דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסח התשע"ז

פסח התשע"ז / סוגרים את הסדר: הטבחים הצה"ליים שנשארים להכין את ארוחת החג

בשביל אלפי החיילים שיסגרו את החג בבסיס, ישנה משמעות גדולה לאוכל שיוגש בחדרי האוכל הצה"ליים בארוחת החג | שוחחנו עם שלושה טבחים שעובדים כבר שבועות על התפריט וההכנות

רס"מ יוחאי בן מעש (צילום: דובר צה"ל).
רס"מ יוחאי בן מעש (צילום: דובר צה"ל).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

הערב יערכו אלפי חיילים את סדר הפסח בבסיסים מרוחקים מבתיהם, ויסעדו את ארוחת החג יחד עם חבריהם בצבא. לשם כך נערך צה"ל ומכין את הבסיסים הן מבחינת כשרות והן מבחינת מזון לליל הסדר. על פי הנתונים רכש צה"ל השנה כ-61.5 טון מצות, 8.5 טון דגים, 52 טון בשר עוף, הודו, צלי בקר ובשרים על האש, 115 אלף שניצלים כשרים לפסח, טון חזרת, כשני טון חרוסת וכשני טון ארטישוק. לקינוח יסופקו כ-8.5 טון עוגות ועוגיות כשרות לפסח.

בנוסף, לקראת החג נערך מרכז המזון בצה"ל לספק שלל מוצרים כשרים לפסח ובהם כ-7.5 טון קמח מצות, 4 טון קמח תפוח אדמה, כ-120 אלף יחידות של לחמניות כשרות לפסח ו-2.7 טון אבקה להכנת כופתאות מקמח מצה.

מאחורי המספרים עומדים טבחים, נגדים ומנהלי מטבחים שמפיקים את אחד האירועים הגדולים בבסיס הצה"לי – ליל הסדר. הם עובדים על האירוע שבועות לפני, מתכננים, שוקלים חושבים מבשלים עורכים ומנקים. חלקם נשארים בסופו של דבר עם החיילים בבסיסים ואוכלים איתם, חלקם חוזרים הביתה למשפחה. קבלו את הטבחים הצבאיים שבזכותם הכל קורה.

רס"ר יקיר סעדון (33) מנהל המטבח של גדוד 71 בשריון, נשוי לחווה ואבא ליהב בת שנה וחודשיים, גר בקרית ים ומשרת במצפה עדי שבאזור קריית שמונה, קיבל את האספקה לפסח לפני כמה ימים ומספר לנו שהתהליך התחיל עוד הרבה לפני קבלת המצרכים ותחילת הכשרת המטבח.

"ההכנות התחילו לפני יותר משבוע, אנחנו ישבנו על התפריט לפני שלא יהיו פאדיחות, אמרנו שצריך להשקיע כמה שיותר בארוחה, שהחיילים ירגישו טוב כשהם יסגרו בליל הסדר, הארוחה זה החלק הכי משמעותי ולא משנה איך הגעת לפני, ארוחה טובה משפרת את המורל. זה מאוד חשוב."

סעדון מסביר שבשבילו ובשביל הצוות כל חייל חשוב, והכי חשוב, שיצא מרוצה מהארוחה. הוא מספר על חייל טבעוני שישב איתו לפני הזמנות האספקה "שיתן לי רעיונות מה הוא יכול לאכול בליל הסדר, הוא אמר שאף פעם לא דאגו לו ככה, אפילו לא בבית".

אחרי התכנון, סעדון והצוות ניגשים לניקיונות ולהכשרת המטבח "ניקינו את המכולות, קיבלנו אספקה כשרה לפסח, האספקה של ארוחת החג מגיעה ביום ראשון. שם מתחילים הכנות לליל הסדר עצמו, לפני כמה ימים הגיעו 6 מילואימניקים של הרבנות והשביתו את המטבח ליום וחצי כולל השבתה של כל מוצרי החשמל. ממלאים דודים במים, מחברים כלבי גז שהמים ירתחו וטובלים את הכלים בפנים. ההכשרה מסתיימת שלושה ימים לפני הסדר. כבר בשישי מתחילים לאכול אוכל כשר ואסור להכניס חמץ לבסיס כי כל הבסיס כשר."

סעדון מכין כבר שנים ארוחות לליל הסדר ומספר שהשנה הלכו על ארוחה בליגה אחרת "מרק קניידלך זה חובה בכל צה"ל, חוץ מזה הארוחה מחולקת כמובן למנות, מנה ראשונה מנת דגים, דג לברק בנוסח מזרחי, אני בחרתי את התפריט, כל בסיס מכין מה שבא לו. לאחר מכן קציצות תפוח אדמה במילוי עוף, תפוח אדמה בסגנון "אנה" שזה חיתוך מיוחד ברוזמרין קרם בטטה, ארטישוק ממולא, פרגיות על הגריל בשום ולימון. בשר בקר ברוטב פטריות ושוק ממולא.

רס"ר יקיר סעדון, מימין (צילום: דובר צה"ל).

קינוח זה קצת בעייתי בגלל הכשרות, התאמצנו השנה ונכין מוס שוקולד וגלילית ממולאת בקרם פטיסייר מצופה בשוקולד. הגלילית זה מצה, עוד יהיו מצות מטוגנות בציפוי שוקולד, שזה מגיע עם קצפת ופירות העונה."

סעדון מספר מה היא ארוחה מוצלחת בשבילו "ארוחה מוצלחת זה שאנשים קמים ומוחאים כפיים. צוות המטבח נכנס וכולם עוצרים ומוחאים כפיים. בגדול תמיד יש חשש שהדברים לא יראו כמו שצריך, אבל אנחנו מאוד מתאמצים, אנחנו עורכים שולחן לדוגמה, הניראות מאוד חשובה, יכול להיות אוכל מאוד טעים אבל חשוב גם שהשולחן יראה חגיגי".

נתן אלחנדרו גרי ביגס, בן 23 מחיפה, הוא חייל בודד שעלה לארץ ב-2014 ממקסיקו סיטי והתגייס באפריל 2016. בהתחלה היה נתן במסלול להיות תותחן אבל בגלל בעיות רפואיות לא התאפשר לו להמשיך להיות לוחם והוא עבר להיות תומך לחימה. נתן מאוד אוהב את המדינה ומספר שהיה לו מאוד חשוב לתת אחרי שקיבל כל כך הרבה, "קיבלתי הרבה עזרה מהארץ ורציתי להחזיר. קיבלתי כסף כשעליתי ודאגו לי מאוד, נתנו לי הרגשה טובה רציתי לשמור על המדינה."

בנובמבר 2016 קיבל נתן תפקיד חדש – טבח בגדוד רעם של אגד 282. בתפקידו החדש פגש שוב נתן את כל החיילים שאיתם עשה את הטירונות. "אני נהנה מהעבודה, אבל קשה לראות את כל החברים ואני לא איתם. הם הולכים לפעילות מבצעית ואני מכין סלטים" סיפר. למרות זאת נתן שמח בחלקו ומספר על החוויה של להכין את ליל הסדר ולסגור את החג בבסיס "עשינו את כל הניקיונות במטבח וכבר במוצאי שבת מתחילים להכין את האוכל. עוף, בקר, סלטים. מבאס אותי להישאר אבל אני יודע שאני מכין אוכל לחברים שלי שעובדים קשה אז אני שמח.

אם אני רואה את כל האנשים שמחים ונהנים אני שמח ואני יודע שעשיתי עבודה טובה. זאת שנה ראשונה שאני בפסח בצבא, בשנה שעברה הייתי במחווה אלון ויצאתי הביתה למשפחה ועשינו סדר. זה משהו מיוחד לעשות חג בישראל. זה גם מיוחד לעשות עם החברים את החג."

רס"מ יוחאי בן מעש, בן 40 מכרמיאל, נשוי ואב לשני ילדים, משרת בחטיבת שריון 401 ומנהל את מטבח המפקדה שיושבת במעלה אדומים, היה אמור לסגור עם החיילים את ליל הסדר אבל ברגע האחרון שוחרר.

יוחאי, כבר 25 שנים טבח בצה"ל מספר שאחד הדברים הכי משמעותיים בעבודה זה הצוות במטבח "אנחנו כמו משפחה, יושבים בחוץ אחרי הארוחה רק הטבחים, אני מאוד גאה בחיילים שלי, יש לי זוג טבח וטבחית שהכירו במטבח וכמעט שנה וחצי הם ביחד זה תענוג, וזה האידיאל מבחינתי".

יוחאי, שמפקד על צוות מטבח של 6 חיילים, מספר מה חשוב מבחינתו בתור מפקד מטבח "זה אנשים שלפני הצבא לא ידעו מה זה סכין, כאן הם מקבלים הכשרה, זה מקצוע לכל החיים זה מקצוע שבאמת כיף לאהוב אותו ושווה לאהוב אותו כי זה אחד הצרכים הבסיסיים שלנו אם אפשר שאנשים יהנו ממנו זה שווה הכל.

לי מאוד חשוב לתת לצוות לזרום, טבח בא אלי יום לפני ארוחת צהריים ואומר שיש לנו ירכיים בוא נכין להם פרגיות, אני אומר לו זה 120 פרגיות, זה עבודה קשה, הטבח עמד שעה והכין אחד אחד, זה רצינות. אני מרגיש שהעבודה מאוד חשובה להם, הם חיים עם החיילים ביחד, הם מרגישים מחויבות, מרגישים כמו משפחה."

השנה, מספר יוחאי, עושים בבסיס סדר יחסית מצומצם, בין 20 ל-40 חיילים שנשארים בבסיס ועדיין חשוב ליוחאי ולצוות להשקיע מעל ומעבר "ההכנות לארוחה זה יום שלם, הכי חשוב שהחיילים ירגישו כמו בבית".

יוחאי מדגיש את החשיבות של האוכל במערך הצה"לי "הרבה פעמים יש הבדל בין תרג"ד או תרח"ט מוצלח בגלל המזון. האפקט של המזון זה לא רק בישול זה גם הפינוק, גם מנת קרב שמוגשת עם חיוך, מבחינת אותו חייל שמקבל את השירות זה שווה את הכל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!