דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מזכיר המדינה האמריקני ושר החוץ הרוסי נפגשו לדיון בנושא סוריה

במסיבת העיתונאים שערכו אתמול (ד'), הדגישו השניים את חשיבות הקשר התקין בין המדינות | מוקדם יותר פרסם משרד החוץ הרוסי הודעה לפיה האסטרטגיה האמריקנית במזה"ת אינה ברורה, ונשיא ארה"ב טען כי הרוסים ידעו בוודאות על התקיפה הכימית באידליב

מזכיר המדינה רקס טילרסון ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בפגישה ברוסיה 12.4.17 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko).
מזכיר המדינה רקס טילרסון ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בפגישה ברוסיה 12.4.17 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko).
דוד טברסקי

מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, נפגש אמש (רביעי)עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב ונשיא רוסיה , ולידימיר פוטין, לדיון בנושא התנהלות המדינות ביחס ללוחמה בסוריה. זה המפגש הרשמי הראשון בין שתי המדינות, מאז תקפה ארה"ב בסיס של חיל האוויר בסוריה בשבוע שעבר.

במסיבת עיתונאים משותפת עם טילרסון, ציין לברוב שהנשיא פוטין הביע נכונות לחזור להסכמי התיאום האווירי בין המדינות. "הנשיא מוכן לחזור לתיאום בתנאי מקדמי – שתהיה ברורה לצדדים המטרה הראשונית לפעולות של הצדדים בסוריה, מלחמה בכוחות הטרור השונים באזור" אמר לברוב. במהלך הדברים, הדגישו השניים את העובדה שקיימת אי הסכמה לגבי האחריות של רוסיה וסוריה לשימוש בנשק כימי.  טילרסון ציין שממשלת סוריה השתמשה בפצצות כלור, ובסוגים שונים נוספים של נשק כימי, בלפחות חמישים מקרים במהלך הלחימה במדינה, וטען כי לארה"ב יש את ההוכחות לכך. מנגד, אמר לברוב כי "רוסיה עומדת על כך שצריכה להיעשות חקירה עצמאית אובייקטיבית" בנושא, וציין שאת החקירה צריכים לבצע כוחות בינלאומיים בלתי תלויים של האו"ם. לדבריו, מבחינת רוסיה העדויות הקיימות כרגע בקשר להתקפה באידליב לפני כשבוע הן "חלקיות בלבד".

הניו יורק טיימס פרסם, מוקדם יותר אתמול, כי הפקידות הבכירה בית הלבן, בכללה גם טילרסון, ביקשה לציין שמוקדם עדיין להבין האם רוסיה הייתה מעורבת בתקיפה הכימית וכי יש צורך בחקירות נוספות.

אל מול דברים אלה, עיתון האופוזיציה הרוסי, נובאיה גאזייטה, טען אתמול כי על סמך עדויות של חיילים רוסים בסוריה, התקיפה הכימית בשבוע שעבר בוצעה על ידי כלי טיס, ומאות חיילים ואנשי צבא רוסים באזור היו עדים לכך. ידיעה זו עומדת לא רק בניגוד לדברי לברורב אלא גם לטענה הרשמית של רוסיה, לפיה הנשק הכימי התפזר בעיירה חאן שייחון אחרי שמטוסי חיל האוויר הסורי הפציצו מפעל לייצור נשק כימי שהפעילו המורדים באזור.

טילרסון הודה שמערכת היחסים, ורמת האמון, בין שתי המעצמות נמצאות במקום נמוך מאוד, אך אמר כי מצב עניינים זה לא יכול להמשך, ודאי כשמדובר בשתי מעצמות גרעיניות. "אנחנו צריכים להחזיר את האמון בין הצדדים" אמר, "כדי שנוכל לחזור ולנסות לפתור את אותן שאלות שדורשות תשובות דחופות".

עוד ציין טילרסון, כי לא דן עם עמיתו בשינוי מצב הסנקציות שהטילה ארה"ב על רוסיה בעקבות סיפוח קרים באביב 2014, וכי הן עומדות בתוקפן. לברוב ביקש להדגיש כי ארה"ב לא מאיימת כרגע בהחרפת הסנקציות כנגד רוסיה בשום תנאי.

מוקדם יותר אתמול, פרסם לברוב הודעה על כך שרוסיה מקבלת מסרים סותרים מהבית הלבן, וכי האסטרטגיה של ארה"ב במזרח התיכון אינה ברורה. במהלך מסיבת העיתונאים, הבהיר טילרסון שמנקודת המבט בוושינגטון, משטרו של אסד יגיע בקרוב לקיצו. "הם עצמם אשמים בכך, בגלל ההתנהגות שלהם, בגלל המלחמה שנמשכת כל כך הרבה שנים" טען טילרסון, "מבחינת ארה"ב , אנחנו מבינים שרוסיה נחשבת לשותף קרוב של אסד, והיא יכולה לעזור לאסד להבין את המציאות הזו".

בתגובה, הדגיש לברוב שממשלת רוסיה, והנשיא פוטין, לא מתכוונים לנקוט בשום עמדה כלפי קיומו או אי קיומו של שלטון אסד. "בסוריה אנחנו עובדים על פי בקשת שלטון לגיטימי, שחבר באומות המאוחדות ולא נמצא תחת שום סנקציה של מועצת הביטחון של האו"ם" אמר לברוב, "אנחנו נמצאים שם כדי להלחם בטרור ולא לאפשר בשום אופן שעל דמשק ישתלטו דאע"שניקים, נוסראתים ודומיהם". על רקע דברים אלה של שר החוץ הרוסי, חשוב לציין כי רק בשבוע שעבר, הטילה רוסיה וטו על הצעת החלטה של מועצת הביטחון כנגד משטר אסד. הייתה שו הפעם השמינית בה הטילה המדינה וטו על החלטה של המועצה בנוגע למצב בסוריה, בכדי להגן על משטר אסד.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר מוקדם יותר אתמול,שהרוסים "ככל הנראה" ידעו מראש על כוונתו של אסד להפציץ בנשק כימי את אזרחיו, כך על פי הטיימס. "הייתי רוצה לחשוב שהם לא ידעו, אבל בוודאות הם יכלו לדעת, הם היו שם", הוסיף טראמפ, אך ציין גם שכוחות נאט"ו וארה"ב יוכלו להסדיר את היחסים עם רוסיה. "זה יהיה מעולה אם היחסים יסתדרו", אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!