אפגניסטן

אפגניסטן / ארה״ב הטילה את הפצצה הלא-גרעינית הגדולה ביותר אי פעם באפגניסטן

הפצצה כוונה נגד מנהרות דאעש בעקבות הרג של חייל אמריקני בתחילת השבוע, אך נראה שכוונת ארה״ב היתה גם שליחת מסר לרוסיה, איראן, סוריה וצפון קוריאה, על רקע המתיחות הבינלאומית הגוברת

פצצת MOAB וטראמפ (צילום: Eglin Air Force Base via AP).
פצצת MOAB וטראמפ (צילום: Eglin Air Force Base via AP).
אוריאל לוי

הכוחות האמריקאים באפגניסטן הפציצו אתמול (חמישי) מנהרות של דאעש בפצצה הלא-גרעינית הגדולה ביותר שצבא ארה"ב השתמש בה אי-פעם. הפצצה מסוג GBU-43/B מכונה MOAB, ראשי תיבות של "אם כל הפצצות". היא שוקלת כ-10.3 טון והיא נחשבת לנשק ההרסני ביותר בארסנל של צבא ארה"ב מלבד נשק גרעיני. פיצוץ שלה שקול לפיצוץ של 11,000 ק״ג TNT. הפצצה שהוטלה על הירושימה בסוף מלחמת העולם ה-2 לצורך ההשוואה שקולה לפיצוץ של 15,000 ק״ג TNT.

הפצצה פותחה ב-2003 על מנת לשמש את צבא ארה"ב במלחמה באפגניסטן, אך השימוש המבצעי הראשון שלה נערך אתמול בשעה 19:32 בשעון אפגניסטן במחוז אצ'ין שבפרובינציית נאנגרהאר שבמזרח אפגניסטן. הפצצה מיועדת לחרב את כל מה שמצוי סביב מוקד הפגיעה במרחק של מייל אחד (כ-1.6 ק"מ).

דובר הפנטגון אמר שהשלכות הפיצוץ עדיין נבחנות. בהודעה שפרסם הפנטגון על השימוש בפצצה נכתב כי צבא ארה"ב "נקט בכל אמצעי הזהירות על מנת לוודא שלא יגרם נזק לאזרחים". הנשיא טראמפ מסר כי הוא נתן את הרשות לשימוש בפצצה וכי הוא גאה בהצלחה הצבאית של המבצע באפגניסטן.

מועד השימוש ב"אם כל הפצצות" מגיע לאחר שלפני חמישה ימים נהרג באותו האזור חייל אמריקאי בהתקלות עם דאעש. ארה"ב דיווחה כי 25 מחבלים של דאעש חוסלו באותו אירוע. בנוסף לכך, השימוש בפצצה מגיע לאחר שהמתח בין ארה"ב לרוסיה, סוריה ואיראן הגיע לשיא חדש לאחר ההפצצה האמריקאית בסוריה שבוע שעבר, וגם המתח עם צפון קוריאה נסק בשבוע האחרון. השימוש בפצצה משדר מסר ברור למדינות המבקשות להתגרות בארה"ב.

בתוך כך, ארגון זכויות אדם סורי היושב בלונדון דיווח אתמול כי צבא ארה"ב הרג 477 אזרחים בהפצצות בסוריה ועיראק בחודש מרץ האחרון. מספר זה גבוה בהרבה ממספר האזרחים שנהרגו בכל חודש עד כה, מאז החל המבצע נגד דאעש בקיץ 2014.

באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאעש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטאן (חלקם לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאעש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאעש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאעש באפגניסטן ופקיסטן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאעש את צבא אפגניסטן ואת הטליבאן. דאעש והטליבאן מוציאים פיגועי התאבדות ומעשי טבח על בסיס יומי באפגניסטן ופקיסטן, מרביתם נגד אזרחיהן השיעים של המדינות. בפיגועים של דאעש באפגניסטן ופקיסטן בשנתיים האחרונות נהרגו יותר מ-1,000 אזרחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!