דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סומליה

סומליה / זרוע אל קעידה בסומליה הפציצה את ארמון הנשיאות

מטח פצצות המרגמה נורה רק יום לאחר שהושבעה ממשלה חדשה במדינה, וגרם לפציעתם של 2 אזרחים | טראמפ חתם על צו שיאפשר לצבא ארה"ב לערוך מתקפות אוויריות ופשיטות קרקעיות על אדמת סומליה

מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).
מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).
אוריאל לוי

שלוחת אל-קעידה בסומליה ירתה מטח פצצות מרגמה הבוקר (חמישי) על ארמון הנשיא בבירה מוגדישו, יממה לאחר שנערך בו טקס ההשבעה של ממשלת סומליה החדשה. העיתונאי הסומלי חסן איסטילה מסר ל"דבר ראשון" כי שני אזרחים סומלים נפצעו, לאחר שאחת מפצצות המרגמה נפלה בין משרדו של נשיא סומליה לבין מתחם המגורים שלו. כמה שעות לאחר מתקפת הפצמ"רים חתם נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ על צו המאפשר לצבא ארה"ב לערוך מתקפות אוויריות ופשיטות קרקעיות על אדמת סומליה.

לפני עשר שנים בדיוק הכניס האיחוד האפריקאי לסומליה כוח צבאי גדול, המורכב מחיילים ממדינות שונות באפריקה, במטרה להילחם בזרוע אל קעידה המקומית "א-שבאב". א-שבאב ציין את מאורע העשור במתקפת פצצות מרגמה על ארמון הנשיא ובהודעה שפרסם, בה טען כי מאז "פלישת הכוח האפריקאי לסומליה" הרג הארגון 6,842 מחיילי הכוח וכבש 35 ערים ועיירות במדינה.

ברביעי השבוע הושבעה ממשלה חדשה בסומליה, הממשלה ה-12 במספר בעשור האחרון. נשיא סומליה החדש, מוחמד עבדוללהי מוחמד (המכונה פרמג'ו) הוא סומלי בעל אזרחות אמריקאית. פרמג'ו מקווה להצליח לשלוט במדינה שמידי יום מתרחשים בבירתה פיגועי תופת, לצד קרבות באזורי הספר שלה.

היום נערכה פגישת הקבינט הראשונה של הממשלה החדשה, בה נידון המצב הביטחוני הרעוע, ומגפת הרעב שפשטה במדינה. ממשלת סומליה הטריה הכריזה כי הבצורת הקשה, ממנה סובלת המדינה, הביאה לאסון לאומי. האו"ם מעריך כי כ-5 מיליון אזרחים סומלים נזקקים לסיוע הומניטרי, כ-363 אלף ילדים סומלים נמצאים במצב של תת תזונה ו"נזקקים לטיפול דחוף", וקיים חשש להתפרצות של מגפת רעב כללית במדינה. זאת לאחר שלפני שנה הטתה ממשלת אתיופיה את זרימתו של נהר השָאבֶּלֵה באמצעות סכר, על מנת להשתמש במימיו לצרכי חקלאות, מה שפגע אנושות בסומליה – שכ-80% מאוכלוסייתה תלויה במימיו.

בתוך כך חתם נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ על צו נשיאותי, לפיו סומליה היא "אזור מלחמה פעיל". הצו יאפשר למפקדת אפריקה של צבא ארה"ב חופש פעולה אווירי וקרקעי בסומליה ל-180 הימים הבאים. חיל האוויר האמריקני הפציץ את ארגון א-שבאב בסומליה בתדירות נמוכה בשנים האחרונות. לפני כחודש הודיע הפנטגון כי כרגע מצויים רק כ-50 חיילים אמריקנים בסומליה, ויש צורך לתגבר משמעותית את מספר החיילים על מנת להיאבק בארגון א-שבאב. טראמפ, שהתנגד נחרצות למעורבות אמריקאית מעבר לים לפני שהושבע לנשיאות, מגביר את המאמץ המלחמתי נגד אל-קאעידה ודאע"ש בגזרות שונות. ארה"ב הכפילה לאחרונה את מספר החיילים שלה בסוריה ומתכננת להכפיל גם את המספר הנוכחי, בנוסף לכך ששלחה של אלפי חיילים נוספים לעיראק ולאפגניסטן, והיא מתכננת לחזק את אחיזתה גם בלוב.

סומליה מצויה במלחמת אזרחים מזה שלושים שנה, ולמעשה לא מתפקדת כמדינה. שני מחוזות בדלניים בחציה הצפוני של המדינה – סומלילנד ופונטלנד – פרשו מהמדינה והכריזו עצמאות, אך לא זכו להכרה בינלאומית. לעומת סומלילנד השקטה, בסומליה פועל ארגון הטרור הסומלי חַרַכַּת א-שַּׁבַּאבּ אלְ-מֻגַ'אהִדִין, המסונף לאל-קאעידה. ארגון זה מבצע פיגועים והתקפות טרור על בסיס יומיומי בעשור האחרון. לפחות 70 אזרחים נהרגו כתוצאה מפיגועי טרור של א-שַּׁבַּאבּ במוגדישו הבירה, מאז תחילת 2017. לפני כשנתיים פרש פלג בארגון הרצחני ונשבע אמונים לדאעש, ומאז פועל גם הוא בפונטלנד.

במגיפת רעב שהתפרצה בסומליה בקיץ 2011 מתו 260 אלף בני אדם, מרביתם תוך חודשיים (יולי-אוגוסט 2011). מגיפת הרעב נוצרה בעקבות בצורת קשה בקרן אפריקה, ולאחר שמחירי המזון זינקו בעולם כולו, כתוצאה מפעילות ספקולציה בוול-סטריט ובבורסות הגדולות. ארגון א-שבאב, שכבש באותה העת שטחים נרחבים בדרום המדינה ובמרכזה, מנע מארגונים בינלאומיים מלסייע למורעבים וכך, למעשה, השתמש באוכלוסייה המורעבת כבת ערובה. צבאות קניה ואתיופיה נכנסו לסייע לממשלת סומליה מטעם האיחוד האפריקאי, לאחר שכ-50% מהמדינה נכבש על ידי ארגון הטרור הרצחני, וכמיליון בני אדם היו בסכנת מוות מרעב. מאז כוח האיחוד האפריקאי עדיין פועל בסומליה, אך הארגון הרצחני טרם הובס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!