דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

מדיני / לראשונה מאז שנות ה-90 יוקם יישוב חדש ביו"ש - עבור מפוני עמונה

הקבינט אישר את הקמת היישוב באיזור עמק שילה | בנוסף אושרו לשיווק 2000 יחידות דיור חדשות | נתניהו: פועל כפי שהתחייבתי | לבני: "ימנע מאיתנו להיפרד מהפלסטינים"

המאחז הלא חוקי עמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש  פלאש90)
המאחז הלא חוקי עמונה, דצמבר 2016 (צילום: הדס פרוש פלאש90)
שי ניר

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אתמול (חמישי) פה אחד הקמת יישוב חדש למפוני עמונה באזור עמק שילה. לאחר קבלת ההחלטה בישיבת הקבינט, שנערכה בשעות הערב, התקיים משאל טלפוני ליתר שרי הממשלה, שנתנו את אישורם למהלך. עוד דווח כי אושרו לשיווק 2000 יחידות דיור מתוך כ-5700 יחידות שעליהן הודיעה ישראל כבר לפני חודשיים, בסמוך לפינוי המאחז עמונה. בהודעת משרד ראש הממשלה הודגש כי 2000 היחידות הללו לא אושרו לשיווק עד כה בשל בעיות טכניות.

שרי הקבינט עודכנו גם כי המדינה הכריזה על כ-900 דונם כאדמות מדינה באזור ההתנחלויות עדי עד, גבעת הראה ועלי, זאת בהתאם לצרכים שעלו כתוצאה מסוגיות משפטיות.

מיד לאחר פסיקת בג"ץ שפסלה את המתווה שהציעה הממשלה לפינוי מאחז עמונה (וכלל העתקת המבנים במקום לגבעה סמוכה) הודיע ראש הממשלה נתניהו על הקמת יישוב חדש ביהודה ושומרון עבור מפוני עמונה – מהלך שלא נעשה מאז שנות התשעים.

בטרם פגישת הקבינט התייחס ראש הממשלה נתניהו למהלך ואמר כי "אני הבטחתי מלכתחילה שנקים ישוב חדש, נדמה לי שנתתי את ההתחייבות הראשונה בדצמבר ואנחנו נקיים אותם היום."

במטה המאבק עמונה ברכו על החלטת הקבינט, לאחר שבחודשיים מאז פונה המאחז הקימו התושבים אוהל מחאה בסמוך למעון ראש הממשלה בדרישה למימוש התחייבותו כלפיהם. מהמטה נמסר כי "אנו שמחים על כך שמאבקנו הצודק והדבקות בצדקת דרכנו הובילו להישגים רבים (חוק ההסדרה; מניעת הרס אלפי בתים שהוחרגו מקו כחול ועוד), אולם השיא של כל אלו הוא פריצת הסכר והקמת יישוב חדש ביהודה ושומרון, לאחר למעלה מעשרים שנה בהם לא הוקמו ישובים ביו"ש. אנו מתפללים שתהיה זו סנונית ראשונה שתבשר הקמתם של ישובים רבים רבים ביו"ש ובכל הארץ כולה." במטה הוסיפו כי "אנו מצפים שהממשלה תוציא מיידית אל הפועל את החלטת הקבינט."

מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

בארגון "יש דין", שעתירתו לבג"ץ בשמם של בעלי קרקעות פלסטינים הובילה לבסוף לפינוי המאחז עמונה, ביקרו את ההחלטה והזהירו מפני עבירה נוספת על החוק הבינלאומי: "כשם שהממשלה היתה מוכנה לבצע שורה ארוכה של צעדים בלתי חוקיים כדי למנוע את פינוי עמונה, היא מוכנה כעת לעבור על החוק הבינלאומי ולהקים התנחלות חדשה", אמרו בארגון, "זהו המשכה הישיר של מדיניות גזל הקרקעות הפלסטיניות בגדה המערבית."

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) הגיבה גם היא בביקורת להחלטת הקבינט. לבני אמרה כי "יישוב חדש לעמונה לא קם מתוך כאב על פינוי, אלא כי כמה משפחות כפו התיישבות במקום שנועד למנוע מאיתנו להיפרד מהפלשתינים, להגיע להסדר ולשמור על ישראל כמדינה יהודית."

שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) אמר כי ״ההבטחה להקמת ישוב חדש למפוני עמונה היתה ברורה וחד משמעית, ולא ברור איך הדרדרנו למצב שבו צריך להודות על מימוש ההבטחה. גם כעת המבחן הוא במעשה. כך לגבי עמונה וכך לגבי המשך הבניה ביהודה ושומרון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!