דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

שירות החוץ / מאבק חובק עולם: העובדים המקומיים בשירות החוץ ישבתו ברביעי הקרוב

"באיזו עוד מדינה בעולם, המעסיק דורש מהעובד להוציא מכיסו כסף כדי לעבוד עבורו? רק במדינת ישראל", אומר יו"ר ועד העמ"י, טל הורוביץ | גם בממשלה מבינים שהעובדים החיוניים האלו לא זוכים לתנאים הולמים, אז למה הם עדיין מופקרים?

עמ"י בעיצומים (לונדון) יוני 2016. צילום: וועד עמ"י
עמ"י בעיצומים (לונדון) יוני 2016. צילום: וועד עמ"י
שי ניר

העובדים המקומים הישראלים (עמ"י) מאיימים לשבות ולשבש את עבודת שירות החוץ, הביטחון ומשרדים ממשלתים נוספים ברחבי העולם ביום רביעי בשבוע הבא, אם המדינה לא תחתום איתם עד אז על הסכם שכר חדש. לפני כשבועיים חתמו האוצר וההסתדרות על הסכם שכר ששיפר את תנאיהם של השליחים עובדי שירות החוץ.

העמ"י, שמצויים במאבק מתמשך ואם ישבתו זו לא תהיה הפעם הראשונה, הם למעשה הדרגה הזוטרה של שירות החוץ. מה שהחל כהסדר העסקה לבני זוגם של אנשי שירות החוץ הפך להיות שיטת העסקה של כ-50% מהישראלים המועסקים בנציגויות הישראליות בעולם, כולל משלחות רכש של משרד הביטחון, המשלחות הישראליות לאו"ם ול-OECD. תנאי העסקה של העמ"י, בדגש על כך שהעבודה זמנית וגובה שכרם, נקבעו לאחרונה בשנת 1959, בנציבות המדינה ומאז לא התעדכנו.

ישראל ואומות העולם (צילום אילוסטרציה: סוכנות AP).
ישראל ואומות העולם (צילום אילוסטרציה: סוכנות AP).

משא ומתן עקר

במכתב אותו שלחו לראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, ולשר האוצר משה כחלון מאשימים העמ"י את המדינה כי המו"מ "עקר", בהיותו נמשך כבר כשלוש שנים. חשוב להדגיש כי על פי החוק, כל עובד עמ"י  אפילו אלו המשמשים בתפקידים רגישים, לא יכול להיות מועסק מעבר לחמש שנים, וכל עיכוב בחתימת הסכם מביא לכך שהמדינה חוסכת על גבם של העובדים הוותיקים, המסיימים את עבודתם.

לפני כשבועיים הביאה ההסתדרות לסיומו של משבר שנמשך אף הוא מספר שנים, ונגע לשחיקת שכרם של שליחי שירות החוץ לארצות השירות. בוועד העמ"י ברכו מתוך סולידריות את חבריהם, וכעת הם מעוניינים שהמדינה תטיב גם עימם, "אם שליחי המשרד מלינים (בצדק) כי אינם שורדים את עלויות המחיה בחו"ל משום ששכר הבסיס שלהם אינו מאפשר זאת, מה יגידו העמ"י שמשתכרים כשליש משכר זה, ללא קצובת דיור, ללא מימון מעבר ממדינת ישראל לארץ השירות, ללא קצבות חינוך לילדים, ללא תוספת קושי שירות, ללא דמי ייצוג, ביגוד ועוד? המצב הינו בלתי נסבל. העובדים קורסים תחת הנטל הכלכלי ועלויות המחייה אינן פורפורציונליות לשכרם", אומר טל הורוביץ יו"ר ועד העמ"י.

הורביץ מוסיף בביקורת כי היעוד המקורי של העמ"י – לתת מענה תעסוקתי לבני זוגם של השליחים, כבר ממזמן לא תואם את המציאות. לדבריו, במקום שהמדינה תוציא תקנים לאיוש משרה כזו או אחרת, מגוייס העובד הזמני מהארץ ומצופה ממנו לרכוש בעצמו ועל חשבונו כרטיס טיסה כדי להתייצב במקום ובשעה היעודה לתחילת עבודתו, ללא החזר, "באיזו עוד מדינה בעולם, המעסיק דורש מהעובד להוציא מכיסו כסף כדי לעבוד עבורו? רק במדינת ישראל." הורביץ מוסיף כי ברוב המוחלט של העמ"י השכר זעום ולא מותאם ליוקר המחייה במדינה בה הוא עובד.

לדברי הוועד הפערים במשא ומתן עם האוצר הצטמצמו, וכיום המחלוקות העיקריות נוגעת לתשלום על טיסות והחזר הוצאות מעבר לארץ השירות, וכמו כן לשכרם של אותם עמ"י – בני זוגם של השליחים. מודל השכר החדש, אותו מציע האוצר, משפר את השכר לעמ"י שאינם בני זוג, משום שיקבלו גם קצובת דיור קטנה שתשפר את מצבם. להבדיל מהם, עמ"י בני זוג לא יקבלו קצובת דיור, משום שהמדינה כבר משלמת את מלוא שכר הדירה לבן זוגם השליח ולכן, השכר יהיה נמוך ממה שהם מקבלים היום ברוב המקרים. מבדיקות הוועד עולה כי בכ- 80% מהנציגויות, העמ"י בני זוג ייפגעו בשכר, בגובה של עד 40% מהשכר, וזה במציאות בה גובה השכר מגיע לכ-7,500 ש"ח. "זה לא שיש עמ"י שמרוויחים המון", אומר חבר מהוועד ומוסיף, "זה לחתוך מהמעט שמרוויחים היום לעוד פחות מזה".

עובדי קבלן בשגרירויות

שיטת ההעסקה הזו אומנם מביאה כל הזמן כוחות צעירים ורעננים לעבוד בשליחות מדינת ישראל, אך יוצרת מצב בו עוד ועוד עובדים מנוצלים בשם רצונם לתרום. מהצד השני בהיות העמ"י עובדים זמנים, לא ניתן ליצור זיכרון או מסורות ארגוניות, בטח לאור אתגרים ארוכי תווך כמו שיפור מעמדה של מדינת ישראל בעולם, עידוד ופיתוח הקשר עם הקהילות היהודיות בגולה והמאבק באנטישמיות וב-BDS. בחודש פברואר האחרון אמר חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ בדיון על תנאי העסקת העמ"י בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, כי העמ"י, "עובדי קבלן בתוך השגרירויות. הם לובשים עניבות ונראים מכובדים אבל הם עובדי קבלן. זה מבזה ומתסכל. מדינת ישראל תקום ליום כיפור מדיני, אם לא תתעורר." גודר הוסיף, "אנחנו תומכים בצורה הכי נחרצת במאבק הזה. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לעצום את העיניים מול האתגרים הקיומיים שיש לה בתחום יחסי החוץ."

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בדיון, "בעשור האחרון חטף משרד החוץ את כל המכות האפשריות. ההרגשה היא שאין בכלל משרד חוץ, בגלל מדיניות הממשלה. פניתי לסגנית השר שתגיע לדיון הזה, אבל זה לא עניין אותה".

במשרד החוץ סרבו להגיב

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!