דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרפת

צרפת / מרין לה פן הכחישה מעורבות צרפתית בהסגרת יהודים בשואה

עשרים שנה לאחר שהכירה צרפת לראשונה באחריותה, אתמול אמרה מועמדת הימין הקיצוני בבחירות כי צרפת לא אחראית להסגרתם וגירושם של יהודים בזמן השואה. משרד החוץ גינה: "הכרזה זו מנוגדת לאמת ההיסטורית"

המועמדת לנשיאות צרפת, מארין לה-פן, מנופפת לקהל בכנס בחירות. (צילום: AP Photo/Thibault Camus).
המועמדת לנשיאות צרפת, מארין לה-פן, מנופפת לקהל בכנס בחירות. (צילום: AP Photo/Thibault Camus).
שי ניר

מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות צרפת מרין לה-פן עוררה מהומה כשהכחישה את מעורבותה ואחריותה של ממשלת צרפת בהסגרה וגירוש משטחה של יהדות צרפת לידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

בראיון לרדיו RTL אמרה לה פן, "אני לא חושבת שצרפת אחראית לוול ד'היב", כשהיא מתייחסת ל"מצוד וולדום דיוור",  אירוע בו רוכזו  אלפי יהודים באצטדיון לפני שילוחם למחנות המוות.

כ13 אלף יהודים גורשו בידי משטרת פריז בתאריך 16-17 ליולי 1942, רבים מהם החוזקו בתנאים אכזריים בפריז באצטדיון. בסה"כ גורשו מצרפת, במהלך השואה, 75 אלף יהודים למחנות ההשמדה ומתוכם שרדו 2,500 יהודים בלבד.

יריבה המרכזי של לה-פן במירוץ לנשיאות, מועמד המרכז, עמנואל מקרון, היה בין המבקרים על דבריה מיום שני. מקרון אמר כי לה-פן עשתה "טעות חמורה" והוסיף כי "מצד אחד זו טעות היסטורית-פוליטית ומצד שני זהו סימן כי מרין לה-פן היא ביתו של ז'אן-מרי לה-פן. אביה של לה-פן הואשם תדיר באנטישמיות וגזענות. מרין לה-פן עצמה הוציאה את אביה ממפלגת הימין הקיצוני 'החזית הלאומית', שהיה ממייסדיה, בניסיון למשוך מצביעים מן המרכז.

המועמד הסוציאליסטי לנשיאות, בניוט המון, אמר "היכן שמרין לה-פן לא אוהבת את ההיסטוריה, היא מסובבת אותה." והוסיף בראיון לרדיו RTL כי "אם הייתה למישהו התלבטות לגביה אם היא ימינית-קיצונית, אין עוד ספק."

המועמד החלש לנשיאות, ז'אן לאסל, מחוקק בעלת עמדות מרכז אמר על דברי לה-פן כי הם "מבישים וגורמים לי לרצות להקיא" בראיון לרדיו פראנסינפו.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה לדברי לה-פן, " אנו מגנים את התבטאויות מרין לה-פן כי צרפת לא אחראית לגירוש היהודים משטחה בשואה. הכרזה זו מנוגדת לאמת ההיסטורית, כפי שבאה לידי ביטוי בהצהרות נשיאי צרפת אשר הכירו באחריות המדינה לגורל היהודים הצרפתים שניספו בשואה. הכרה אשר עומדת בבסיס ציון ימי הזיכרון לגרוש היהודים מצרפת, וללימוד השואה במערכת החינוך – מרכיבים חשובים במאבק נגד האנטישמיות, שלצערנו מרימה את ראשה גם היום."

מאוחר יותר לה-פן התייחסה לה-פן לביקורות ומסרה כי, "משטר וישי לא היה צרפת" בהדגישה כי זו הייתה עמדת המנהיגות הצרפתית, כולל תחת הנשיא שארל דה-גול, עד להתייחסותו "השגויה" של הנשיא לשעבר ז'אק שיראק ביחס לתפקידה של צרפת ברדיפות אחר היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. "זה לא פותר את אחריותה האישית והמעשית של צרפת שלקחה חלק בגירוש המפלצתי של 'ולודרום דיוור', כתבה לה-פן.

לאחר שנים של הכחשה, הנשיא שיראק, בשנת 1995 ובתחילת כהונתו, היה הראשון להצהיר על חלקה של צרפת בגירוש היהודים בפרסמו התנצלות ציבורית.

שני המועמדים שיזכו למרבית הקולות בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות יתמודדו בשנית ב-7 במאי השנה. הסקרים מנבאים כי לה-פן תתמודד בסיבוב השני של הבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!