דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה״ב

המלחמה בסוריה / ארה״ב שיגרה הלילה עשרות טילים לעבר בסיס צבא אסד בחומס שבסוריה

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ: ״הדיקטטור הסורי ביצע מתקפה כימית נוראית על חפים מפשע. נשים וילדים נהרגו. לא יכולה להיות מחלוקת שלסוריה יש נשק כימי ושהיא הפרה את החלטות האו"ם״

ספינת חיל הים האמריקאי USS PORTER משגרת את טיל הטמוהוק לעבר חיל האויר של הצבא הסורי שממנו יצאה התקיפה הכימית (צילום: Mass Communication Specialist 3rd Class Ford Williams/U.S. Navy via AP).
ספינת חיל הים האמריקאי USS PORTER משגרת את טיל הטמוהוק לעבר חיל האויר של הצבא הסורי שממנו יצאה התקיפה הכימית (צילום: Mass Communication Specialist 3rd Class Ford Williams/U.S. Navy via AP).

הלילה (שישי), לראשונה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, תקפה ארה״ב באופן ישיר את משטרו של בשאר אסד בסוריה. עשרות טילים נורו לעבר בסיס אווירי של צבא סוריה באזור חומס. הטילים נורו מספינות קרב בים התיכון, כנראה נגד הבסיס ממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב.

צפו בדבריו של הנשיא טראמפ המודיע על ביצוע המתקפה

הטלוויזיה הממלכתית בסוריה דיווחה בשעה 6:00 (שעון ישראל) כי ארצות הברית תקפה מטרות של הצבא הסורי. עוד נמסר כי ישנן אבידות לצבא סוריה במסגרת התקיפה. לפי צבא ארה״ב יכולות הנשק הכימי של צבא סוריה נפגעו. עד כה לא נרשמה תגובה מרוסיה.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר לאחר התקיפה האמריקאית כי "הדיקטטור הסורי, בשאר אסד, ביצע מתקפה כימית נוראית על חפים מפשע. נשים וילדים נהרגו. זה היה מוות ארוך ואיטי לרבים כל כך. אפילו תינוקות יפהפיים נרצחו באכזריות. זו מתקפה ברברית. אף ילד לא צריך לסבול כך. לא יכולה להיות מחלוקת שלסוריה יש נשק כימי וכי היא הפרה את החלטות האו"ם:

"שנים של ניסיון לשנות את ההתנהגות של אסד נכשלו באופן דרמטי", אמר טראמפ "כתוצאה מכך משבר הפליטים מעמיק והאזור לא יציב, מאיים על ארצות הברית ובעלות בריתה. אנחנו קוראים לאומות הנאורות להצטרף לארצות הברית ולשים סוף לשפיכות הדמים והרצח בסוריה. אנחנו מבקשים את חוכמת האל בעודנו ניצבים בפני האתגרים של עולמנו. מתפללים לחיים של הפצועים ולעילוי נשמת ההרוגים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).

מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, אמר "רוסיה נכשלה באחריות שלה מ-2013 להיפטר מהנשק הכימי בסוריה. אסד ביצע מתקפה כימית על נשים וילדים. יש לנו רמה גבוהה של ביטחון שזה היה על ידי מטוס בהנחיית אסד. יש לנו ביטחון גבוה שהמתקפה כללה גז סארין".

ביממה האחרונה התחזקו ההערכות כי ארה"ב צפויה לתקוף בסוריה בעקבות המתקפה הכימית הקשה לפני מספר ימים באידליב. הסימנים המעידים למתקפה כללו התבטאויות של שגרירת ארה"ב באו"ם ניק היילי לגבי חומרת האירוע והיותו הפרה של החלטות האו"ם, וגם דבריו של טילרסון אמש, אשר הציג מידע מודיעיני מדויק לכאורה לגבי שמו של הטייס הסורי שהפיל את פצצת הסארין על אידליב.

בכך, סתר טילרסון את הנראטיב אשר החל להישמע מקרב שותפיו הרוסים של אסד – מטוס סורי הפציץ מאגר של גז סארין שהיה בידי המורים והתפזרות הגז היא שהביאה להרג של למעלה מ-100 אזרחים ופגיעה במאות אחרים, בהם ילדים וזקנים. כזכור, בשיחתו הטלפונית של ראש הממשלה נתניהו עם פוטין אתמול הדגיש האחרון את החשיבות של המתנה לחקירה לגבי מי האחראי למעשה הטבח אותו גינה.

בעקבות המתקפה הלילה מתחזקת כעת ההערכה כי פיטוריו של סטיבן בנון, האסטרטג הראשי של טראמפ ושל הבית הלבן, מראשות המועצה לביטחון לאומי, קשורים גם הם במחלוקת סביב ביצוע התקיפה. זוהי הפעם הראשונה שבה טראמפ ניצב בפני פשע מלחמה מהסוג שבוצע באידליב לפני מספר ימים, ונראה שהוא בוחר לפעול בדרך שונה לחלוטין מממשל אובמה.

כזכור, צבא אסד ביצע מספר תקיפות כימיות במהלך מלחמת האזרחים בת שש השנים בסוריה. זו שהגדישה את הסאה הייתה בע'וטה שליד דמשק, ב-21 באוגוסט 2013. צילומי טלוויזיה תיעדו את גסיסתם של מאות בני אדם – ילדים, גברים, נשים, זקנים – ולא היה ספק כי נעשה שימוש בגז סארין.

הנשיא אובמה התכווון להורות על תקיפה צבאית של המתקנים הכימיים של צבא אסד אך לבסוף, לאחר שהפרלמנט הבריטי הצביע כנגד הצטרפות ליוזמה צבאית שכזו ולאור התנגדות רוסית, נקט בפעולה דיפלומטית משותפת עם הרוסים. יחד עם הממשל הרוסי ובגיבוי האו"ם פעלו להסיר את כל מאגר הנשק הכימי שבידי אסד מסוריה. הסוכנות של האו"ם שטיפלה בחיסול המאגר אף זכתה בפרס נובל על כך. עוד הודגש בהחלטת האו"ם כי כל מתקפה כימית נוספת מצד אסד תהיה עילה למתקפה צבאית חוקית.

אלא שמאז היו מספר לא מבוטל של אירועים בהם צבא אסד השתמש במאגר הנשק הכימי המצומצם שככל הנראה נשאר בידו. אובמה לא נקט פעולה והתעלם, בעוד הרוסים מחזקים אחיזתם במדינה השסועה.

קשה עוד לומר מה ילד יום והאם תגובתו של טראמפ תוביל לריסון כוחו של אסד או חלילה להסלמה של מאבק אלים בין גושי ובין מעצמתי, בהתחשב בעמדת הרוסים בסוריה. אולם, ייתכן שזהו דווקא הניו-יורקר הגס והוולגרי מהבית הלבן שמשיב הבוקר לעולם את היכולת להתבונן בראי, ולדעת שהוא לא עמד מנגד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!