דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

אימת האמוניה / דיון בבג"ץ בנושא מיכל האמוניה נדחה ליום ג', כניסת אניית המילוי תעוכב

הדחייה לבקשת המדינה, עקב כוונת הממשלה לדון בנושא בישיבתה השבועית הבוקר (א'). ראש עיריית חיפה יונה יהב: "קורא לרה"מ ולשרים לעמוד לצידם של מיליון מתושבי מדינת ישראל, ולא לצידו של ההון"

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פעולתה הנמרצת של חברת 'חיפה כימיקלים' לאישור כניסתה של אניה נוספת למילוי מיכל האמוניה נבלמה בינתיים, לפחות עד הדיון בבג"ץ ביום ג' הקרוב, ה-4.4. בעוד שמשבר האמוניה במשק הישראלי כבר התחיל למעשה, נאבקת עיריית חיפה למנוע את הגעתה של אניית מילוי נוספת בעבור המיכל הענק. העיריה ניאותה להסכים לפניית הממשלה לדחות את הדיון בבג"צ מהיום ליום רביעי, רק לאחר שהובטח לה כי כניסת האנייה לא תאושר עד הדיון.

ייתכן כי הדיון ברביעי יחרוץ באופן סופי את דינו של מיכל האמוניה, שסביבו מתנהלים כרגע מספר הליכים בערכאות משפטיות שונות, וישים קץ לסאגה המשפטית. במקביל צפויה הממשלה לדון בנושא היום (ראשון) בישיבתה השבועית. במקביל ממשיכים עובדי חיפה כימיקלים, החוששים מפיטוריהם, במאבקם למציאת פתרון למיכל ולעובדים. אתמול הפגינו העובדים ב"שבת תרבות" בבאר שבע שבה השתתף שר הכלכלה אלי כהן.

בשבוע שעבר הגישה חברת חיפה כימיקלים שתי בקשות ערעור לבג"צ: האחת מבקשת לבטל את הפסיקות לריקון מיכל האמוניה, והשנייה להוצאת צו עיכוב ביצוע לריקון המיכל, שיאפשר לה לא לרוקן אותו לחלוטין. מנגד הגישה עיריית חיפה בקשה משלה, שנועדה לוודא כי עד אשר בג"ץ ידון בבקשות, לא יותר לחיפה כימיקלים להזמין למפרץ אניית מילוי למיכל הענק, לאחר שהאניה עצמה הפכה לסיכון בטחוני אפשרי בשל המטען הגדול אותו היא נושאת – עד 16 אלף טון אמוניה – וכן בשל העובדה כי היא אינה ממוגנת, בניגוד למיכל עצמו. עוד טענה העירייה, כי החברה כבר הזמינה את האניה, אף על פי שאין לה עדיין אישור לפרוק את מטענה בישראל.

בינתיים ביקשה פרקליטות המדינה מעיריית חיפה לדחות את הדיון בבג"צ כדי לאפשר דיון בישיבת הממשלה בנושא היום. ראש העירייה יונה יהב הודיע ביום שישי כי "אנחנו בוודאי לא יכולים להיות במצב שאנו מסכימים לדחיית דיון כדי לאפשר לראש הממשלה להחליט על כניסת אנייה. אני שב וקורא לראש הממשלה ולכל שרי הממשלה לעמוד לצידם של מיליון מתושבי מדינת ישראל, ולא לצידו של ההון". לאחר הפצרות נוספות מטעם פרקליטות המדינה, הסכים יהב לדחיית הדיון, תוך קבלת הבטחה שעד יום ד' לא תאושר כניסת אניית האמוניה לישראל.

שני לוחות זמנים לריקון המיכל

כל המסכת המשפטית והדיונית הנוכחית קשורה לשני תאריכים שונים לסגירת המיכל. החלטת המשרד להגנת הסביבה קבעה את ה-1 ביוני כיום הריקון המוחלט של המיכל. פסיקת השופטת תמר שרון נתנאל בבית הדין המחוזי קבעה את ה1 באפריל, שכבר חלף, כתאריך הסופי. השר להגנת הסביבה נימק את הבחירה ב-1 ביוני בכך שהתאריך ייתן למשק תקופת הסתגלות לסגירת המיכל, ואילו השופטת קבעה כי הסיכונים הנובעים מהמיכל אינם סובלים דיחוי, ובחרה בתאריך המהיר ביותר האפשרי לריקון, שהסתבר כמהיר מדי – זאת מכיוון שמשאבות החברה אינן ממוקמות בתחתית המיכל, וריקון מאות הטונות האחרונים מחייב פעולה זהירה ואיטית יותר.

בתיאוריה, לוח הזמנים של ריקון ב-1 ביוני, מאפשר להביא עוד פעמיים אנייה למילוי המיכל, וכן יתרון להצלת חלק ממתקני הייצור של חיפה כימיקלים. השבתה ממושכת של מתקני הייצור גוררת עימה מורכבות בטיחותית והוצאות תחזוקה רבות, כמו גם פגיעה אפשרית בעובדים ובתעשיות נלוות. בינתיים, החברה מנהלת מו"מ לגבי בניית מפעל ישראלי לייצור אמוניה בנגב תוך כמה שנים, וכן עסוקה במציאת חלופות ייבוא לתקופת הביניים, שלא דרך המיכל הנוכחי.

אתמול (שבת) פנה יהב לראש הממשלה נתניהו וכתב לו: "אדוני ראש הממשלה, הכיצד ייתכן שברגעים אלו, כאשר קיימת חלופה מידית ובטוחה בהרבה, ממשיכים כולם בלסייע לבעל הון לשמר את המונופול שברשותו וזאת במקום לדאוג מיידית לאפשר לייבא אמוניה באיזוטנקים (כדי) לפתור מידית כל מחסור מדומה או אמיתי. הכיצד מישהו בכלל מעלה על דעתו לחזור למלא מיכל הניצב ללא היתר בניה ומנוהל ללא רישיון עסק, ושוב אדוני ראש הממשלה, כל זה מתרחש בעת שיש פתרון מידי שבטוח אלפי מונים וימנע חלילה אסון לאומי שדוגמתו לא חוותה מדינת ישראל".

למכתבו של יהב צורפה חוות דעת מאת המומחים שהיו שותפים לחיבור דו"ח קינן, שקבע כי המיכל מהווה סיכון לסביבתו. לפי חוות הדעת, העובדה כי כעת במיכל ישנם רק מעט יותר מ-300 טון אמוניה, לראשונה ב-31 שנות פעילותו, הופכת את מילויו מחדש לסכנה בטיחותית בפני עצמה. זאת בנוסף לסכנה שארגוני טרור ינסו לפגוע בספינת המילוי, אשר אינה ממוגנת.

לאחר שהעירייה הסכימה לדחיית הדיון בבג"ץ,, קבע אמש השופט חנן מלצר כי הצדדים יגישו הודעון עדכון לבית המשפט עד מחר (שני) בשעה 9:00, והדיון עצמו יתקיים ביום שלישי (4.4) בשעה 13:30. בעירייה הודיעו כי יפנו הבוקר (ראשון) לשרים כדי לתדרכם לפני ישיבת הממשלה. לדברי פרופסור קינן, השופט מלצר הודיע בדיון הקודם בבג"ץ בנושא המיכל, כי בכוונתו להביא את העניין לידי סיום, באמצעות פסיקה שתסיים את הסאגה המשפטית הנמשכת שנים רבות, ותסכל כוונות לערעורים על דיונים מקבילים בערכאות אחרות. לכן, גם אם השבוע תידון רק סוגיה משפטית זוטרה (בקשת העירייה להגביל את צו עיכוב הביצוע, כך שימנע את כניסת האניה), בג"ץ יכול להחליט להרחיב את הדיון ולפסוק באופן נרחב יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!