דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

חברה ועבודה / יו"ר עמ"י: "נשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו עד לסיום הסכסוך"

לאחר שהפסיקו את השביתה בנציגיות בערב החג, מאיימים העובדים כי אם לא תהיה התקדמות במו"מ ינקטו בעיצומים נקודתיים | בוועדת העבודה והרווחה שדנה היום בנושא תנאי העסקתם התברר כי אין התקדמות במשא ומתן בין נציגי העובדים לבין משרד האוצר

עמ"י בעיצומים (לונדון) יוני 2016. צילום: וועד עמ"י
עמ"י בעיצומים (לונדון) יוני 2016. צילום: וועד עמ"י
שי ניר

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון נוסף בנושא תנאי העסקת עובדים מקומיים ישראלים (עמ"י) בנציגויות ישראל בחו"ל וכבר מתחילת הדיון התברר כי אין התקדמות במשא ומתן בין נציגי העובדים לבין משרד האוצר. המחלוקת העיקרית בין האוצר לעובדים היא בנושא השכר, שבמודל החדש לא צפוי מענה מספק דיו מחד לשחיקת שכרם של העמ"י ומאידך ליכולתם להשתכר בכבוד בארצות היעד ולעמוד ביוקר המחיה. הנפגעים העיקרים במודל השכר אותו מציע האוצר הוא העמ"י, בני זוגם של שליחי משרד החוץ, שאמנם נהנים מהטבות השליחים כמו נסיעות לחו"ל במימון המדינה או סיוע להעברת תכולת הבית, אך מצד שני נפגעים בטווח הקצר משכר נמוך שלא מאפשר פרנסה גם אם היו מרוויחים את אותו הסכום אם היו עובדים בישראל ובטווח הארוך, מכך שאינם יכולים לפתח קריירה.

"הפסקנו את השביתה בנציגויות ערב החג. כל יום שביתה עולה בשכר לעובדי העמ"י. הודענו לראש הממשלה ושר האוצר כי לאחר הדיון בכנסת ואחרי הישיבה עם האוצר בתאריך 26 לחודש, אם לא תהיה התקדמות ונושא השכר לא יסגר, אנו נעשה עיצומים נקודתים ונפגע בעבודת האוצר בחו"ל ונשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו עד לסיום הסכסוך." אמר טל הורוביץ יו"ר העמ"י ל'דבר ראשון'.

עינת הלוי לוין, עמ"י לשעבר, ששבה מויאטנם בקיץ הקודם לאחר שירות של חמש שנים, אמרה בוועדה כי האוצר מעכב את המו"מ, "הכל נעשה בגרירת רגליים, ארבע פגישות בין הצדדים נדחו או בוטלו. אנחנו בני ערובה של משרד האוצר, שמוכן מצד אחד לעזור לשליחי המדינה, ומצד שני לפגוע בבני הזוג שלהם המועסקים כעמ"י", אמרה נציגת ועד עמ"י, עינת הלוי-לוין. עוד סיפרה שכנציגת המדינה בווייטנאם השתכרה 1,000 דולר בחודש, ולא התאפשר לה לבצע בדיקות היריון בשל מחסור בימי מחלה שנגרם בגלל שלעמ"י אין אפשרות לצבור.

שביתת עמ"י. ארכיון (צילום: עובדי עמי בריסל).
שביתת עמ"י. ארכיון (צילום: עובדי עמי בריסל).

נציג האוצר בוועדה, אלישע קיפניס, מרכז חו"ל באגף השכר האשים את העובדים כי העיכוב נגרם בשל סרובם לקבל את מודל השכר שהוצע להם, "הושגה התקדמות במרבית המישורים, כולל כברת דרך משמעותית בנושא השכר, אך בישורת האחרונה היתה הליכה אחורה מצד העובדים". יחד עם זאת קיפניס לא היה מוכן לענות לשאלתו של ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) על איזה סכום מתקציב המדינה מתנהל הוויכוח. חסון טען כי מדובר ב"עפר של כסף" סכום זניח במושגי תקציב המדינה, שאינו עולה על כמה מיליוני שקלים חדשים והוסיף, "יכול להיות שלא שמים כאן שקל אחד נוסף, אלא מוסיפים פה ומורידים שם, במשחק סכום אפס. ייתכן ואין מנוס אלא לשלול בחוק את האפשרות להעסקה כזאת". מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות, שי בירן אמר כי לאוצר אין מידע על עלויות תוספת השכר, "הסיבה שלא יודעים מהי העלות, היא שבשל נומך השכר מוסיפים לו טלאי על טלאי, וכבר לא יודעים מאיזה מערכת נתונים אפשר לשלוף את זה". בירן התייחס בדבריו לשלוש הסיבות המרכזיות לפגיעה בעמ"י והן שכר נמוך שאינו הולם גם את המשק בישראל, מודל השכר של האוצר דואג להעלות את השכר לעובדי עמ"י מסויימים על חשבון עמ"י אחרים ותשלומי העמ"י על הנסיעה לארץ היעד.

מנהל תחום משאבי אנוש פנים במשרד החוץ, אלון שמר תאר בוועדה מצב בו לא ניתן לגייס עובדי עמ"י חדשים בשל השכר הנמוך אותו מציעה המדינה, "אני לא מסוגל לגייס עמ"י לתפקידים בחו"ל, אפילו בשכר המעודכן, אותו מסכימה המדינה לתת; אנחנו מנסים לגייס איש מחשוב עבור השגרירות במוסקבה. ראיינתי 14 מועמדים מתאימים, אבל הם מיד מסרבים כשהם שומעים מהו השכר החודשי: 5,500 שקלים, לא כולל שכר דירה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר על משבר העמ"י כי מדובר ברשלנות ניהולית והוסיף כי הטענות שלו מופנות לעומדים בראש המערכת, ראש הממשלה בנימין נתניהו המשמש כשר החוץ ומנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ואמר כי, "אי אפשר להוציא אנשים לחו"ל ללא תנאים הוגנים." והוסיף ביחס לבני הזוג, "זה חוסר אחריות לבקש מאנשים לצאת מבלי לדאוג להם." עוד ביקש אלאלוף משמר מסמך מפורט עם החוסרים בכוח האדם שיש למשרד החוץ בנציגויות בחו"ל, והודיע כי יילחם על מנת לסייע למשרד, תוך רתימת משרד האוצר. אלאלוף ביקש לוודא כי הדיון הבא בין הצדדים, אשר אמור להתקיים ב- 26.4, אכן יתקיים וקבע כי הוועדה תתכנס ותדון בנושא שוב באמצע חודש מאי. "אם לא רוצים משרד חוץ, שיסגרו אותו פשוט, אבל אי אפשר שלא לתת תנאים הולמים לעובדיו ולנציגיו", אמר אלאלוף.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!