דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / ניצחון לנהגי המוניות בדנמרק: אובר הודיעה שתעזוב המדינה

הודעת חברת הענק הבינלאומית מגיעה לאחר אישור חוק כי על שירותי החברה לעמוד בכל התקנים הבטיחותיים והכלכליים הנדרשים ממוניות | אובר הודיעה שלא תוכל להתאים עצמה| נהגי המוניות מקוים שעתה יוכלו לשוב ולהתפרנס בכבוד

אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
יונתן קירשנבאום

חברת אובר הודיעה כי תפסיק את פעילותה בדנמרק החל מחודש הבא. זאת בעקבות חוק חדש אשר עבר בחודש שעבר, לפיו תקנות פיקוח מסוימות על תעשיית המוניות יחולו גם על שירותיה של החברה. תקנות אלו, אשר כוללות חובת שימוש במונה מוכר ע"י המדינה וחובת רישיון הסעה ציבורית לרכבים אשר מספקים את שירותי החברה, חלים גם על שאר חברות המוניות במדינה, אשר טוענים מזה שנתיים וחצי כי אובר מהווה תחרות בלתי הוגנת בשל אי-עמידתה בתנאי הבטיחות הנדרשים כחוק.

יש לציין כי מאז החלה אובר את פעילותה בדנמרק בשנת 2014, לא עמדה החברה בתקנות הבטיחות התקפות לכלל שירותי ההסעה הציבורית במדינה. לטענת החברה, הדבר נובע מהיותה "פלטפורמה להנגשת שירותים", ולא מעסיקה במובן המסורתי של המושג.

עפ"י אובר, נהגי החברה אשר מספקים את שירותיה אינם מועסקים על ידה, אלא משתמשים באפליקציה לצורך "התאמה נוחה בין נותני ומחפשי שירותי הסעה". כך, עפ"י החברה, אין היא מחוייבת לוודא כי שירותיה עומדים בתקנות הבטיחות, שכן אין היא אחראית באופן ישיר על נהגיה אלא רק מתווכת בינם לבין לקוחותיהם.

בניגוד לעמדה זו קבע בית המשפט הדני בחודש שעבר כי רכבים אשר מופעלים ע"י החברה יחוייבו לעמוד בתקנות בטיחות ופיקוח על אופני גביית התשלום. בתגובה לקביעה זו הודיעה החברה כי היא "איננה מסוגלת להסתגל לחקיקה כזו", וכי תפסיק את שירותיה במדינה. לטענת אובר היא "איננה מעסיקה" כ-2,000 נהגים (אשר "רק עושים שימוש באפליקציה", כאמור).

החקיקה נחשבת לניצחון לאיגוד נהגי המוניות, אשר נאבק בתופעה מאז כניסת החברה לדנמרק מאז 2014. האיגודים טוענים כי אובר מהווה תחרות בלתי הוגנת למפעילי המוניות, שכן היא לא נדרשת לעמוד בתנאי הבטיחות ותנאי ההעסקה הנדרשים משאר המוניות, וגובה מחירים נמוכים בהתאם. על אף היותה של תעשיית המוניות אחת התעשיות המפוקחות ביותר במדינה, עד כה לא חוייבה אובר לעמוד בפיקוח זה.

אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.
אובר. צילום: Mark Warner, מתוך flickr.

במסגרת מאבק משפטי זה הוגשו בעבר מספר תביעות נגד נהגי החברה בשל אי עמידה בחוקי הבטיחות במדינה, אשר נסגרו בהרשעתם של הנהגים אלו. עם זאת, תביעות אלו הוגשו נגד נהגים פרטיים, ולא נגד חברת אובר, שלא הוכרה כמעסיקה. כעת תהיה אובר אחראית בעצמה לעבירות בהם יורשעו נהגיה.

יאן וילאדסן, ראש אגף התחבורה באיגוד F3 אמר כי "כשהם (אובר) התחילו לפני שנתיים וחצי זה היה בלתי חוקי, כפי שקבע בית המשפט מספר פעמים. חוק זה מאשרר קביעה זו". וילאדסן טען גם כי החוק יעזור ל-6,000 נהגי מוניות בדנמרק להמשיך להתקיים בכבוד.

אישומים אחרים באירופה

בחירתה של אובר לעזוב את דנמרק בעקבות החקיקה נובעת מהמאבקים המשפטיים המתחוללים נגדה במדינות נוספות באירופה. המשך פעולתה של אובר בדנמרק, על אף החקיקה הרגולטיבית עליה, הייתה עשויה להוות תקדים לחקיקה דומה במדינות השונות, בהם איגודי נהגי המוניות מנהלים מאבקים דומים נגדה. כך, מעדיפה החברה להפסיק לפעול במדינה בכלל, מאשר לפעול במסגרת חוקית אשר מחילה עליה אחריות לעובדיה.

מדינות שונות באירופה כבר חוקקו נגד פעילותה של אובר. צרפת, איטליה, גרמניה, הולנד, ספרד ובלגיה הוציאו בעבר מהחוק את שירות אוברפופ (UberPop) המאפשר לנהגים שאינם רשומים כנהגי מוניות להציע שירותי הסעות באמצעות האפליקציה של אובר. בבריטניה קבע בית המשפט שהחברה היא למעשה מעסיקה, ולא פלטפורמת הנגשה, ולכן היא אחראית על מתן תנאי העסקה חוקיים לעובדיה, ועמידת עובדיה בחוקי המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!