דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מדוע רק ארבע נשים מתוך 14 מדלקי משואה?

רשימת מדליקי המשואות ביום העצמאות ה-69 למדינת ישראל, בסימן יובל שנים לשיחרורה של ירושלים, פורסמה היום. בערב יום העצמאות ייערך הטקס שכולנו אוהבים לצפות בו ולהעביר עליו ביקורת, ותמיד יש על מה. ההעדפה שלי בכל שנה היא לבדוק כמה מתוך המדליקים הן נשים.

"כל פעם מחדש מפתיע כמה הפריווילגיה מעוורת. לא הייתי שם לב אם לא היית מצביעה על זה", תגובה שקיבלתי מגבר מקסים עם מודעות מגדרית גבוהה בדרך כלל, על שציינתי בפניו שמתוך 14 מדליקי המשואות השנה, ישנן רק ארבע נשים. רק ארבע נשים. אפשר להגיב בציניות, כפי שמישהי אמרה לי "הרי אנחנו רק חמישית מהאוכלוסייה, לא?" ואפשר להגיב בכעס, אבל בשום אופן אי אפשר להתעלם מהעובדה שבשנת 2017, שרת התרבות בחרה מתוך 14 מדליקי המשואות רק ארבע נשים.

להדלקת המשואות השנה נבחרו ארבע נשים עוצמתיות ומפליאות. דינה סמטה תדליק את המשואה לכבודו של בית חינוך עיוורים, מוסד חינוך ירושלמי. היא עלתה מהודו ב-2007 ובמהלך לימודיה בבית חינוך עיוורים רכשה כישורים חברתיים, את השפה העברית ואף פיתחה את כשרונה בשירה.

עוד תדליק משואה הרבה חנה הנקין, תלמידת חכמים העומדת בראש מדרשת "'נשמ"ת" בשכונת פת בירושלים. הנקין היא מחלוצות בתי המדרש לנשים, בו נשים ונערות לומדות תורה ומקבלות הכשרה ליועצות הלכה. בנוסף, המדרשה מקיימת תכנית לבנות לפני צבא, המשלבת לימודים אקדמאיים לבנות העדה האתיופית, קו הלכתי פתוח ושתי תכניות המיועדות לתלמידות מחו"ל. בני הזוג הנקין שכלו את בנם הרב איתם הנקין וכלתם נעמה בפיגוע סמוך ליישוב איתמר.

מדליקת המשואה השלישית היא מירי ארנטל, שהקימה עם בן זוגה את ארגון "זכרון מנחם" לזכר בנם שנפטר ממחלת הסרטן. הארגון הפועל בירושלים מלווה ומסייע לילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם בהתמודדות היום יומית.

את אחת משתי משואות צה"ל תדליק רס"ן ירוס ירושלים שיגוט, ראש מדור הסברה במפקדת קצין החינוך והנוער הראשי. ירוס עלתה לארץ מאתיופיה בגיל ארבע, גדלה באשקלון והתגייסה לחיל החינוך והנוער שם שימשה בין היתר כקצינת קידום אוכלוסיות, סגנית קצין חינוך פיקוד דרום וקצינת החינוך של בית-הספר להנדסה צבאית. ירוס פעילה במגוון רחב של יוזמות חברתיות המבקשות לחשוף את סיפורם של ישראלים יוצאי אתיופיה לציבור הישראלי ולגשר על הפערים שבין קבוצות ומגזרים בישראל. חשוב לציין שלצה"ל ישנן שתי משואות ולצורך הדלקת המשואות נבחרו גבר ואישה – שיגוט. חצי נחמה.

למה אני מקדישה תשומת לב מיוחדת למספר הנשים ואיכותן? בכל שנה, אנו צופים במדליקי המשואות. לרוב מתבדחים על כמה קר להם על הבמה המקפיאה בירושלים, על העניבה שלו ועל השמלה שלה, על השיער שעף ברוח על הפנים. על ההתרגשות שלהם, האם באמת מגיע להם להדליק משואה? אם לא, אז למי כן? ובדרך כלל גם מגיע השלב שבו אנו מנחשים על מה אנחנו נזכה, אם נזכה, להדליק משואה או בזכות מה היינו רוצים להיבחר. אלו שמדליקים את המשואות למעשה אמורים להיות הטובים שבטובים, אלו שיש לשאוף להיות כמותם, וכמוהם, להשפיע על החיים בישראל ולעצב את הזהות הישראלית. ולנו הנשים יש רק ארבע הטובות שבטובות? רק ארבע נשים שהן מודל לחיקוי מתוך 14 מדליקי משואה?

הבעיה העיקרית היא לא בעובדה שלא נבחרו יותר נשים, אלא שיש כל כך הרבה נשים שניתן היה לבחור בהן להדליק משואה, ושלא נופלות בהצלחתן ותרומתן, ואולי אף מתעלות על חלק מהגברים שנבחרו. לא הצלחתם לחשוב על זמרת או שחקנית ירושלמית, בעלת תרומה משמעותית לעיר ירושלים ולתדמיתה? ספורטאית שגדלה, התאמנה, אומנה בירושלים והתחרתה עבור ובשם ירושלים? מסעדנית? סופרת? לוחמת בצה"ל?

איני מתכוונת לפגוע או להפחית מערכו של אף אחד מהגברים שנבחרו, כולם ראויים ונכונים. אבל הייתי רוצה שגם לי תהיה את הפריווילגיה להיות עיוורת ולא לשים לב כמה גברים או נשים נבחרו להדליק משואה, שנבחרו לתפקיד ניהולי, שנבחרו לכנסת או להיות שרות בממשלה. לצערי, אנחנו עדיין חיות בעולם בו אנו צריכות לפרוץ דרך. לא כי הדרך לא סלולה ולא כי אין לנו את הכוח ללכת בה, אלא בגלל שפשוט עומדים לנו בדרך אנשים שהפריווילגיה מעוורת אותם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!