דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קוריאה הצפונית ערכה את המצעד הצבאי השנתי, והעבירה מסר למערב

המצעד השנתי, לציון הולדתו של מייסד המדינה, וסבו של השליט הנוכחי, קים איל סוּנג, כלל מה שנראה כטילים ארוכי טווח שעשויים לאיים על ארה"ב | בכיר במשטר: "נגיב למלחמה כוללת במלחמה כוללת ובמלחמה גרעינית"

צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)
צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)

קוריאה הצפונית הציגה הבוקר (שבת) את הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים שלה (ICBM), זאת במסגרת מצעד צבאי ראוותני בלב בירתה פיונגיאנג. מנהיג המדינה, קים ג'ונג-אוּן, השקיף בהתלהבות גלויה על המפגן, שהציג את יכולותיה הצבאיות ההולכות ומשתכללות של קוריאה הצפונית, תצוגת כוח שבאה בזמן בו המתיחות באזור נמצאת במגמת עלייה.

צעדה לציון יום הולדתו ה105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)
צעדה לציון יום הולדתו ה105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)

קים לא נשא דברים במהלך המצעד השנתי לציון הולדתו של מייסד המדינה, וסבו של השליט הנוכחי, קים איל סוּנג, ב-1912. עם זאת, אחד מבכירי הממשל הזהיר בדבריו כי קוריאה הצפונית תגיב לכל איום שתציב בפניה ארה"ב.

הבכיר, צ'וֹ ריוֹנג הא, אמר כי בשל העובדה ששלח חיילים אמריקנים לחצי האי הקוריאני, אשם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, "ביצירת מצב מלחמה" באזור. "נגיב למלחמה כוללת במלחמה כוללת ובמלחמה גרעינית בסגנון התקיפה הגרעינית שלנו", אמר צ'וֹ, שנחשב בידי מומחים זרים כבעל התפקיד השני במעלה בקוריאה הצפונית.

המצעד, אחד מהשיאים השנתיים של החג החשוב ביותר במדינה, נערך היום בזמן בו גוברים החששות בעולם כי קוריאה הצפונית נמצאת על סף ביצוע של ניסוי גרעיני שישי במספר או ניסוי טילים ארוכי טווח, כמו למשל ניסוי ראשון של טילי ICBM המסוגלים להגיע לחופי ארה"ב.

המתקפה האמריקנית על סוריה, בתגובה להתקפה כימית על אזרחים מצד משטר אסד, יחד עם הוראתו של וראמפ לשלוח לאזור מה שכינה "ארמדה" של ספינות קרב כמפגן כוח, עוררה בקוריאה הצפונית את הפחד המתמשך כי ארה"ב מתכננת פעולה צבאית כנגדה. פיונגיאנג הביעה זעם גם על התרגילים המשותפים לצבא ארה"ב ולצבא קוריאה הדרומית, המתקיימים מדי שנה, אליהם היא מתייחסת כהכנות לפלישה שטחה.

עם זאת, בכירים בממשל האמריקני אמרו אתמול  לסוכנות הידיעות איי.פי., כי במקום האופציה הצבאית או ניסיון להפיל את שלטון קים, בחר ממשל טראמפ במדיניות שתשים דגש על הגברת הלחץ על פיונגיאנג בעזרת סין, בת הברית המשמעותית היחידה של קוריאה הצפונית. בכיר בצבא ארה"ב, שביקש לשמור על עילום שם, אמר כי ארה"ב לא מתכננת להגיב לניסוי טילים, או אפילו שיגור טיל, בכוח צבאי.

ניסוי שיגור טיל של קוריאה הצפונית, (ארכיון) (צילום: סוכנות AP).
ניסוי שיגור טיל של קוריאה הצפונית, (ארכיון) (צילום: סוכנות AP).

לבוש בחליפה ועניבה, פסע הבוקר קים אל הבמה המרכזית בפיונגיאנג, והתקבל בתשואות מחרישות אזניים. קים מחא אף הוא כפיים, במחווה לאלפי החיילים והאזרחים שלקחו חלק במצעד בכיכר קים סונג איל.

בין כלי הנשק, שהוסעו על גבי משאיות, נראתה גם שורת טילים, ככל הנראה מסוג KN-08. על פי מומחים צבאיים , טילים אלו עשויים, בבוא היום, להיות בעלות יכולת לפגוע במטרות בלב ארה"ב, אם כי קוריאה הצפונית עדיין לא ערכה ניסוי של טילים אלו.

המצעד כלל גם טילים גדולים, שכוסו בתאים, והסעו על גבי שני סוגים של משגרים ניידים. קים דוֹנד-יוּבּ, מומחה לקוריאה הצפונית במכון ללימודי המזרח הרחוק בסיאול, אמר כי התאים והמשאיות עשויים לרמז שהצפון מפתח טכנולוגיה שתאפשר לו "שיגור קר" של טילי ICBM – בו נפלט הטיל מהתא על ידי גז, שאינו חלק מהטיל עצמו, ורק אז מוצת. לדבריו, יכולת כזו תאפשר לקוריאה הצפונית להמנע מגרימת נזק ללמספר המוגבל של משגרים המסוגלים לשאת טילים מסוג זה, כמו גם להפוך את איתורם של טילים אלו, אחרי שיגורם, לקשה יותר.

מנהיג קוריאה הצפונית קים גו'נג און בטקס חנוכת איזור דירות יוקרה בפיונגיאנג 13.4.17 (צילום: AP Photo/Wong Maye-E).
מנהיג קוריאה הצפונית קים גו'נג און בטקס חנוכת איזור דירות יוקרה בפיונגיאנג 13.4.17 (צילום: AP Photo/Wong Maye-E).

קים, המנהיג בין ה-34 שעלה לשלטון ב-2011 אחר מותר אביו, קים ג'וֹנג איל, שם דגש על פיתוח יכולותיה הגרעיניות של המדינה כבסיס האסטרטגיה שלו לביטחון לאומי. בזמן שלטונו, קידמה המדינה במרץ את פיתוח היכולת להרכיב ראשי נפץ גרעיניים על טילי ICBM.

בנאומו המסורתי לראש השנה, אמר קים כי ההכנות של קוריאה הצפונית לשיגור טילי ICBM "הגיעו לשלב האחרון". צילומי לוויין של האזור הראו כי המדינה תוכל לקיים ניסוי טילים תת-קרקעי בכל רגע נתון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!