דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

דעות / טוב תעשה ישראל אם תרחיק עצמה מתמיכה בצדדים הלוחמים בסוריה

"מדוע נתניהו, ויחד עמו בוז'י, הפכו לקהל מעודדים של התקיפה האמריקאית בסוריה? ישראל היא לא סגן השריף האזורי. היא לא התבקשה להיות כזאת, והיא לא אמורה להיות כזאת. השריף עצמו - שיעשה מה שהוא חושב לנכון"

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'באד זריף ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד נשיא ארה"ב הנבחר דונאלד טראמפ (צילום: Kremlin.ru, סוכנות AP).
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'באד זריף ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד נשיא ארה"ב הנבחר דונאלד טראמפ (צילום: Kremlin.ru, סוכנות AP).

לא נדרש חוש ריח מפותח במיוחד כדי לזהות את האפשרות שסוריה הופכת לחבית נפץ אזורית, ואולי גם עולמית. חבית שיכולה להתפוצץ, לראשונה, בגלל גפרור מקרי או מכוון שייזרק לתוך הדלק שבתוכה על ידי אסאד. ההידרדרות או ההסלמה האסטרטגית היא בפתחנו, ולו רק בגלל שטראמפ החליט שהוא משחק את המשחק האסטרטגי שמבוסס על קווים אדומים, מה שמאפיין עבודת שריף בעיירה אמריקאית שכוחת אל. אסאד חצה את הקו האדום, טראמפ מיהר להתנפל עליו, ועכשיו הוא יושב בבית ומחכה לראות אם אסאד מסוגל להכיל את סטירת הלחי הקלה שחטף, או שיעשה טעות ויצעד צעד נוסף מעבר לקו האדום.

כל צעד נוסף שאסאד יצעד יחייב את טראמפ להגיב, כי כך זה כשמשחקים בקווים אדומים. טראמפ יגיב, ואסאד יגיב, והסכוי לחיכוך או להגדלת "פוטנציאל חיכוך" בין האמריקאים לרוסים עולה ועולה, ואין מי שיבלום את המעלית הרעה הזאת. לא או"ם ולא שמום.

יש רק שחקן אחד שיכול לנסות ולבלום את הטיפוס של המעלית האסטרטגית הבלתי נמנעת שיצר טראמפ, ושמו פוטין. הוא יכול – לא מפני שהוא הומאניסט רודף שלום – אלא מבין שהוא יכול עכשיו להרוויח עוד כמה "מטבעות" מול האמריקאים. איך הוא עושה זאת? מאוד פשוט – מאיים בחיכוך עם האמריקאים, אבל חיכוך לא ישיר. כלומר – ילחץ באופן מכאיב על פרוקסיז של האמריקאים כדי לאותת לטראמפ – לעצור.

כך נראה חיכוך בין מעצמות. כל אחת לוחצת על הפרוקסי של יריבתה. ארה"ב על סוריה ובכך היא גם לוחצת על רוסיה ופוטין (ובעקיפין גם על איראן), ועל מי פוטין ילחץ?

שאלה גדולה. לא על ישראל… הוא עדיין רחוק מזה… אבל הוא בהחלט יכול ללחוץ על סעודיה (על ידי דחיפת הפרוקסיז הג'יהאדיסטים שנתמכים על ידי איראן), ומכאן על ירדן, שלמעשה הקרב על עתידה כבר החל.

כולם לוטשים עיניהם לירדן, המעורערת גם מבפנים, שמכילה בדואים ופלשתינים, שכלכלתה חלשה מאוד, והיא מאויימת למעשה על ידי כולם: הג'יהאדיסטים השיעים שבתוך ירדן, בניצוחה של איראן, הג'יהאדיסטים שמתחפרים על גבול ירדן סוריה ומאיימים לזלוג פנימה, לחץ מכיוון עיראק על ידי ארגוני הג'יהאד, והנה זירה חדשה שישראל וארה"ב חייבות להגן עליה, ולמנוע את נפילתה. התמוטטות של ירדן היא הרעה משמעותית של מצבה האסטרטגי של ישראל, משום שהיא תהיה מוקפת כמעט מכל עבר (פרט לצד המצרי) על ידי כוחות פרוקסי של איראן ואולי כוחות איראניים.

נראה שגם המנהלים בישראל מודעים להתפתחות אפשרית כזאת. כך אפשר, אולי, להסביר את הצעותיו של נתניהו בהקשר של קו המגע בין ירדן לסוריה. אי אפשר מצד שני להבין מדוע נתניהו, ויחד עמו בוז'י, הפכו לקהל מעודדים של התקיפה האמריקאית בסוריה. ישראל היא לא סגן השריף האזורי. היא לא התבקשה להיות כזאת, והיא לא אמורה להיות כזאת. השריף עצמו – שיעשה מה שהוא חושב לנכון, אבל מיותר למחוא כפיים ובכך להפוך למטרה רלוונטית לרוסיה, כדי להכאיב או לאותת לאמריקאים לעצור את ההסלמה האסטרטגית שהם יצרו. הכוונה ב"מטרה רלוונטית" אינה לתקיפה ישירה של ישראל על ידי רוסיה, אלא להעצמת ההצקה לישראל על ידי ארגוני הג'יהאד, כאיתות לטראמפ שכדאי לו לעצור.

ישראל חייבת להוציא את עצמה מהמשוואה שבין ארה"ב ורוסיה. זאת משוואה שיש בה פוטנציאל קטלני, שכן, גם פוטין וגם טראמפ אינם חסידי אומות העולם. הם כרישים עסקיים במובן הרע ביותר של המילה, וצריך לעשות הכל להימנע מהימצאות מול וכנגד האינטרסים שלהם. של שניהם.

ישראל נאבקה צבאית ביכולות הסובייטיות – ובעיקר במערכות הטילים נגד מטוסים: במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת שלום הגליל. הרוסים מחפשים שדות חיכוך חדשים שמייצגים התנגשות צבאית אופרטיבית בין מזרח ומערב. אסור לנו להיות חלק משדה הניסויים הזה. אם נהיה – נילחם וגם ננצח… אבל מי צריך את זה אם אפשר להימנע מכך על ידי קצת איפוק וסתימת פיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!