דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לרגל חודש האישה הבינלאומי: נשים מתמכרות לסוכר ואכילה כפייתית יותר מגברים – טבע או תרבות?

נשים מתמכרות לסוכר ואכילה כפייתית יותר מגברים – טבע או תרבות?

אם תבקרו בכל מועדון דיאטה, מרפאה להפרעות אכילה, חדר התאוששות לניתוחים בריאטריים ("קיצור קיבה" בלשון העם) או פגישת 12 צעדים להתמכרות לאוכל, תראו רוב נשי מובהק.
הסוכר (ז"א כל מאכל שמורכב מאבקה לבנה כלשהי כמו סוכר, קמח עמילן וכו') הינו חומר ממכר, זה כבר הוכח מדעית. מחקר מדעי מניופנדלנד קנדה הראה שנשים מתמכרות יותר לאוכל מאשר גברים.
למען הטענה שההבדל הוא ביולוגי (מן הטבע), נשים רבות מדווחות שיש השפעה הורמונלית על התיאבון והאכילה. הרבה מאיתנו, הנשים, מכירות את המאנצ'יס שמופיע לפני הווסת (PMS) ל"פינוקים" עתירי סוכר, שמן ומלח. מחקר מדעי אחר מארה"ב הראה שגברים ונשים מגיבים במקומות שונים במח לאכילת שוקולד, מה שיכול לרמוז על תגובה שונה לשוקולד ומאכלים דומים. עוד מחקר אמריקאי מעניין הראה שנשים וגברים מעדיפים "מזונות ניחומים" שונים, לא תופתעו לקרוא שגברים העדיפו מאכלים "כבדים" שקשורים לארוחות (כמו בשר, תבשילים וכו') לעומת הנשים שהעדיפו נשנושים כמו שוקולד וגלידה.
יש כאלו שיטענו שיש להעדפות השונות במזונות אלו ביסוס היסטורי, הרי אם נחזור לאנשי המערות, הגברים צדו והנשים ליקטו (אבל לא נראה לי שהן משכו שוקולד וגלידה מהאדמה). עד לא מזמן, האשה באופן מסורתי הייתה זו שמנהלת את המטבח ומכינה את האוכל עבור המשפחה והסועדים בביתה. הרבה נשים (כולל אמא שלי) מרגישות שהכנת אוכל היא סוג של נתינה והענקת אהבה למקורבים אליהן.
פה מגיע החלק הממש מעניין – אם אכילת יתר זו נחלת הנשים, איך זה שבישראל יש כ-40% יותר גברים הסובלים מעודף משקל מאשר נשים? נשים סובלות יותר מהפרעות אכילה, אבל האם באמת יש יותר נשים הסובלות מהתמכרות לסוכר ואכילה כפייתית, או האם הן פשוט מוכנות להודות בזה ולחפש טיפול יותר מאשר הגברים?
למעשה, ההבדלים בין נשים וגברים בשיעורי עודף משקל והשמנה קיצונית משתנים ממדינה למדינה, ואף בין מוצא למוצא באותה המדינה, מה שמשכנע שההבדלים אצלנו הם על רקע תרבותי ולא ביולוגי. תחשבו על פרסומת לשוקולד או לגלידה – בד"כ עולה לראש תמונה של אישה (רזה וסקסית) מתענגת על משהו "נמס בפה". עכשיו תדמיינו פרסומת להמבורגר – האם גם לך עולה תמונה של בחור צעיר ומתולתל פותח את הפה ולוקח ביס ענק של המבורגר גדול?
בחברה שלנו, נשים מקבלות הרבה מסרים מבלבלים וסותרים לגבי דימוי גוף, אכילה, והשמנה. האופנה דורשת שאישה תהיה רזה וחטובה ונשים שמנות זוכות ליחס של בוז ואפליה יותר מאשר גברים שמנים. יחד עם זאת, ב-60 שנים האחרונות, החברה המערבית והתרבות שלנו בישראל מעודדת אכילת יתר וצריכה מופרזת של סוכר ואוכל מעובד עד כדי שנדרש מאמץ גדול מאד כדי להימנע מזה. הרבה מאד נשים נמצאות במצב תמידי של חוסר שביעות רצון מהגוף ורגשי אשמה על מה הן אוכלות. הדיסוננס של המסרים בחברה שלנו לנשים בין "תהיי רזה!" לבין "תאכלי כי זה כיף וטעים ומגיע לך!" מביא הרבה מאתנו הנשים לדימוי גוף שלילי ותסכול מתמיד. הצד הטוב בעניין הוא שזה דוחף נשים לחפש פתרונות לבעיות ההשמנה ואכילת יתר.
בחברה הישראלית אין ספק שיש מאפיינים שונים בין נשים לגברים; בדפוסי האכילה, בהעדפות סוגי המאכלים, ביחס להשמנה ועוד. ניתן להניח שהשוני בין נשים וגברים בישראל מבוסס יותר על התרבות שלנו ולא הטבע. מקובל יותר לאישה לפנות לעזרה כשיש בעיה הקשורה למשקל גוף ו/או בעיות בתחום האכילה.
אצל הגברים הבעיה הפוכה, בגלל שהם מקבלים לגיטימציה לאכול מאכלים עתירי סוכר, שומן ומלח, ובנוסף, מסרים סמויים שגבר שמן זה לא כזה נורא. יתכן שאלו יוצרים שאננות והכחשה גם כאשר קיימת בעיה הקשורה לתזונה. לעניות דעתי, גברים סובלים מתת טיפול בנושא השמנה, אכילת יתר, והתמכרות לסוכר ואוכל, וזה צריך להדאיג אותנו מאד כחברה.
נמצא שבמקרים מסוימים יש בסיס גנטי לנטייה להתמכרות לסוכר וגם לנטייה להשמנת יתר, בנושא הזה לא מצאתי מחקרים שמבדילים בין נשים לגברים. באופן כללי, יש הבדלים ברגישות של אנשים להשפעות של הסוכרים בגוף, ללא קשר למין. בדומה לסיגריות, אלכוהול, סמים והתמכרויות אחרות, יש כאלו שיכולים "להשתמש" מדי פעם ולא קורה להם כלום, ויש כאלו שנולדים עם נטייה להתמכר.
אני הייתי כזאת. מאז שאני זוכרת את עצמי הייתה לי אהבת יתר למאכלים מתוקים.
לכן, אם נחזור לשאלה האם הסיבה שנמצאות יותר נשים בתכניות שמטפלות בבעיות הקשורות לאכילה הינה הטבע או התרבות, התשובה שלי היא תרבות. יש סיבות הקשורות לביולוגיית האדם בנושא של התמכרות לאוכל, השמנה וכו' אך לרוב ללא הבדלים במינים.
איך הסוכר ממכר ומה אפשר לעשות בעניין? המשיכו לעקוב.

חפשו אותי בפייסבוק: ציפי ליבנה – למען תזונה נבונה

ליצירת קשר והזמנת הרצאות בנושא תזונה נבונה והתמכרות לסוכר: foodwisezippi@gmail.com

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!