דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / שכרם של עובדי האבטחה במערכת החינוך יפגע קשות בגלל החופשה

המאבטחים צפויים להשתכר החודש בעבור עשרה ימי עבודה וזאת מכיוון שחופשת הפסח, שאורכה כשלושה שבועות תתקיים כולה בחודש אפריל | לטענת משרד האוצר, הרשויות המקומיות תוקצבו על מנת שיוכלו לאפשר לעובדים העסקה רציפה, אך העדויות מהשטח מספרות סיפור אחר לחלוטין

מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שכר חודש אפריל של אלפי עובדי אבטחה בשירות הרשויות המקומיות המועסקים בבתי ספר וגנים, צפוי להפגע קשות והם צפויים להשתכר החודש בעבור כעשרה ימי עבודה בלבד, זאת מכיוון שהשנה חופשת הפסח שאורכה שלושה שבועות, תתקיים כולה בחודש אפריל.

ממשרד האוצר נמסר כי "מדיניות שר האוצר ומשרד האוצר היא צמצום העסקת עובדי קבלן וקידום העסקה ישירה של העובדים. בהמשך לכך, המשרד מתקצב את הרשויות המקומיות מידי שנה לטובת העסקה רציפה של העובדים על פני 12 חודשים בשנה, בהם נכללים גם חגי תשרי, חנוכה ופסח", אולם מבירור שערכנו עם מספר עובדים ברחבי הארץ, עולה תמונה המעידה כי בפועל העובדים המועסקים בשכר שעתי אינם מקבלים שכר בגין חופשות החגים.

"מי שנפגע בעיקר זה עובדים בחטיבות ותיכונים שבהם אין גם קייטנות, מה שאומר שהחל מה-1.4 באפריל עד ה-19.4 אין להם עבודה" אמר ל'דבר ראשון' מאבטח במוסד חינוך בירושלים. לדבריו חברות רבות אינן משלמות אף את תוספת החג המגיעה לעובדים. התוספת מגיעה לעובדים שעתיים בשירות הציבורי, וכן לעובדי הניקיון והשמירה בשירות מגזר זה, אשר עבדו ביום טרם החג וביום שלאחריו – וכן לעובדים שלא שובצו לימים אלה בסידור העבודה.

מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר ראשון).
מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר ראשון).

"אני עובד שעתי, ואני מקבל שכר לפי הימים והשעות שאני עובד" אמר לנו מאבטח אחר של מוסד חינוך ברמלה. "זה יוצא משהו כמו שישה ימים החודש. ככה זה בכל החגים. אתה מנסה לקחת עבודות ערב אם אתה יכול. יש לפעמים מוסדות לילדים מוגבלים שעובדים גם בחופש אז מנסים לעבוד שם".  מבדיקה של 'דבר ראשון' עלה כי גם ברשויות מקומיות נוספות המצב דומה.

נזכיר כי במסגרת הסכם ניסנקורן-כחלון מיולי 2015 הוסכם כי עובדי הניקיון והשמירה במוסדות החינוך יועסקו בהעסקה רציפה משך 12 חודשים בשנה. באשר למאבטחים בחודשי הקיץ ייושם ההסכם כבר בקיץ החולף, כשהאוצר העביר לראשונה תקציבים לשם העסקתם גם במהלך הקיץ באבטחת הקייטנות ופעילויות מועצה נוספות. באשר לעובדות הניקיון היה המצב מורכב יותר, וזאת דווקא משום שהאוצר תקצב את עבודתן מלכתחילה בגין 12 חודשי עבודה, אולם הרשויות המקומיות נטו לאורך השנים לעשות שימושים שונים בכספים אלו, כפי שעולה מדו"ח המרכז להעצמת האזרח. לפיכך עובדות הניקיון בבתי הספר לא הועסקו באופן רציף גם בקיץ האחרון, ויש לקוות כי מגמה זו תשתנה בקיץ הקרוב. ייתכן מאוד כי גם העסקתם של המנקות והמאבטחים בתקופות החופשים הארוכים סובלת מבעיה דומה של הבלעות התקציב המיועד להן בתקציבן הכולל של הרשויות.

הנהגת פורום ועדי ההורים היישוביים ויושב ראשה פז כהן פנתה במכתב בנושא לממונים על נושא אבטחת מוסדות החינוך במשרד החינוך, במשטרה, בשלטון המקומי וכן ליו"ר ההסתדרות: "בשונה מחודש אוגוסט, בחודש אפריל משום מה אין מוכנות מצד השלטון המקומי ליישם את הנוהל שיושם בחודש אוגוסט. כל עוד לא משלמים למאבטחים שכר גלובלי, כפי שניתן למורות גננות וסייעות (שזה מה שצריך להיעשות), יש צורך בחשיבה מחודשת עד כמה ימי חופשה ללא תשלום ניתן לקיים בחודש, אבל לא יתכן מצב שבו מכריזים באמצעי התקשורת על עבודה רצופה של 12 חודשים, ובפועל הדבר לא מתממש. אנחנו פונים אליכם בבקשה לטפל בנושא ולהבטיח למאבטחים היקרים של ילדינו במוסדות החינוך פרנסה ראויה גם בחודש זה".

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "הרשויות המקומיות מפעילות מערך בקרה שבודק שקבלני השמירה והניקיון המספקים להם שירותים משלמים שכר כדין לעובדיהם. על עובד קבלן שמירה או ניקיון המועסק במתן שירותים לרשות מקומית שסובר שמעסיקו לא משלם לו את שכרו כדין, לפנות לרשות המקומית שתבדוק ותטפל בעניין".

תגובת עיריית ירושלים: "העירייה פועלת על-פי הסכם שנחתם בין הסתדרות העובדים למשרד לביטחון פנים לפיו יש להעסיק באופן רציף את המאבטחים בחודשים יולי אוגוסט, על אף החופש. ואולם, בהסכם זה לא ניתנו הנחיות באשר לחופשת של חגי תשרי ופסח. יחד עם זאת, העירייה פועלת באופן פרטני, ולפנים משורת הדין, למציאת פתרונות למאבטחים אשר מעוניינים לעבוד במהלך תקופה זו."

מעיריית רמלה לא התקבלה תגובה לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!