דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרים

ביקורת ספרות / רגע לפני הסדר: 9 ספרים מומלצים שבמרכזם משפחות

הצדדים הקשים של אימהות, אישה שמוותרת על החלום הרומנטי והורים שמתלבטים בין טובת בנם למוסר: כל הספרים שיעזרו לכם לקחת פסק זמן מהמשפחה שלכם לטובת משפחות אחרות

סדר פסח בבית משפחת בריל 1934 (צילום: Center for Jewish History, NYC/ flicker).
סדר פסח בבית משפחת בריל 1934 (צילום: Center for Jewish History, NYC/ flicker).
דפנה ברשילון
טל כרמון

מההחלטה הטעונה באיזה ארוחת סדר משתתפים, ההכנות ולאחריהן ערב החג, דרך טיולים ואירועים נלווים אחרים בחול המועד ועד לארוחת חג שני והמימונה, ימי פסח מזמנים לרבים מאיתנו מפגש משפחתי אינטנסיבי למדי. לכבוד תקופה זו, אספנו תשעה ספרים טובים לחופשה, כולם סוחפים אבל קצת מאתגרים, חלקם קלילים, חלקם עצובים, אך כולם מתארים משפחות על כל מה שהן מביאות עמן, אהבה ובטחון, כעס וקנאה. בכולם נבחנת המשפחה, על הציר שבין מובן מאליו לבחירה. תקראו, תצחקו ותבכו ושיהיה חג שמח.

הגבר הנוסף, האיש הרע הראשון, ארוחת הערב (כריכות באדיבות ההוצאות).
הגבר הנוסף, האיש הרע הראשון, ארוחת הערב (כריכות באדיבות ההוצאות).

1. האיש הרע הראשון/ מירנדה ג'ולי

מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת כנרת זמורה ביתן

לרומן הביכורים של מירנדה ג'וליי (סופרת סיפורים קצרים, אמנית, תסריטאית) צריך לבוא חופשיים (ברוח החג) מכל דעות קדומות ועכבות. ספר מצחיק, מזעזע ומופרע- על הצדדים הקשים של האימהות, על זוגיות מטורפת, על זהות והתבגרות ואהבה.

2. הרומאן המצרי/אורלי-קסטל בלום

הוצאת הספריה החדשה

ספר שלוקח את הסאגה המשפחתית הרב דורית המוכרת לנו מספרים רבים, מבלבל אותה, הופך אותה ומאתגר אותנו בכל מה שקשור למושגי משפחה, הורים- ילדים ועוד. כל זאת בהומור, בקלילות ובהמון רגש. ללא ספק הספר הכי טוב שלה ללא ספק.

3. הגבר הנוסף/ ג'ונתן איימס

הוצאת ספרי פן ידיעות אחרונות

במרכז הספר מערכת יחסים בין בחור צעיר שמגיע לעיר הגדולה ניו יורק, ושוכר חדר אצל מעין ג'יגולו מזדקן, עני אך חובב תרבות גבוהה. מערכת היחסים העדינה והאינטימית הנוצרת ביניהם, על אף המסגרת המשונה והמשעשעת שלה, מרתקת ונוגעת ללב.

מוות רך מאד, הרומאן המצרי, העלמה מקזאן (כריכות באדיבות ההוצאות).
מוות רך מאד, הרומאן המצרי, העלמה מקזאן (כריכות באדיבות ההוצאות).

4. העלמה מקזאן/ מאיה ערד

הוצאת חרגול

מי שעוד לא קראה את ספרה הלפני-אחרון (וכולם מצוינים) של מאיה ערד מתבקשת לעשות זאת בפסח הקרוב. במרכז הרומן אישה בשנות הארבעים לחייה, רווקה, שאט-אט מוותרת על הפנטזיה הרומנטית שליוותה אותה כל חייה. הדמויות אמנם שנויות במחלוקת, אך ילוו אתכן זמן רב אחרי סיום הקריאה.

5. ארוחת ערב/הרמן קוך

מהולנדית: ענבל זילברשטיין, הוצאת כתר

מפגש משפחתי שגרתי כביכול, בין שני אחים ובנות זוגם, שקורה בארוחת ערב במסעדת יוקרה, מתפתח למותחן פסיכולוגי ושאלות מוסריות על החיים. בספרו של הרמן קוך, הבנים של הזוגות שנפגשים מעורבים בפשע אלים וההורים מנסים מצד אחד לגונן על ילדיהם אך מן הצד השני המוסר כל הזמן חוזר ותוקף אותם, אם דרך האופן בו הם צריכים להתמודד על ילדיהם ואם כמה טיפ צריך להשאיר במסעדה. ספר מעולה ומומלץ לחובבי ספרי מתח.

6. בנות בראון/עירית לינור

הוצאת קשת

בנות בראון כבר הפכה לקלסיקה, לאחר שעובדה לסדרת טלוויזיה מעולה בכיכובה של ירדן בר-כוכבא. בספר ניתן לראות את ההשפעות של ג'יין אוסטין על עירית לינור. משפחת בראון שחיה במושב נידח מתמודדת עם קשיים כלכליים, עם בעל הון שנכנס למושב ומתערבב בחיי המשפחה, נשים שיוצאות לעבוד וקשר קסום בין שתי אחיות. מצד אחד ספר ישראלי עם הומור וציניות שיש רק בישראל מצד שני מערכות יחסים שאפשר בקלות לדמיין אותן מתרחשות במאה ה-19 במרחבים הירוקים של אנגליה.

ירוס הולכת לירושלים, סדר נשים, בנות בראון (כריכות באדיבות ההוצאות).
ירוס הולכת לירושלים, סדר נשים, בנות בראון (כריכות באדיבות ההוצאות).

7. מוות רך מאוד/סימון דה בובואר

מצרפתית: מיכה פרנקל, הוצאת כתר (תמונה מהאתר)

ספרה של דה בובואר מ-1964 הוא אולי יצירתה הגדולה של ההוגה הפמיניסטית. מוות רך וארוך מתאר את פרידתה הכואבת של דה בובואר מאימה, שבימיה האחרונים מנסה לאחוז בחיים ולחזור לנקודות שונות בזמן. זהו גם ניסיון של דה בובואר להתפייס עם אימה ולאהוב אותה על מי שהיא ולא על מי שדה בובואר רצתה וציפתה ממנה להיות. הפרידה של דה בובואר מאימה הייתה קשה לה מעבר למה שציפתה והיא כותבת על כך באומץ וכאב רב.

8. סדר נשים/ עמיה ליבליך

הוצאת שוקן

בספרה סדר נשים, עמיה מראיינת נשים בישראל החיות בשלל צורות חיים ומבנים משפחתיים. ליבליך מציירת תמונת פסיפס מעניינת על הנשיות בישראל מתוך סיפורים אישיים של נשים שבחרו להיות אמהות יחידניות, לא להינשא, לנהל זוגיות במרחק ועוד. ברגישות וחכמה, ליבליך מקרבת בין דמויות שונות לבינך הקוראת ומעוררת הזדהות, אמפתיה, ובעיקר הרבה מחשבה.

ומשהו לילדים:

9. ירוס הולכת לירושלים/בת עמי מלניק

הוצאת דרור לנפש

סיפורה של ירוס, ילדה אתיופית וסיפור העלייה שלה ושל משפחתה לארץ ישראל. הספר נכתב בעקבות סיפוריהם ועדויות של  עולי אתיופיה מבית שמש, סיפוריהם המרגשים והאמיצים של העולים מאתיופיה מסופר מהזווית של ירוס הילדה והוא מתאים לילדים ומבוגרים שמספרים בפסח את סיפור יציאת מצרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!