דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט / אמת אלטרנטיבית: מסל בוגדוב הוא שחקן הכדורגל הכי טוב שלא שמעתם עליו

עד כמה קשה להמציא שחקן כדורגל ולגרום לעיתון החשוב בעולם לצטט אותו? ובכן, כנראה שלא כל-כך | הסיפור האמיתי על מסל בוגדוב המולדובי שלא היה ולא נברא הוא מראה חשובה לאוהדים, לעיתונאים ולעולם הספורט

שחקן כדורגל במגרש (צילום אליוסטרציה: Nikita Shachnev / Shutterstock).
שחקן כדורגל במגרש (צילום אליוסטרציה: Nikita Shachnev / Shutterstock).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בספורט העולמי קיים תחום אפור מאוד בין מה שקורה במציאות ובין מה שכותבים עליו שקרה. וכך קרה בקיץ 2008 המציאו מספר אוהדים שחקן כדורגל מולדבי, שהיה קיים רק ברשת האינטרנט וכמעט נרכש ע"י כל הקבוצות הגדולות של אנגליה. זהו סיפורו הבלתי יואמן של מסל בוגדוב, רעיון שכנראה נולד בעיירה קטנה באירלנד וכבש את כותרות העיתונות באירופה.

כאשר משחק כדורגל מתקיים, אתה צופה במאמן שנותן הוראות, שחקנים רצים על המגרש, חלוצים מבקעים שערים וכמובן כשהקבוצה מנצחת, רואים שהיא חוגגת. כל האירועים האלו מצולמים ומשודרים באינטרנט ובטלוויזיה לאלפי עד מיליוני צופים ברחבי העולם. אבל יש גם את התחום האפור שהוא כל מה שאף אחד לא רואה, מה שלא מצולם בשום במקום. בתחום האפור אפשר לנפח ולהמציא דברים שקרו או כמעט קרו, אלו ידיעות ספורט שמופצות במהלך השנה בעיתון אחד, ותוך שניות מועתקות במילים אחרות לשאר עיתוני ואתרי הספורט באינטרנט.

נבחרת מולדובה במשחק נגד נבחרת רוסיה, 2014. איפה מסל? (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko).
נבחרת מולדובה במשחק נגד נבחרת רוסיה, 2014. איפה מסל? (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko).

יש לתופעה הזו גם ביטוי ישראלי – כאשר שחקן ישראלי חותם ומככב בקבוצה אירופאית מסויימת, מיד כל שחקן ישראלי בכיר נקשר במעבר לאותה הקבוצה. לא כי זו האמת, פשוט כי אפשר להשתמש בשמות המועדונים כדי לקשט כותרות בעיתון.

מכונת השקרים ממשיכה לעבוד כי למרות שכולם יודעים שהכל הוא 'הבל הבלים', האוהדים ממשיכים לקרוא והעיתונים ממשיכים לפרסם.  אוהד הכדורגל הממוצע כבר יודע שמסי לא עבר בשנים האחרונות לצ'לסי, פריס סן ז'רמן או מנצ'סטר סיטי, אבל עדיין הידיעות על מעבר אפשרי ממשיכות לזרום ללא הפסקה במשך השנים האחרונות. ברגע שיש שמועה עסיסית מספיק, היא תהפוך במיידי לידיעה בכל רחבי העולם, לא יהיה עיתון שיעז לא לפרסם אותה ובכך להפסיד קוראים נלהבים. כולם יודעים על השקר אבל ממשיכים להעביר אותו הלאה.

נבחרת מולדבה בכדורגל נחשבת לאחת הנבחרות החלשות בעולם, לפי דירוג פיפ"א היא ממוקמת במקום ה-162 בלבד. כמובן שהיא לא התקרבה להעפלה למונדיאל או אליפות אירופה. חלק משחקניה הגדולים ביותר אפילו שיחקו מספר שנים בליגה הישראלית. מלך השערים של הנבחרת, עם 11 שערים, הוא סרגיי קלצ'נקו המוכר לנו כששיחק כחלוץ במכבי חיפה, הפועל ת"א ובני יהודה.

ההבטחה

ב-2008, לפי העיתונות העולמית, הכל היה אמור להשתנות. לפי פרסומים ברחבי העולם צץ לו יהלום חדש וזוהר תחת שמי הכדורגל המולדבי, קשר התקפי בן 16 וקצת ששובר את כל השיאים הלאומיים ובינלאומיים של מולדבה הקטנה. הוא מוביל את אולימפיה בלאטי, כובש את שער הבכורה בנבחרת בגיל 16 ו44 ימים, והקבוצות הגדולות של אנגליה לוטשות עניים. יכול להיות שגם בנבחרת ישראל שאלו את עצמם מי הוא הילד שאמור לשחק במשחקי מוקדמות מונדיאל נגד ישראל. השחקן הצעיר תפס הרבה כותרות בעיתונים הגדולים באירופה כאשר גם "לאקיפ" הצרפתי, הטיימס ואינטפנדט האנגלים פירסמו ציטוטים של הכישרון הצעיר וסוכנו.

הבעיה הקטנה עם הסיפור של מסל בוגדוב היא שהוא פשוט לא היה קיים, הוא לא שיחק אף משחק כדורגל, הוא לא קיבל שום הצעה באנגליה, הוא לא התראיין לאף עיתון והוא בטח ובטח לא יוביל את נבחרת מולדבה לשום הישג. מסל בוגדוב היה המצאה מבריקה שהמטרה שלה הייתה להציב מראה לשקרים ולהמצאות שכותבים במדורי הספורט. עד היום אף אחד לא יודע מי היו האנשים שהצליחו לעבוד כמעט על כולם, ולהעלות לתודעה את השקרים שיש בעולם כדורגל, וכנראה שגם לעולם לא נדע.

אם ארסנל רוצה אותו

הכל התחיל ב-19 ביולי, כאשר מסל בוגדוב לראשונה מופיע באינטרנט. בערך של נבחרת מולדבה בויקפדיה, נכתב משפט המתאר את ילד הפלא החדש בכדורגל המולדבי. ב-24 ביולי מתפרסמת בבלוג caughtoffside.com ידיעה ראשונה הקושרת את בוגדוב למעבר אפשרי לארסנל. הידיעה מסתמכת על ידיעה פיקטיבית שפורסמה כביכול בסוכנות הידיעות AP. במהלך אוגוסט 2008, מפיצי דומותו הבדויה של מסל מעלים הילוך, ומפרסמים מספר נוסף של ידיעות פיקטיביות ברחבי האינטרנט, על שחקן מולדבי כישרוני שארסנל מתעניינת בו. כל הידיעות שפורסמו נכתבו כביכול ע"י AP מהעיר מטירול, מולדבה. "השחקן מתואר כשחקן הטוב ביותר שיצא מהכדורגל המזרח האירופאי מאז גאורגי חאג'י. לפי הסוכן שלו הוא טוב מספיק כדי להיכנס ישירות להרכב של ארסנל. מסל בוגדוב בן ה-16 נחשב לדבר הגדול ביותר שיצא ממולדבה. במהלך הקיץ כל הקבוצות הגדולות באירופה הביעו עניין." בהמשך נכתב שבוגדנוב יצא לחתום בארסנל וכעט מנסים לשכנעו לחתום במקום זאת בצ'לסי, רדינג או זניט.

בכתבה מראיינים את הסוכן שלו סרגיי יוליקוב (שכמובן לא באמת קיים), שטוען שדרש שנת השאלה לליגת הפרמיירשיפ. והסביר "אין לי ספק שיש לו את היכולות של שחקני ארסנל ססק פארברגס וסמיר נסרי, בוגדנוב יכול להיות חזק כמו ג'ון אובי מיקל של צ'לסי, רק צריך לזכור שהוא בן 16" והוסיף "אני לא יכול להוסיף עוד על השיחות עם ארסנל. אבל זה מחמיא למסל ששמו בכלל נקשר למועדון גדול כמו ארסנל".

באותן שנים הייתה ארסנל חממה לגילוי שחקנים צעירים ואנונימיים מרחבי העולם, שהגיעו אליה בגילאי 18-20 והפכו לכוכבים. ססק שהגיע מנוער של ברסה, עמנואל אבודביור שהגיע בגיל 18 ממנוקו, גאל קהילי בגיל 18 מקאן הקטנה בצרפת ועוד. לכן אף אחד לא הופתע שמאמן ארסנל ארסן ואגנר חיפש ומצא עוד שחקן צעיר ואנונימי שאף לא מכיר.

אחרי שפרסמו ידיעה על משחק הבכורה של מסל בנבחרת מולדובה, במשחק הידידות מול ארמניה, נכתב שהוא עלה מספסל, עבר שני מגינים ובעט שער אדיר לחיבורים כאשר הוא מציל את נבחרתו מהפסד, ואז זה קרה – הגיעה כתבה בעיתון נחשב. הכתבה על ההופעה הבינלאומית קיבלה גיבוי בערך הויקיפדיה של מולדובה, ושידרה מספיק אמינות ועניין כדי לתפוס את הדגים הגדולים ברשת האינטרנטית. הכתבה הראשונה האמתית התפרסמה  במגזין השבועי הלונדוני When Saturday Comes, כאשר מארק גילבי כתב "ישנה נקודת אור בודדות מעל האופק בכדורגל המולדבי, מסל בוגדנוב הקשר בן ה-16, אשר רבים מנבאים לו שבקרוב ישחק באחת הליגות הבכירות באירופה". משם תוך כמה ימים, שמו של השחקן הצעיר הופך לידיעה חמה שרצה בעיתונים גדולים ומכובדים כמו "הלקיפ" הצרפתי,הBBC, אתר goal.com,  האינדפנדנט הבריטי ועוד.

השיא הגיע בדמות כתבה ענקית בטייימס, אשר פרסם את "רשימת 50 הכוכבים העולים בכדורגל העולמי". הרשימה כמובן כללה את השחקנים הצעירים הטובים ביותר ביותר בעולם, ולכן באופן די מפתיע, הצליח מסל בוגדנוב להיכנס לרשימה הזאת. בלי שאף אחד ראה אותו משחק בחייו, התמקם מסל במקום ה-30 הכללי, רק על סמך הדברים שנכתבו אליו ברחבי הרשת. בטיימס תיארו אותו "מסל בוגדוב (אולימפיה באלטי) – המולדבי הכי טוב, החלוץ בן ה-16 מקושר מאוד למעבר לארסנל. עובד על קבלת רישיון העבודה שלו. בנוסף מקושר להמון קבוצות אחרות."  שני מקומות לפני שחקן מזרח אירופאי אנונימי אחר – חלוצה הצעיר של קבוצת לך פוזנן הפולנית, רוברט לבנדובסקי. כמובן שברשימות כאלו התחקירים הם לא מעמיקים מאוד ומטרת הכתבה הם השחקנים הצעירים המוכרים והנוצצים יותר, בעיקר שמות של שחקני התקפה מהליגות בברזיל ובדרום אמריקה.

מסל קושר תוך ימים לארסנל, טוטנהם, צ'לסי, זניט וליברפול (שהייתה כביכול מוכנה לשלם 5 מיליון ליש"ט). אף אחד לא פיקפק בידיעות, העיקר שזה מכר עיתונים. הכתבה בטיימס העלתה את מספר העיתונים שכותבים על היהלום המולדבי, אבל גם חשפה את השקר.

סליחה שלא בדקנו

הבלוגר ניל מקדונלד היה הראשון לצעוק ש"המלך הוא עירום" – הוא יצר קשר עם עיתונאי מולדבי בעזרת בלוגר רוסי שקישר בניהם, והופתע לגלות שמסל בוגדוב לא היה ולא נברא. הגארדיאן חשף את השקר, ואליו הצטרפו כל אתרי החדשות הגדולים בעולם. בטיימס, הורידו את הכתבה מהאתר, ובאתרים אחרים פרסמו הודעות התנצלות אל אי הדיוק בכתבה ביחס לשחקן הצעיר מסל בוגדוב.

יש תאוריה של הבלוגר בריאן פיליפס, שמי שעמד מאחורי השקר היתה חבורה של אירים כי " M’asal beag dubh" מתורגם ל"החמור השחור שלי", בדיוק כמו ספרו של סופר אירי בשם פדאריק או'קנייר, אשר כתב בתחילת המאה ה-20 סיפור על איש מכירות רמאי, שמנסה למכור את החמור העצל שלו במחיר מופרז. כמעט כמו המכירה של היהלום המולדבי תמורת 5 מיליון ליש"ט לליברפול של רפא בניטז.

8 שנים אחרי סיפורו המופלא של החמור השחור ממולדביה, העיתונאיים והקוראים לא למדו את הלקח וממשיכים לכתוב ולקרוא ידיעות שהמרחק בינהן ובין האמת הוא המרחק בין אירלנד למולדוביה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!