דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / בנות מכללת קונטיקט לא הפסידו 111 משחקים! השבוע הן נכנעו עם הבאזר

וגם, ניצחון שלישי לבני הרצליה על מכבי ת״א בכדורסל, התאחדות הליגה האנגלית בכדורגל מתנערת מאחריות על בני הנוער ועוד. כל המנצחים והמפסידים של השבוע בספורט

שחקניות מיסיסיפי חוגגות את הניצחון על קונטיקט בחצי גמר טורניר המכללות (צילום: AP Photo/LM Otero).
שחקניות מיסיסיפי חוגגות את הניצחון על קונטיקט בחצי גמר טורניר המכללות (צילום: AP Photo/LM Otero).
אור גואטה
יאיר צוקר
ליאור ברטל
צור רוזנצוויג

מפסידה על הכוונת – דפורטיבו אלדנסה

ליאור ברטל

קבוצת קלאב דפורטיבו אלדנסה הוקמה בשנת 1921 בעיר אלדה ממחוז ולנסיה שבספרד. הקבוצה הקטנה בילתה את רוב העונות שלה, בעשרים השנים האחרונות, בליגה הרביעית. לפני שלוש שנים היא עלתה לליגה השלישית, ליגה שמחולקת לפי 4 מחוזות וכל מחוז הוא ליגה בפני עצמה עם 20 קבוצות שמשחקות בה.

אלדנסה היא קבוצה קטנה שמנסה להיאבק על הישרדות בליגה השלישית ולא לנשור שוב לליגה הרביעית. איתה בליגה השלישית, במחוז השלישי, משחקות כמה מקבוצות המילואים המוכרות של ספרד: אספניול, ויאריאל, ולנסיה  וכמובן ברצלונה. השנה קבוצת אלדנסה מתקשה בליגה ונראית בדרך הבטוחה חזרה לליגה הרביעית כאשר היא ממוקמת במקום האחרון עם 14 נק' בלבד.

במהלך המחזור ה-31 פגשה אלדנסה את המובילה הגאה והחזקה, קבוצת הבת של ברצלונה הגדולה. שחקני אלדנסה ידעו שהפסד יחרוץ כמעט סופית את גורלם הבטוח לליגה הרביעית כאשר ההפרש ביניהם לקבוצת אספניול 2 שנמצאת במקום ה-15 ממנו הולכים למשחקי המבחן הוא 16 נקודות ואחרי המשחק הקריטי מול ברסה 2 ישארו רק 18 נקודות בקופה.

לכולם היו ברורים יחסי הכוחות בין אלדנסה שהיא קבוצת ההגנה הגרועה בין כל 80 קבוצות הליגה השנה, שכבר ספגה השנה 68 שערים ב-31 משחקים. אין איך לעצור את ברסה 2 שהיא הקבוצה עם ההתקפה השניה בחוזקה ביותר בין בליגה ה-3 בספרד.

המשחק בין שתי הקבוצות הסתיים בניצחון ענק 12:0 לטובת קבוצת המילואים של הקטלונים, כאשר חלק משחקני אלדסה יורדים בוכים מהמגרש.

זה היה ניצחון מוחץ של שחקני ברצלונה, אך מצד שני העלה המון חששות וטענות למכירת המשחק ע"י חלק משחקני קבוצת אלדנסה. חששות שכבר הפכו להאשמות ומעצרים.

חלוצה של הקבוצה צ'אייק סאד בן ה-26 דיבר בתוכנית הרדיו של אתר הכדורגל הספרדי, "אל מון א ראק1", וסיפר על ההתנהלות הקבוצתית החשודה שהתרחשה לפני ובזמן המשחק, "יש ארבע שחקנים שמעורבים בהטיית תוצאת המשחק. לא אכפת לי מה יקרה, אבל כאשר אני אוכל, אני אתן את השמות האלו".

חשוב לציין שסאד לא שותף בתבוסה ולכן הוא בוודאות איננו בין החשודים. עוד הוא אמר בראיון, "בחדרי ההלבשה הייתי על סף להתפוצץ על השחקנים האלו" הוא המשיך לספר את כל פרטי החשדות, "חצי שעה לפני פתיחת המשחק הייתי אמור לפתוח. אבל לפני פתיחת המשחק הם גרמו לי לצאת מההרכב הפותח. הם אמרו לשחקן אחר שהמשחק מסודר ושאם הוא רוצה לשחק, אז שלא יבקיע שערים. הם לא שאלו אותי. אני בטוח שהמאמן והשחקנים ידעו. במהלך המשחק המאמן ביקש ממני לעלות מהספסל למשחק, סירבתי ואמרתי גם לשאר השחקנים בספסל שלא יעלו לשחק עם הם רוצים שהשם שלהם לא יוכתם אחרי המשחק". מנהל הקבוצה דיויד אגולר דיבר גם הוא בתכנית הרדיו על מכירת המשחק, "יש פחות שחקנים איטלקים שמעורבים מאשר ספרדים, ואני הולך לדווח על זה".

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה ניכרת במכירת המשחקים ברחבי העולם. זה לא משנה עם זה משחק באחת הליגות הגדולות בעולם או בליגה יחסית קטנה כמו הליגה הרביעית בספרד. לפי גורמי אכיפת חוק בינלאומיים, חלק מהאשמות של מכירת המשחקים מופנית כלפי שוק ההימורים החוקיים והבלתי חוקיים שפועלים במזרח אסיה. אבל יש גם חלק גדול במעורבות בתעשיות הפשע המקומיות. הבעיה המרכזית היא שאין שום דרך לעצור את זה, כי ארגוני הפשע שאחראים על הזרמת הכסף ורכישת השחקנים נותרים מחוץ לידי החוק. גם המשחק הזה בליגה השלישית בספרד לא היה עולה לכותרות עם לא היה מתרחש מול קבוצת הבת של ברצלונה, קבוצה שהופכת את האירוע המקומי הקטן לסיפור תקשורתי ענק.

סביר להניח שאם המשחק של אלדסה היה מתקיים מול גיא אסולין וקבוצתו, סבדאל, אף עיתונאי ספרדי או בינלאומי לא היה מראיין שחקנים מהקבוצה המפסידה. בעיקר כי כולם יודעים שזה לא אירוע חד פעמי, אלא שיש אלפי משחקים אם לא עשרות אלפי משחקים מכורים בכדורגל האירופאי ובהם התקשורת והמשטרה לא מתעסקת.

ההד התקשורתי והווידוי של חלוץ אלדסה גרם לנשיא "הלה ליגה", חאוויר טבס, להודיע שתתקיים חקירה נגד החשודים במכירת המשחק. ביום שלישי המשטרה התחילה את חקירתה, כאשר עצרה את מאמן הקבוצה פיליפו די פיררו האיטלקי. בקבוצת אלדנסה החליטו שבצל החקירה אין עניין להמשיך את משחקי הקבוצה העונה והודיעו על הפסקת הפעילות עד סיום העונה כדי למצות את ההליכים המשפטים והחקירה נגד השחקנים והמאמן שמואשמים במכירת המשחק. אין ספק שזהו סוף עצוב לעונה הקשה שעוברת על הקבוצה הקטנה מאלדה, שכעת גם לא ברור עתידה.

מנצחת מתהומות ההפסד אשתקד – צפון קרוליינה טאר הילס

מתן בויניס

בשנה שעברה הגיעה קבוצתו של רוי ווילאמס לגמר טורניר המכללות בכדורסל והפסידה באופן קורע לב לוילאנובה. לאחר שהאחרונים השוו משלשה אדירה של מרקוס פייג' במהלך ארבע שניות לסיום, ראו הטאר הילס איך וילאנובה מנצחת עם סל לשלוש יחד עם שריקת הסיום.

ואילו השנה המכללה הגאה (שבה שיחק מייקל ג'ורדן) הרימה עצמה מהקרשים והגיעה שוב לגמר והפעם אל מול גונזאגה החזקה. שחקניו של מארק פיו נשארו במרחק נגיעה לכל אורך הדרך בהובלתו של הגארד, נייג'ל וויליאמס גוס, אך לבסוף נכנעו לג'ואל ברי וחבריו הכחולים.

מנצחת במיאמי, זכרו את שמה – ג'ואנה קונטה

יאיר צוקר

בזמן שכולם התעסקו בקרב הענקים בין רוג'ר פדרר לרפאל נדאל בטורניר הגברים בטניס, התרחשה במיאמי דרמה נוספת והיא שייכת לג׳ואנה קונטה.

קונטה בת ה-25 נולדה באוסטרליה, בגיל 14 עברה להתגורר בלונדון עם משפחתה ורק בשנת 2012 התחילה לייצג את בריטניה בטניס. היא הפכה לטניסאית הראשונה מהממלכה הבריטית שזוכה בטורניר היוקרתי בסבב, לאחר שגברה בגמר על קרולין ווזניאקי הדנית 4:6 3:6.

זהו ההישג בגדול ביותר של קונטה שעד לפני שנתיים דורגה מחוץ למאה הראשונות ובמאזנה גם הפסד לשחר פאר.

בפתיחת הטורניר במיאמי הוגרלה קונטה מול יריבות נוחות למדי, אם כי היא איבדה מערכה בסיבוב השני מול סאסנוביץ' המדורגת במקום 120 בעולם. הניצחונות הגדולים שלה בטורניר הגיעו ברבע הגמר במסגרתו הדיחה את סימונה האלפ המדורגת חמישית בעולם ובחצי הגמר גברה על ונוס ווילאמס הוותיקה  4:6 5:7.

מי שחיכתה לקונטה בגמר היא קרולין ווזניאקי הדנית המדורגת 12 בעולם שלא איבדה מערכה עד חצי הגמר בו ניצחה 1:2 את פליסקובה הצ'כית.

לקונטה זה היה הגמר הרביעי בסך הכל בקריירה בטורנירי סבב ה-WTA. לעומת זאת, ווזניאקי הייתה כבר 45 פעמים בקריירה שלה במעמד הגמר.

המשחק החל בשליטה של הבריטית מהפתיחה שעלתה ל-0:2 ו-2:4, אבל פעמיים לא הצליחה לשמור על השבירה שלה ובמצב של 4:5 היא חזרה מפיגור 40:15 כדי לקחת את המערכה הראשונה 4:6 כשהיא מנצחת שלוש נקודות שבירה משלוש אפשריות. ווזניאקי פתחה טוב את המערכה השנייה והצליחה ולעלות ל-1:2, אבל המומנטום החיובי שלה דעך בשל בעיה ברגלה שאילצה אותה לקחת פסק זמן לצורך טיפול. כששבה למגרש, הדנית עוד שמרה על ההגשות כדי לעלות ל-2:3, אבל במצב של 3:3 קונטה הצליחה לעלות ל-3:4 עם שבירה ומשם כבר הייתה טובה יותר מהדנית כשהיא לוקחת ארבעה משחקונים ברצף ומסיימת את המשחק בחבטת "לוב" מרהיבה שקבעה ניצחון משכנע בשתי מערכות  4:6 3:6. בזכות הזכייה במיאמי, קונטה תעלה למקום ה7 בעולם ולמרות שלא הימרו עליה שתזכה בטורניר היא הוכיחה שמעכשיו כדאי לשים אליה לב.

מנצח בכבוד וחוגג בלבניקיטה רוקאביצה

אור גואטה

על ניקיטה רוקאביצה עוברת עונה לא פשוטה בקבוצה שגם עליה עוברת עונה לא פשוטה, בלשון המעטה. החלוץ האוסטרלי ממוצא אוקראיני הגיע לקבוצה מהכרמל אחרי שבעונה הראשונה שלו בליגת העל כבש 14 פעמים והיה למלך השערים של בית"ר ירושלים. מאז שעזב את אוסטרליה ב-2009 הספיק לעבור ב-5 קבוצות אירופאיות, ביניהן עונה מוצלחת בה סייע להרטה ברלין לעלות לבונדסליגה עם 17 בישולים וגיחה חזרה לאוסטרליה לעונה בקבוצה ממערב סידני. בקיצור, החלוץ בן ה-29 למד דבר או שניים על תרבות כדורגל בחייו.

אבל לעונה כזאת מאכזבת הוא לא ציפה. אחרי שכבש פנדל במשחקו הראשון במכבי חיפה, אי שם ביולי, נגד נומה קאליו האסטונית, רוקאביצה לא כבש ולו שער שדה אחד. מאז הוא בעט שני פנדלים נוספים שנכנסו לרשתות של שוערי הפועל ב"ש (לא פחות!) ובני יהודה, אבל מהשדה רוקאביצה פשוט לא מצא את הרשת.

במוצאי שבת האחרון פגשה מכבי חיפה את האקסית של רוקאביצה, בית"ר ירושלים. רוקאביצה תיפקד לראשונה העונה כ"חלוץ משנה" בצד שמאל, ולא כשחקן כנף או כחלוץ 9 בודד. המשחק היה מותח וכבר במחצית הראשונה אוהדי מכבי ושחקניה צפו בעיניים כלות בשני האקסים שלהם, חן עזרא ואיתי שכטר, חוגגים עליות ליתרון. את שכטר אולי אפשר להבין, אחרי שסיים חצי שנה רעה בחיפה והחל לפרוח בבירה נותר לו רק לחגוג, אבל לעזרא האוהדים הירוקים נתנו המון אהבה במשך 5 שנים ביחס לתפוקה הדלה שלו ולחגוג מול האקסית זה דבר שלא מוסיף כבוד למעמד. אבל כשרוקאביצה כבש את שער השוויון לזכות הירוקים, שער השדה הראשון שלו העונה, הוא הניף ידיים כמי שלא מתכוון להפגין יותר מדי שמחה, עם חיוך מאופק ועם הרבה כבוד לאוהדי הקבוצה הקודמת שלו. כשכבש את שער הניצחון במחצית השנייה, כבר אפשר היה לראות שהוא מאושר, אבל עדיין הקפיד שלא להפגין התלהבות, לא רץ אל האוהדים, חיבק את החברים שלו והזכיר לכל אוהד ולכל שחקן בישראל מה המשמעות של כבוד בספורט.

טובעים בצומת הסירה – מכבי ת"א כדורסל

יאיר צוקר

אחת מבין ארבעת הקושיות שבמכבי תל אביב צריכים לשאול בליל הסדר היא: מה נשתנה העונה שאנחנו מפסידים שלוש פעמים לבני הרצליה?

השבוע התייצבה מכבי תל אביב כשהיא (עדיין) במקום הראשון בליגת "ווינר" למשחק השלישי שלה העונה בליגה נגד בני הרצליה, הקבוצה שהכי שמחה לפגוש את מכבי תל אביב העונה.

במפגשים הקודמים בין השתיים, החבורה הצעירה והתוססת של מיקי גורקה עם הישראלים הנחילה לצהובים שני הפסדים מרגיזים, אבל במכבי ת"א של השנה כבר קשה לספור את ההפסדים.

המשחק נפתח עם יתרון 7 של הצהובים, אך עד לסיום הרבע הראשון הרצליה הגבירו את הקצב והרבע נגמר בשיוויון 20:20. ברבע השני הלבנים כבר יצרו יתרון דו ספרתי, אך בזכות יכולת טובה של ויקטור ראד, הצהובים עדיין היו בתמונה.

למחצית הראשונה ההרצליאנים עלו רעבים מאוד ופתחו פער עם 0:11 בזכות דאנק עוצמתי של חליל קאניסביץ’ שקלע 17 נקודות, ושלשה של די ג'יי שארפ הצעיר (כן כן, הבן של מספר 6 האגדי בצהוב) והמקומיים כבר ביתרון 18. אבל שוב הצהובים הצליחו לצמק את ההפרש וסיימו את הרבע השלישי בפיגור 61:52 ל-10 הדקות המכריעות. ברבע האחרון הצהובים ניסו לחזור וכבר הורידו את ההפרש ל-5 לקראת סוף המשחק, אלא ש בכל פעם החבורה הנחושה מהרצליה הצליחה לברוח מחדש. כשבסיום התוצאות 88:94 להרצליה שרושמת ניצחון שלישי ברציפות על מכבי תל אביב בעונה אחת.

הדבר המעניין בניצחון הזה של הרצליה או יותר נכון בהפסד של מכבי הוא שהרצליה עשו זאת ללא הכוכב שלהם העונה כארם משעור ונהנו ממשחק טוב מאוד של הישראלים הצעירים שלהם, תום מעיין, אור לאומי ודי ג'יי שארפ שביחד עם ג'ף אדריאן נראו עדיפים יותר על החבורה העייפה והמתוסכלת של בגאצקיס שרושמת הפסד רביעי ברציפות ואחרי שביורוליג כבר אין להם על מה לשחק, נראה שגם להחזיר לעצמם את אליפות המדינה, תהיה משימה בלתי אפשרית.

מפסידה ומתנערת מאחריות – התאחדות הכדורגל האנגלית

אור גואטה

בנובמבר האחרון נחשפה פרשה שזעזעה את עולם הכדורגל האנגלי: מספר כדורגלני עבר בליגות הבכירות דיווחו כי הם הותקפו או היו קורבנות להתעללות מינית מצד מאמנים ואנשי סגל באקדמיות לכדורגל ובמועדונים בהם שיחקו כילדים בין שנות ה-70 לשנות ה-90. עד ינואר התקבלו במשטרה ובהתאחדות האנגלית (ה-FA) למעלה מ-1,000 תלונות על התעללות מינית של שחקנים צעירים ע"י מאמניהם.

במוקד העניין עמד מועדון קרו אלכסנדרה הוותיק מהליגה השנייה (הליגה הרביעית במדרג הליגות באנגליה), אשר מספר שחקנים ששיחקו בקבוצות הילדים שלו לאורך השנים התלוננו בנושא. המועדון פעל באופן מביש ומטייח, תוך סירוב עקבי לשתף פעולה ולהתראיין בנושא ולספק תשובות לחוקרי אוניברסיטת ברונל שלומדים את הנושא ואף לחוקרי המשטרה והמחלקה להגנת הילד בהתאחדות האנגלית, והצהרות כי הם בוחנים את הנושא מבפנים. ניתן היה לצפות דווקא מההתאחדות האנגלית לשיתוף פעולה ולסיוע בבחינה מעמיקה של הנושא, אך מדיווחים של חוקרי וחוקרות האוניברסיטה, עולה כי רק ארבעה מתוך 14 אנשי הצוות בהתאחדות האנגלית טרחו להגיב לבקשות להתראיין, ואילו היתר סירבו בגסות וחלקם אף רמזו במפורש כי איימו עליהם שלא להתראיין בנושא.

מבדיקה מעמיקה יותר עלה כי מ-2003 קוצץ תקציב "המחלקה להגנת הילד" בהתאחדות בצורה גסה, אשר מנעה ממנה לחקור מקרים ולסייע לבני נוער וילדים אשר התלוננו על פגיעה. לדעתו של דייוויד ברנשטיין, יו"ר ההתאחדות האנגלית, יהיה זה לחלוטין לא הוגן להאשים את ההתאחדות, וכי על השחקנים שנפגעו לפנות לאיגוד השחקנים. לשם ההשוואה, ההתאחדות האנגלית אחראית על כל מפעלי ומועדוני הכדורגל באנגליה ובחלק מוויילס, מהאקדמיות לילדים ועד לליגות המקצועניות, מדובר ב-1.8 מיליון שחקנים ושחקניות מגיל 6 באקדמיות לילדים ועד גילאי ה-50 וה-60 בליגות החובבים. איגוד השחקנים מאגד בתוכו את 4,000 השחקנים מהליגות המקצועניות באנגליה. האשמת הקורבן או סתם נסיון לזרוק אחריות?

לעומתו, אלכס הורן, שהיה מזכ"ל ההתאחדות בשנים 2010-2015, חושב שיש לאמץ אופני פעולה להגנת הילד כפי שנוהגים בכל מוסד חינוכי בממלכה, הכוללים אישור היעדר עבירות מין, מבחנים וראיונות למאמנים ואנשי צוות מתוך ראייה שהם דמויות בעלות משמעות חינוכית לילדים.

כפי שזה נראה כרגע, ההתאחדות האנגלית לא עומדת לשפר את היחס לתלונות של קורבנות לעבירות מין.

מפסידה לראשונה מאז נובמבר 2014! קונטיקט האסקיס 

מתן בויניס

קשה למצוא דומיננטיות בספורט קבוצתי שדומה למה שבנות מכללת קונטיקט בכדורסל הפגינו בשנתיים וחצי האחרונות. קבוצתו של ג'ינו אוריימה לא הפסידה משחק 867 ימים. במהלך הרצף הן ניצחו 111 משחקים וזכו בשתי אליפויות מכללות. בשבת מצאו עצמן בהארכה אל מול מיסיסיפי סטייט בפיינל פור. סל עם הבאזר של מורגן וויליאם הכניע את ההאסקיז בתוצאה 66-64. מדהים ומרגש כאחד.

https://twitter.com/AudibleSports/status/848028657620746240

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!