דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברק אובמה

פרשנות / "המתקפה האמריקנית בסוריה היא לקיחת אחריות משמעותית ביותר"

שמעון שטיין, עמית מחקר ב-INSS ובכיר במשרד החוץ לשעבר, מסביר שכדי להבין את מה שהתרחש אמש בסוריה יש לחזור לתגובתו הפושרת של אובמה למתקפה כימית ב-2013. "לא ברור אם המניע אסטרטגי או מוסרי, אבל טוב שזה נעשה" | ראיון

דונלד טרמפ משדר נאום בעקבות הפצצת כוחות ארה״ב את סוריה (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
דונלד טרמפ משדר נאום בעקבות הפצצת כוחות ארה״ב את סוריה (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות טילים נורו אתמול בשעה 6:00 שעון ישראל לעבר בסיס אווירי של צבא סוריה באזור חומס. הטילים נורו מספינות קרב בים התיכון, כנראה נגד הבסיס ממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב. לפי צבא ארה״ב יכולות הנשק הכימי של צבא סוריה נפגעו.

מיד לאחר התקיפה הוציא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודעה בה לצד גינוי מעשיו של אסד התייחס למדיניות ממשל קודמו בתפקיד ברק אובמה וסוריה ואמר "שנים של ניסיון לשנות את ההתנהגות של אסד נכשלו באופן דרמטי. כתוצאה מכך משבר הפליטים מעמיק והאזור לא יציב, מאיים על ארצות הברית ובעלות בריתה. אנחנו קוראים לאומות הנאורות להצטרף לארצות הברית ולשים סוף לשפיכות הדמים והרצח בסוריה".

ואכן, נראה שההתקפה האמריקנית אמש מהווה שינוי מדיניות מהמשטר הקודם. בעוד גם תחת ממשל אובמה תקף צבא ארה"ב מטרות בסוריה, המתקפה אתמול הייתה למעשה הפעם הראשונה מאז תחילתה של המלחמה בסוריה במרץ 2011 שארה"ב תוקפת באופן ישיר את משטרו של אסד.

מבחינת שמעון שטיין, עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, בעברו סמנכ"ל במשרד החוץ קשה להבין מה קרה אתמול אם לא מתייחסים לתגובתו של אובמה אחרי התקיפות הכימיות בעוט'ה באוגוסט 2013. "המתקפה הכימית ב-2013 חצתה את מדיניות הקווים האדומים של אובמה, לפיה הייתה פעולה התקפית מחויבת במציאות במקום, אבל אובמה התמהמה וקיבלנו הסכם סורי- אמריקאי. בדיעבד אחרי ההתקפה של אתמול אנחנו יודעים להגיד שנשארו הרבה שאריות של נשק לא קונבנציונאלי"..

כאמור אחרי התקיפה בע'וטה, אובמה, יזם תקיפה צבאית בסוריה, ותוך כדי ניסה לגבש קואליציה של מדינות שישתתפו בתקיפה. בריטניה דחתה את ההצעה ואובמה הביא את המהלך לאישור הקונגרס. פרט לכך, רוסיה הביעה התנגדות לתכנית התקיפה, ולנוכח איומיה של ארצות הברית לתקוף בסוריה, העלה פוטין הצעת פשרה, לפיה יסכים אסד למסור את הנשק הכימי שברשותו לפיקוח בינלאומי, שיוביל לפירוק נשק זה. אסד הכחיש שכוחותיו ערכו את התקיפה, אך הבהיר שהוא מחויב לקיום חלקו בהסכם הפשרה. ב-28 בספטמבר 2013 אישרה מועצת הביטחון פה אחד את ההצעה לפירוק הנשק הכימי בסוריה.

מדוע בניגוד לקודמו, טראמפ בוחר לפעול?

"המהלך עצמו הרתעתי ומטרתו לשלוח מסר ברור ששימוש בנשק לא קונבנציונלי הוא לא לגיטימי, אני חושב שהיו ספקות לגבי מקומה של ארה"ב בעידן טראמפ, ביחס לשאלה אם היא ממשיכה להיות המדינה שמובילה את העולם החופשי. האם אפשר לנחש מה תהיה התנהלות של ארה"ב בהמשך? לא. האם אפשר לישון בשקט עם טראמפ? גם לא, אישיותו לא יציבה והפכפכה. אבל מה שבטוח זה שראינו כאן לקיחת אחריות משמעותית ביותר. טראמפ לא ראה באסד בעיה משמעותית ואמר שהוא יעסוק בדאע"ש. הוא שינה את דעתו תוך 24 שעות".

מה האינטרסים של ארה"ב לפעול בסוריה?

"בשלב הזה למעט המאבק בטרור כנגד דאע"ש לא ברור לאף אחד מה האינטרס האמריקאי בסוריה אבל בין אם התקיפה אתמול הייתה על רקע אסטרטגים או מוסרי, טוב שהמעשה נעשה. הקהילה הבין לאומית צריכה לאמץ אמת מידה ונורמה, שכל שימוש של מדינה בנשק לא קונבנציונלי דינה להיענש".

נכון לעכשיו עוד לא ברורים ממדי ואופי התגובה של סוריה ובנות בריתה, איראן ובעיקר רוסיה, לתקיפה אתמול. לפני זמן קצר הודיעה רוסיה כי תשהה את התיאום הביטחוני עם ארה"ב בנוגע למרחב האווירי בסוריה,תיאום שמטרתו למנוע תאונות בין טייסים רוסים לאמריקאים. ניתן להניח כי צפויים בקרוב צעדים נוספים, הן במישור הפוליטי דיפלומטי ואין במישור הצבאי. אך בלי קשר לתוצאותיה ארוכות הטווח, נראה שבכוחה של המתקפה אתמול לעצב נורמת תגובה חדשה בכל הנוגע לשימוש בנשק לא קונבנציונלי במלחמה בסוריה ובכלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!