דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

יחסי עבודה / על כמה הסכמים קיבוציים באמת חתמה השנה ההסתדרות?

ההסתדרות חותמת על מאות הסכמים קיבוציים בשנה, אך ב'כלכליסט' החליטו לספור הודעות לעיתונות | בשנת 2016 נחתמו למעלה מ-300 הסכמים קיבוציים, אך כלכליסט קבעו שהיו רק 11 | הקביעה המוזרה מהדהדת טענות מקמפיין הבחירות בהסתדרות

בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"ניסנקורן הכריז על 12 הסכמי עבודה מאז שיחימוביץ' במירוץ" בישרה כותרת בעיתון 'כלכליסט' השבוע. בכותרת המשנה הודגש כי בשנה שעברה פרסמה ההסתדרות 11 הסכמים בלבד. תגובת ההסתדרות מובאת בכתבה של הכתב ליאור גוטמן, ונכתב כי "לטענת ההסתדרות" בכל שנה נחתמים למעלה מ-300 הסכמי עבודה, וכי רובם אינם מפורסמים בתקשורת. אבל הרמז לקוראים היה ברור: אילולא הבחירות לראשות ההסתדרות לא היו נחתמים הסכמים קיבוציים.

אבי ניסנקורן ושלי יחימוביץ' (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
אבי ניסנקורן ושלי יחימוביץ' (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

 

אך מה שמובא בכתבה של כלכליסט כ"טענת ההסתדרות" הוא נתון שניתן לבדוק אותו בצורה מוחלטת. כמה הסכמים נחתמו? הסכמים קיבוציים מתועדים ומפורסמים באתר של הממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה. עיון באתר מראה כי נחתמו בשנת 2016 למעלה מ-350 הסכמים קיבוציים, רובם בידי ההסתדרות הכללית.

בנוסף לכך, את הנרמז בכתבה של כלכליסט אפשר להפריך בקלות – רק מעיון בהסכמים הקיבוציים שפורסמו באתר זה מאז אמצע השנה שעברה (אז עלה 'דבר ראשון' לאויר), טרם הכרזתה של של שלי יחימוביץ' על מועמדותה לראשות ההסתדרות: העלאת שכר המינימום לעובדי ענף השמירה, מפעל סטפאק בתפן, כימדע ליד ניר יצחק, גליל קירור בקריית שמונה , חברת הסיגריות פיליפ מוריסטבע נאות בגליל העליון, חברת האשראי כאל, חברת הביטוח הפניקס, חברת התקשורת RR Media,  מחלבות שטראוס, מפעלי ורד הגליל ובייגל בייגל,  בזק אונליין, הכפר השיקומי עלה נגב, מפעלי זהר דליה וסלתם אלביטנגב קרמיקהשלא"ג בקיבוץ שמיר, חברת הביטוח שירביט, סייעות גני הילדים באשדוד, תמריץ שנתי לעובדי כוח העזר הרפואיכים ניר ודלק שינועטמבור בעכו, קליטת עובדי קבלן ברכבת ישראלהמשרד לשירותי דתדינאמיקה סלולרבנק דיסקונט, חברת הסלולר פרטנרדן בדרום, חברת ההיסעים ברקנית, מפעל המתכת חד אסף בעכו וההסכם הקיבוצי בין הנהלת יינות ביתן לעובדי מגה לקראת רכישת החברה.

חתימה על הסכם קיבוצי ל-1,600 עובדי בזק אונליין יולי 2016. צילום באדיבות דוברות ההסתדרות.
חתימה על הסכם קיבוצי ל-1,600 עובדי בזק אונליין יולי 2016. צילום באדיבות דוברות ההסתדרות.

 

שנת 2017 מסמנת עליה קלה במספר ההסכמים עליהם מדווחת ההסתדרות בהודעות לאמצעי התקשורת, וייתכן בהחלט כי הבחירות הקרבות תרמו לעלייה הזו. אך חשוב להדגיש – עוד לפני הכרזתה של יחימוביץ', בתחילת חודש פברואר, הספיקה ההסתדרות להודיע  על חתימתם של תשעה הסכמים קיבוציים, בשניים מהמקרים מדובר היה בהסכמים שנחתמו במקומות בהם לא היה הסכם קודם לכן. מאז הכרזתה של יחימוביץ', הוציא משרד דובר ההסתדרות 19 הודעות נוספות לעיתונות על חתימת הסכמים קיבוציים, שבעה מהם במקומות בהם לא היה הסכם קודם לכן.

מדובר במספר גבוה יחסית של הודעות לחודשיים וחצי. אך בדיקה של פרסומי ההסתדרות לשנת 2016 מעלה כי תקופה "צפופה" בהודעות לתקשורת, בה פורסמו הודעות על 18 הסכמים, הייתה גם היא בתוך חודשיים וחצי – מחודש יוני 2016 ועד לאמצע חודש אוגוסט. כך שגם מבחינת מספר ההודעות לתקשורת, אין בחודשים האחרונים משום חריגה מההתנהלות השוטפת בהסתדרות.

מטרתו של הסכם קיבוצי, כמובן, היא לא להתפרסם בתקשורת, אלא להיטיב עם העובדים. למרבה הצער, לא כל הסכם קיבוצי מעניין את הציבור הרחב, וקודם לכן את אמצעי התקשורת. כך, מן הסתם, לא יימצאו הרבה כתבות על הסכם קיבוצי במפעל שמעסיק 30 ואפילו מאה עובדים.

לא בהכרח יזכו לכותרת, חתימת ההסכם ל-75 עובדי מפעל כימדע. צילום: דוברות כימדע
לא בהכרח יזכו לכותרת, חתימת ההסכם ל-75 עובדי מפעל כימדע. צילום: דוברות כימדע

גם אתר זה, ששם דגש מיוחד על סיקור תחום העבודה המאורגנת בישראל, לא מתיימר לסקר את כל מאות ההסכמים הקיבוציים הנחתמים במשק מדי שנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!