הקצבאות: "מקווים שזו ההפגנה האחרונה"

ח"כ אילן גילאון, מיוזמי החוק להשוואת הקיצבאות לשכר המינימום: " אין פה 'לא יכול', יש פה 'לא רוצה'" | צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים: "במקום לראות את הנכים מטופלים ברווחה, הייתי רוצה שיחיו בכבוד"

הפגנת נכים בכיכר רבין (צילום: דבר)
הפגנת נכים בכיכר רבין (צילום: דבר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הנכים הפגינו היום בכיכר רבין בתל אביב כחלק ממאבקם להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום. בהפגנה השתתפו כ-200 מפגינים, רובם נכים, שחסמו את רחוב אבן גבירול לתנועה במשך דקות ארוכות. המפגינים דרשו להעלות את קצבת הנכות מ-2400 ₪ לגובה שכר המינימום – 5,300 ש"ח, והניפו שלטים עליהם נכתב "דורשים את המינימום לחיות". אלכס פרידמן מארגון "נכה לא חצי בן-אדם" אמר בהפגנה כי "אני שמח מהנוכחות המכובדת של האנשים ומקווה שההפגנה הזאת תהיה האחרונה בדרך לשוויון הזכויות של הנכים". בהפגנה השתתפו חברי הכנסת אילן גילאון (מרצ) קארין אלהרר (יש עתיד) ואורלי לוי-אבקסיס. חלק מהמפגינים הכריזו שאת ליל הסדר הקרוב הם יערכו מול ביתו של שר האוצר משה כחלון, וקראו לו להתפטר.

הפגנת הנכים בכיכר רבין (צילום: דבר ראשון).
הפגנת הנכים בכיכר רבין (צילום: דבר ראשון).

"אני קורא לכחלון – בוא, שב ופתור את בעיית הנכים במדינה", אמר קובי כהן, יו"ר מטה הפעולה של ארגוני הנכים. "הנכים לא יכולים להמשיך לחיות מגובה הקצבה. זה פשוט בזיון שצריך להיפתר. 16 שנה מורחים אותנו בוועדות קישוט והבטחות ללא כיסוי. קצנו". כהן ביקר את מינויו של החשב הכללי לשעבר ירון זליכה לוועדה שתייעץ לכחלון בנושא העלאת קיצבת הנכו. "זליכה הוא אדם פרטי שבא לייעץ לממשלת ישראל איך להמשיך ולגרור את המצב", אמר כהן, "אנחנו מעריכים אותו, אבל אנחנו חושבים שהתפקיד צריך להישאר אצל המחליטים. אני חושב שחיים לא נמדדים בכסף, ויש פה ציבור של 256 אלף נכים שמתבוסס במצוקה שנים ללא מענה".

ח"כ אילן גילאון, מיוזמי החוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, אמר ל"דבר ראשון" כי החישוב שהציג זליכה השבוע, לפיו העלאת הקצבאות תעלה 16 מיליארד בשנה והמדינה לא תוכל לעמוד בכך אינה מבוססת. "אני לא חזק בחשבון", אמר ח"כ גילאון, הכפלתי 230 אלף נכים ב-2680 ש"ח, כפול 12 חודשים, יצא לי כמעט 7 מיליארד. אבל זו אחת המיומנויות של האוצר. היות ואני הצבעתי על מקורות המימון, אין פה 'לא יכול', יש פה 'לא רוצה'. יש עכשיו שיבוש של הדמוקרטיה. החוק שלי עבר בקריאה טרומית, ומי שתוקע אותו זה כחלון וביבי."

גילאון הצביע על שלוש דרישות מרכזיות. האחת – פעימה ראשונה ורצינית של 4 ספרות. הדרישה השנייה שהציב גילאון היא "אוניברסליות מוחלטת"  – כלומר העלאת קצבאות הקיום לכלל הנכים, ולא דרך הוספת קצבאות לצרכים ספציפיים כמו קיצבת ניידות או קיצבת שר"מ ש"לא משלמות את הניידות והשר"מ בפועל" והדרישה השלישית היא שבסוף המתווה יושוו הקיצבאות לשכר המינימום. "אלה הם התנאים. אם לא זה, לא יהיה רציני.", אמר ח"כ גילאון.

ח"כ אילן גילאון בהפגנת הנכים בכיכר רבין (צילום: דבר ראשון).
ח"כ אילן גילאון בהפגנת הנכים בכיכר רבין (צילום: דבר ראשון).

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים צפרא דוויק הביעה תמיכה בשם העובדים הסוציאליים, המטפלים בנכים רבים בשירותי הרווחה. "אנחנו חושבים שאי אפשר לחיות מקצבת הנכות. כאשר דנים את הנכים לרעב ועוני יוצרים דור שני ושלישי של נזקי רווחה. מדינת ישראל צריכה להתבייש בגזרת הרעב הזאת לנכים, ואנחנו קוראים לממשלה לקבוע קצבאות קיום שמאפשרות תנאי מחיה ראויים. מדובר באוכלוסיה שתלויה לחלוטין בקצבאות המדינה. במקום לראות אותם מטופלים ברווחה, הייתי רוצה לראות אותם חיים בכבוד. הם לא צריכים לחזר על הפתחים."

ח"כ קארין אלהרר אמרה כי "אף אחד לא ציפה שכל העלייה (של הקצבה – ט.כ.) תהיה במכה אחת, אבל צריך לתת אופק בהדרגתיות ולתת סכומים. כרגע המצב לא אפשרי. אי אפשר לחיות ככה. אם בקשתנו הצודקת לא תתקבל, נחריף את המאבק ביחד עם כל הארגונים ואיל"ן. אני לא חושבת ששביתת רעב זו הדרך, אבל בהחלט צריך להפריע לעבודת הממשלה. אי אפשר שתאגיד השידור יעסיק את ראש הממשלה 5 פגישות ביומיים, ובנכים אף אחד לא מתעניין".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה כי "אומרים לנכים המבוגרים – אי אפשר גם קצבת נכות וגם קצבת זקנה, אין כפל מבצעים! כאילו מישהו בוחר להיות גם וגם. לפעמים החיים בוחרים בשבילנו. המדינה לא יכולה להגיד כל הזמן שאין, ואז כשיש כסף, להסיט אותו למקומות אחרים. אי אפשר רק להעמיס מכשולים על בעלי המוגבלויות, במקום לתת להם את המינימום ההכרחי שמגיע לכל אחד ואחת במדינה הזו. התעלמות מהקשיים של האוכלוסיות המוחלשות בישראל הופכת אותנו לחברה אטומה וקרה. אני איתכם במאבקכם, וגם בפגרה אנחנו עובדים ואעבוד בשבילכם."

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!